haakon Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 har du xenon på e36`en din...?!? bør ha bra lys når man kjører på allt før det er identifisert... jævlig dårlig holdning å ikke bremse hvis det ikke er en unge eller en fullvoksen elg. hjernen trenger såpass lang tid til å identifisere det at om det skulle være et barn som hoppet ut i veien for å skremme deg (barn kan finne på sånnt) så vil du ha en helvetes lenger bremselengde enn en som automatisk bremser ved hindringer
Dirty Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 herregud enda en som ikke skjønner det. eller vil skjønne det! jeg bremser jo selfølgelig! men hiver meg ikke i fjellet vis jeg ikke klarer å stoppe ! da ofrer jeg helder det rådyrer. og de som ikke liker at dyr dør! slutt å spis de da ffs! er akkuratt det samme!!!!
Saltkjelen Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 Det er da ikke snakk om å hive seg i fjellveggen, men det går også an å svinge noe unna. Man har som regel litt å gå på før man treffer autovernet og på f.eks landeveier der det ofte kommer mye dyr ut i veien har man nok to felt å benytte seg av. Og så vidt jeg vet er ikke landeveiene så trafikkert at du ikke kan svinge unna..
haakon Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 fint du bremser da. kanskje senke farten også så du ikke treffer dem..? har kjørt på svært elg-utsatte veier i 11års tid uten å treffe noe. riktignok har jeg vært så nærme at det har lukta elg av bilen etterpå,men ingen skader på meg eller elg.. eneste jeg har drept er et par småfugl som har kjørt kamikaze finta og smellt i frontruta fra oven
Dirty Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 se på trådstarteren eks! la åss si at det var du som gikk i fenderen! vis du kunne valgt nå? kjøre over katten eller smelle bilen i fenderen. der jeg kjørte på rådyret kunne jeg velge mellomgrøft eller rådyr! og det tyder på at du er fra byen! får rådyr eks de håpper rett forran bilen når de ser lys! og du rekker faen ikke svinge nesten før de har kjørt i de!
TrondK Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 herregud for noen jenter !!skjønner jo at du ikke klarer å tenke i en slik sitevasjon!. men herregud vis folk heller vil smelle en bilen i autovernet enn å kjøre ned en katt! . så jaja! hadde det vært en Elg så hadde jeg skjønt det! må dere ta dere sammen gutter! er dere blitt jenter? Enig. En katt??? seriøst? jaja,. Jeg bulker ikke bilen min for en katt... Store dyr som kan lage bulk i bilen ved sammenstøt derimot, da svinger jeg unna. Eks. elg, hjort, elefant, flodhest, hest, sebra, moskusokse osv... Kjørte over en grevling en gang. Det smalt godt... Det er som å kjøre over en tømmerstokk. De er stein harde. Var ikke med bimmeren heldigvis... regner med at du ikke stoppa heller da.. leser at viltnemda finner dyr som har ligget i timesvis med store skader langs veikantene så det finnes mange tullinger. pass på så du ikke møter en likesinnet ..ser kanskje ut som en grevling du også for en i 110km/t i stupmørke hehe,.,. tror noen misforstår ganske kraftig her, eller er medlem i dyrenes frigjøringsfront. Mtp. grevlingen, så er det ikke alltid man rekker å bremse, når den plutselig i mørket, kommer løpende i full fart rett ut under bilen... (det var faktisk bakdekkene mine som gikk over grevlingen... Og når man da ikke finner den i veikanten etterpå, ja da er det ikke så mye å gjøre dessverre. Mange grevlinger tåler også en liten støyt... Og jeg er da penere enn en grevling jeg:) og dessuten bruker jeg refleks!
TrondK Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 fint du bremser da. kanskje senke farten også så du ikke treffer dem..?har kjørt på svært elg-utsatte veier i 11års tid uten å treffe noe. riktignok har jeg vært så nærme at det har lukta elg av bilen etterpå,men ingen skader på meg eller elg.. eneste jeg har drept er et par småfugl som har kjørt kamikaze finta og smellt i frontruta fra oven regner med at du er en sinke i trafikken siden du alltid klare å bremse. En slik som vi andre kjører forbi... For noen ganger kommer dyrene så fort rett ut fra krattet at det er helt umulig å stoppe, selv i forholdsvis lave hastigheter.. Jeg kjørte vel 40-50 km / t kanskje, når grevlingen kom og løp under bilen og traff bakdekkene mine, og som det sies her.,.. rådyrene hopper sinnsykt fort ut i veien...
Dirty Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 fint du bremser da. kanskje senke farten også så du ikke treffer dem..?har kjørt på svært elg-utsatte veier i 11års tid uten å treffe noe. riktignok har jeg vært så nærme at det har lukta elg av bilen etterpå,men ingen skader på meg eller elg.. eneste jeg har drept er et par småfugl som har kjørt kamikaze finta og smellt i frontruta fra oven regner med at du er en sinke i trafikken siden du alltid klare å bremse. En slik som vi andre kjører forbi... For noen ganger kommer dyrene så fort rett ut fra krattet at det er helt umulig å stoppe, selv i forholdsvis lave hastigheter.. Jeg kjørte vel 40-50 km / t kanskje, når grevlingen kom og løp under bilen og traff bakdekkene mine, og som det sies her.,.. rådyrene hopper sinnsykt fort ut i veien... WORD!!!!!
Trotto Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 får rådyr eks de håpper rett forran bilen når de ser lys! og du rekker faen ikke svinge nesten før de har kjørt i de! Om jeg skjønner deg riktig her så mener du at rådyr løper mot billys? Det finnes vel ingen vitenskapelige bevis på at andre skapninger enn insekter søker mot lyskilder. Det som har vært en kjennsgjerning i mange år er at om man setter langlys på dyrene stopper de opp. De beveger seg ikke særlig når de blir blendet. Jeg slår av langlys straks jeg ser noe levende i veibanen. Og jeg kan vise til en historie på Heimdalsmya sør for Tr.heim, hvor en elg løp rett inn i bakre siderute på en bil. Har dyrene bestemt seg for å krysse veien, driter de i om det står noe i veien. Bilen kan skremme de tilbake igjen - noen har vel opplevd at dyret snur midt på veien. Men i de fleste tilfeller er det smart å sikte på bakbena på dyret. De løper aldri baklengs. Til trådstarter vil jeg si, -Shit happens! Selv ville jeg ikke kjørt i en hindring som er hardere enn en katt...men når man sitter midt oppi situasjonen er instinktene sterkere enn rasjonelle/ufølsomme tanker...
Kjetil Sømme Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 Det er riktig haakon, man skal holde såpass stor avstand at man skal klare å stoppe (ikke kjøre i baken) på den som kjører foran. Selv bremser jeg for piggsvin, katter, hunder etc. Til du som sier at vi har blitt jenter; jeg tar faktisk hensyn til dyrene og prøver å unngå å kjøre de ned/bremser ned.. Nå vet jeg ikke hva du gjør, men tenk om noen kjører ned dyret ditt som du og familien din er gald i? Ja, men så la vær å slipp dyret løs på egenhånd i trafikken. Det har ingen forutsetninger for å takle de utfordringene som ligger i et trafikkbilde. Slipper man ut katta på egenhånd, tar man en kalkulert risiko avhengig av trafikktetthet og kattas rekkevidde.
haakon Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 he he neida,men er som regel innefor de hastigheter hvor man beholder lappen og spesielt i skumringstidene når disse dyrene beveger mye på seg.og aldri fortere enn jeg kan stoppe på 2/3 av oversiktlig vei som reglene sier.blir stadig forbikjørt mens jeg holder fartsgrensa i uoversiktlige svinger osv så skjønner at jeg sinker enkelte av dere som heller vil dø/ligge på sunnås enn å ikke komme fram med rykende dekk.. hvis grevlingen løp under bilen din så er det ikke mye å gjøre,kan ikke ha sett mye før det smalt? et eksempel er fra i vinter da det løp en katt ut i veien og jeg stoppa mens møtende bil ikke gjorde det. nå gikk det bra med katta som forsvandt med skrekken. det skjedde fort og jeg stempla bremsen-nei jeg la meg heller ikke ned i grøfta der da det ville blitt dødsulykke isteden,men med abs og greie dekk så gikk 60-0 på få meter til tross for 2cm snø. motkommende bil hadde vel nærmere 90,gammel bil og slitte dekk som kanskje var kjøpt før en del av dere var født. han stoppa så langt unna at han måtte rygge tilbake til der jeg sto. ikke gikk bilen spes rett fram når han bremsa heller . bremser ,dekk og fart har alt å si,men ulykker skjer. fikk inntrykk av at noen her ikke vurderte å bremse hvis ikke det var vurdert og avgjort at objektet i veibanen var en elg med minst 7tagger på geviret.. synes vedkommende uheldige trådstarter gjorde en riktig avgjørelse. å komme i ettertid å si at "du burde ha.." blir bare tull.
haakon Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 Det er riktig haakon, man skal holde såpass stor avstand at man skal klare å stoppe (ikke kjøre i baken) på den som kjører foran. Selv bremser jeg for piggsvin, katter, hunder etc. Til du som sier at vi har blitt jenter; jeg tar faktisk hensyn til dyrene og prøver å unngå å kjøre de ned/bremser ned.. Nå vet jeg ikke hva du gjør, men tenk om noen kjører ned dyret ditt som du og familien din er gald i? Ja, men så la vær å slipp dyret løs på egenhånd i trafikken. Det har ingen forutsetninger for å takle de utfordringene som ligger i et trafikkbilde. Slipper man ut katta på egenhånd, tar man en kalkulert risiko avhengig av trafikktetthet og kattas rekkevidde. en kompis vant saken og fikk penger av forsikringsselskapet sitt etter å ha bråbremsa med påfølgende inntrykkt bagasje. dyr løp ut i veien var begrunnelsen hans. i virkeligheten var det et irritasjon over han bak som lå 1/2meter unna.. sambo kjørte på en som bråbremsa i 80sonen da han oppdaget at han hadde kjørt forbi avkjøringen sin! sambo fikk 4000 i bot for uaktsom kjøring da hun ikke greide å stoppe. så rævkjører du noen så spiller det visst ingen rolle hva som var årsaken. apropo katter så har jeg 2 selv,men de er kun inne. ikke aktuelt å slippe katter til 6000 pr stk ut i oslotrafikken..
ChrZZ Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 Helt sant det, haakon. Man skal -alltid- ligge såpass langt bak en bil at man fint kan rekke å stoppe UTEN treffe bilen foran. Hvis det er såpeglatt, så skal man ta dette i betraktning, og da kjøre i en lavere hastighet.
Kjetil Sømme Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 Hvis det er såpeglatt, så skal man ta dette i betraktning, og da kjøre i en lavere hastighet. Ikke lavere hastighet, men større avstand!
ChrZZ Skrevet August 29, 2006 Skrevet August 29, 2006 hehe. selvsagt. Det jeg mente. hehe. Skrev litt fort
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå