Gå til innhold

Subframe disaster på tidlige motorsterke E46 modeller


Anbefalte innlegg

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

ser ut som dårlig karosseriarbeid som har forårsaket at festene har rustet istykker? så virkelig ikke bra ut! Dette må no gå på garanti fra bmw?

lars: pen avatar ;) Jeg har en slik i Rød :lol:

Skrevet

dette har (så langt) hovedsaklig vært å finne på 323 og 328 fra 1999 og 2000 utifra den informasjon som kommer fra statene, med noen få senere modeller også rapportert. linker:

http://forum.e46fanatics.com/showthread ... t=subframe

http://forum.e46fanatics.com/showthread.php?t=157603

turner motorsport har et kit ute som skal forebygge eller forsterke ødelagte subframes: http://www.turnermotorsport.com/html/de ... TDR4675412

selve kittet er ikke dyrt, det er sveisearbeidet o.l. i forbindelse med installasjon som koster.

Skrevet
Er dettte er vanlig problem på norsk E46'er også?

Tror ikke det er noe forskjell fra en E46 i USA eller en E46 fra Europa :?

btw. Et norsk ord for subframe??

Subframe=travers

Delramme er det jo direkte oversatt, men det blir litt teit.

Skrevet

Problemet består dels i en feilkalibrert sveiserobot som ikke traff der den skulle på fabrikken, og dels tynt materiale på platemetallet. Hovedårsaken er slitne foringer i traversen bak, som gjør at festebolten blir bikket frem og tilbake mer enn normalt og forårsaker et tretthetsbrudd. De som har E46, bør legge seg under bilen og titte bak på venstre side, rett over/bak eksospotta. Der skal det ikke være noen form for sprekk eller smårift overhodet (i metallet på selve karosseriet).

En fin måte å forebygge dette på er å bytte samtlige foringer i bakstillinga etter 60.000km. Jeg har selv sett flere 328 med problemet enn uten. Jeg fant 2 stk på BMWCCN-treffet nå på lørdagen. Jeg titta også på en 330Ci, men den hadde ingen problemer.

Kostnaden ved å bytte ut den delen av gulvet som svikter varierer fra 25.000 til ca 50.000 kr, så det er en billig titt for dere som har sene 2000 modeller, for BMW dekker det enda på garanti hvis bilen er førstegangs registrert før dags dato 2000.

Og en vanlig sveisekladd etc duger ikke, det bare forflytter problemet!

Skrevet

Hva med faceliftmodellene?? Er problemet blitt løst på 2002 og oppover?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...