Hakon Skrevet September 3, 2006 Share Skrevet September 3, 2006 Fredrik, jeg lurer på hva du tenker rundt de seriøse aktørene som f.eks Hartge, eller DMS Automotive som også chipper biler. Tror du ikke de gjør det på trygg og god måte, eller mener du at man bør ungå chipping uansett ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 3, 2006 Share Skrevet September 3, 2006 Fredrik, jeg lurer på hva du tenker rundt de seriøse aktørene som f.eks Hartge, eller DMS Automotive som også chipper biler. Tror du ikke de gjør det på trygg og god måte, eller mener du at man bør ungå chipping uansett ? Jeg har ikke i utgangspunktet motforestillinger mot hverken chipping eller en powerbox (ikke utover at det tilsoter motoren mer enn originalt og at slitasjen på motor og drivverk blir større enn normalt), men det er viktig å gjøre litt research først. Som jeg har skrevet om tidligere er det ikke så klokt å chippe en E46 320d med 136 HK motoren i om at nettopp den motoren er den kraftigste den aktuelle clutch´en er dimensjonert for. E46 320d med 150 HK har en annen og kraftigere clutch (deles med bl.a E90/91 320d og E60/61 520d), mens f.eks E60/61 525d igjen har en enda kraftigere clutch. Det er med andre ord ikke så mye å gå på (hvis man skal følge BMW´s eksempel) innenfor et givet område hver clutch er dimensjonert for... 200-280 Nm... 280-330 Nm... 340-400 Nm... 400-500 Nm... osv. Jeg føler f.eks ikke at clutch´en i min bil tåler så veldig mye mer enn i dag... en skikkelig rivstart og det lugger ganske betydelig. Spørsmålet om hva gearkassen tåler er en annen historie... gearkassen i min E46 318dT er den samme man finner i E46 320d med 136 HK... altså er den brukt i sammenheng med en motor som maksimalt utvikler 136 HK og 280 Nm. Både gearkasser og clutch´er kan imidlertid forsterkes og/eller byttes ut med kraftigere modeller, men så er det ikke så billig og enkelt mer. Hvilke argumentasjoner Hartge og Alpina bruker vet jeg ikke, men jeg ønsker å tro at de benytter gode sikkerhetsmarginer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
marius paulsen Skrevet September 3, 2006 Share Skrevet September 3, 2006 hva skjedde med hans bil da? Jeg kjenner ikke detaljene, men han skriver litt om det i denne tråden. Et lite søk på Autopower gir deg imidlertid også noen a-ha opplevelser... forklaringa om at clutchen slurer i de hastighetene hørtes tvilsomt ut! eneste sluringa jeg har opplevd er når man har spinnet litt i 1-2 gir! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå