Gå til innhold

En søt liten bil, med en søt liten dieselmotor

Chriso
 Share

Anbefalte innlegg

Hvis en responsiv bensinmotor er bedre enn Tdi-motorene, hvorfor drar da Tdi'ene med like mange hester som Bensinmotorene grundig fra da?

Kvesta Golf VR6 med Golf 2.0L Tdi, så jeg er av en annen oppfatning;)

Golf IV VR6 heter kun V6... så da er det vel Golf III 2,8 VR6 som er aktuell og den hadde originalt 174 HK ved 5800 rpm og 235 Nm ved 4200 rpm. 0-100 Km/t gikk løs på 7,6 sekunder og topphastigheten var 220 Km/t. Jeg vet ikke hvilken Golf 2.0 TDI du sikter til, men la oss anta at det er den seneste utgaven... Golf V 2.0 TDI. Den har originalt 140 HK ved 4000 rpm og 320 Nm ved 1750 rpm. 0-100 Km/t går løs på 9,3 sekunder og topphastigheten er 205 Km/t. Så for å gjøre en lang historie kort (med et forbehold om at vi snakker om originale biler)... hvis en Golf TDI er hurtigere enn en Golf VR6 bør eieren av VR6´en kjøre en tur til et bilverksted.

En skikkelig bensinmotor vil alltid være mer responsiv i betydningen av muligheten for et hurtig turtallskift enn en dieselmotor. Diesel er et langsombrennende drivstoff i motsetning til bensin og derfor er det også begrenset hvor hurtig en dieselmotor kan rotere (de har nesten alle max turtall på 4000 til 4500 rpm). Prøv en godt innkjørt E30 M3 så blir du overbevist om hvordan en skikelig responsiv bensinmotor skal være en gang for alle... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Newtonmeter (Nm) er en måleenhet for moment... som er en kraft på en (1) Newton målt over en distanse på meter. En Newton er den mengde kraft som trenges for å akselerere en masse på en kilo en meter pr. kvadratsekund

Vel..."tithead" ba om en barnevennlig forklaring..

Siden jeg har lest fysik kan jeg også skrive det du skrev. MEN, selv om jeg vet definisjonen, hjelper deg meg ikke å virkelig forså hva det er, på en måte.

Det er ikke så mye og forstå det er jo bare en måleenhet vi har laget oss for og PRØVE og forstå og i det store og hele er alt hk og newton meter ett definisjons spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 weeks later...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...