V70 Ray Skrevet September 14, 2006 Share Skrevet September 14, 2006 Har nylig kjøpt meg en 525i 90mod. Fikk med noen fine ATS magnesium profesional line 8x18 et13 prod92. 4,5mm spacer kit laget til felg settet. Har sjekket mye på nettet men finner ingen ting. Kan noen hjelpe meg med facts om disse? Er de sjeldne,sterkere og dyrere enn andre 8x18? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet September 14, 2006 Share Skrevet September 14, 2006 Magnesium felger har vel den egenskapen at de er lettere en vanlige alu felger sånn generelt. Om de er sterkere vet jeg ikke. Kommer vel an på måten de er laget, smidd eller støpt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V70 Ray Skrevet September 14, 2006 Forfatter Share Skrevet September 14, 2006 Har veid en å den er 22,5kg med dekk. Veide en svart original 15" alu-felg til ix som var bare 5 kg uten dekk. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet September 14, 2006 Share Skrevet September 14, 2006 Blir jo litt feil å sammenligne en 18" felg med en på 15" uten dekk. Men som sagt skal prinsippet være slik at magnesium felger er dyre (veldig dyre) pga lav vekt og styrke. They are 1.5 times lighter than aluminum, 2.5 times lighter than titanium and 4.3 times lighter than steel. Om de felgene du har virkelig er laget av magnesium eller om felgen bare "heter" det vet jeg ikke. Men ATS er vel kjent for å lage lettvektsfelger? www.ats-wheels.com Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 14, 2006 Share Skrevet September 14, 2006 Store dekk veier betydelig mer enn små dekk... så 205/55-16 dekk på relativt alminnelige aluminiumsfelger kan veie tildels betydelig mye mindre enn f.eks 255/40-18 dekk på lette felger... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V70 Ray Skrevet September 14, 2006 Forfatter Share Skrevet September 14, 2006 Har også tenkt det med at de bare heter magnesium men det står i støpen og.? Det er vel bare litt i legeringen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet September 14, 2006 Share Skrevet September 14, 2006 Magnesiumfelger blir jo først og fremst brukt innen motorsport for å spare vekt. I tillegg til raskere aks og lettere og stoppe. Men som med så mye annet kan vel kvaliteten variere i forhold til prisklasse og fabrikant. Du kan jo sende en mail til ATS og høre om felgen. Ser at du skrev den var prod i 92, på nettsiden deres står det kun felger fra 2006. så kanskje du får svar på spørsmålene dine? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
V70 Ray Skrevet September 14, 2006 Forfatter Share Skrevet September 14, 2006 Det eneste jeg har funnet er dette bildet. De heter DTM men feil farge. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StigJ Skrevet September 14, 2006 Share Skrevet September 14, 2006 De heter sikkert Magnesium siden de har en annen farge Jeg veide mine 19" med 235/35 dekk for en tid tilbake. Akkurat 25kg. Så jeg synes ikke akkurat 22.5kg for 18" var noe lett. I alle fall hvis de skal være av magnesium. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen|3k Skrevet September 14, 2006 Share Skrevet September 14, 2006 Hvis ikke jeg er på jordet mener jeg å huske at lett vekts rally felgene compomotive i 17" veier rundt 11 kg, og alu felger i 17" noen kg mer, så magnesium felger i 18" skulle man jo tro kanskje var under 10? Vet ikke jeg men kan nok hende at magnesium bare er "fargenavnet" ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Jan e34 Skrevet September 14, 2006 Share Skrevet September 14, 2006 Til orientering: OZ Ultraleggera i 8x18 veier 8,2 kg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BDC Skrevet September 15, 2006 Share Skrevet September 15, 2006 magnesiumfelger er dyre, lette og brukes mye innen motorsport (f.eks de ultratøffe BBS magnesium hjulene). NEEZ lager forøvrig magnesiumfelger til salgs.. en tråd på et amerikansk forum tok opp nettopp dette, hvor trådstartern ble frarådet å bruke magnesiumfelger som bruksfelger fordi de ikke er spesielt solide (tenk dere da på norske veier.. ) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet September 15, 2006 Share Skrevet September 15, 2006 Viss dei brukes mykje innenfor motorsporten så må vel dei være solide??? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet September 15, 2006 Share Skrevet September 15, 2006 Viss dei brukes mykje innenfor motorsporten så må vel dei være solide??? Det er de helt sikkert, men det er forskjell på å kjøre på en bane med et relativt jevnt veidekke og bl.a norske veier med hull og telehiv. I tillegg kommer nok også økonomien inn som et viktig argument når det handler om en bruksfelg... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet September 15, 2006 Share Skrevet September 15, 2006 Viss dei brukes mykje innenfor motorsporten så må vel dei være solide??? Når de er nye/ferske, så tåler de nok en del, men de blir porøse når de blir eldre, og kan lett knekke.. Fikk tilbud på orginale magnesium felger til min M3 som kom fra en -92 orginal DTM bil, men ble frarådet å kjøpe dem pga deg + at man ikke får tak i nye.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå