Gå til innhold

hvordan er 2.5 tds motarane?bra eller dårli

Anbefalte innlegg

Skrevet
okey gutter ser ut som eg kan satse på bmw m/tds :D bruker dem mye i drivstoff???

Ikke så lenge du ikke tråkker på... :lol:

Min brukte ca 0,6 på pen langkjøring, og aldri over 1,4-1,5 på røffere bruk.

Min var riktignok en E39 525tdsa og ikke E34, men i bunn og grunn samme motor.

Motorhistorikk utover vanlig vedlikehold:

Revnet en turboslange

Byttet komplett drivstofflinje + alle dyser

Havarert girkasse ("vedlikeholdsfeil")

Tror det er veldig seige motorer så lenge de er blitt, -og blir, vedlikeholdt.

.

sant nok det :wink: det er jo gassen som teller :roll:

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Skrevet

Har en 525 tds (E39) som har rullet nesten 300k nå. Minker ikke noe på peilepinne mlm oljeskiftene, og den bruker ca i snitt 0,7- 0,8 l pr mil. Er da blandet kjøring. Har akkurat fått litt trøbbel i det siste med litt fusking av og til på lave turtall (1500 til 2000 rpm) har en liten mistanke til luftmassemåler... Tror ikke du behøver å bekymre deg for disse motorene, går en hel liten evighet med godt stell..;)

Skrevet
Har en 525 tds (E39) som har rullet nesten 300k nå. Minker ikke noe på peilepinne mlm oljeskiftene, og den bruker ca i snitt 0,7- 0,8 l pr mil. Er da blandet kjøring. Har akkurat fått litt trøbbel i det siste med litt fusking av og til på lave turtall (1500 til 2000 rpm) har en liten mistanke til luftmassemåler... Tror ikke du behøver å bekymre deg for disse motorene, går en hel liten evighet med godt stell..;)

høres ut som gode motorer...har to bmwer og velge,91 mod 535 og 93 525tds touring

Skrevet

høres ut som gode motorer...har to bmwer og velge,91 mod 535 og 93 525tds touring

Personlig ville jeg nok tatt dieselen siden den er mer økonomisk i bruk, mer praktisk og mer fornuftig (-også fordi det er en stasjonsvogn).

- Også er den to år nyere.

På den annen side er 535en sikkert morsommere de gangene du trenger noe morsomt.

Men-men, smaken er som baken, - den er delt :wink:

Det er sjelden lett å velge bil :? .

.

Skrevet

Personlig ville jeg nok tatt dieselen siden den er mer økonomisk i bruk, mer praktisk og mer fornuftig (-også fordi det er en stasjonsvogn).

På den annen side er 535en sikkert morsommere de gangene du trenger noe morsomt.

.

jo det er 525 tds som står høgest på tanken men der er ikke så mye utstyr som 535en men økonomisk er nok 525 tds både drivstoff og forsikring....her er dem to bilane http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospe ... &username= og http://www.autodb.no/cgi-bin/car/prospe ... &username=

Skrevet

.

E34 525tds Touring er uten tvil fornuftige bruksbiler, men før man kjøper en slik modell er det viktig at man erkjenner at den i dag har en relativt gammeldags dieselmotor med ditto moderate ytelser. Solid er den, men motoren er ikke effektiv etter dagens målestokk. 143 HK ved 4800 rpm og 260 Nm ved 2200 rpm fra en 2498 cm3 stor rekkesekser er ikke imponerende ytelser i dag, men da modellen var ny var dette state of the art. 0-100 Km/t klarer den på 11,6 sekunder og topphastigheten er 202 Km/t. Iht. BMW er det gjennomsnitlige forbruket 0,71 liter/mil ved blandet kjøring.

E46 320dT (2000-01) med 136 HK ved 4000 rpm og 280 Nm ved 1750 rpm klarer som et alternativ 0-100 Km/t på 10,1 sekunder og har en topphastighet på 207 Km/t. Det gjennomsnitlige dieselforbruket er iht. BMW 0,59 liter/mil ved blandet kjøring. Nyere utgaver av M47D20 motoren er mer imponerende.

Skrevet

Når det gjelder forbruk så brukte jeg sjelden over 0,65. Regner du mellom 0,6 og 0,7 så er du sikker.

Vet hva jeg hadde valgt, men så er nå jeg helt tulling på BMW diesel :wink:

Skrevet

E34 525tds Touring er uten tvil fornuftige bruksbiler, men før man kjøper en slik modell er det viktig at man erkjenner at den i dag har en relativt gammeldags dieselmotor med ditto moderate ytelser. Solid er den, men motoren er ikke effektiv etter dagens målestokk. 143 HK ved 4800 rpm og 260 Nm ved 2200 rpm fra en 2498 cm3 stor rekkesekser er ikke imponerende ytelser i dag, men da modellen var ny var dette state of the art. 0-100 Km/t klarer den på 11,6 sekunder og topphastigheten er 202 Km/t. Iht. BMW er det gjennomsnitlige forbruket 0,71 liter/mil ved blandet kjøring.

E46 320dT (2000-01) med 136 HK ved 4000 rpm og 280 Nm ved 1750 rpm klarer som et alternativ 0-100 Km/t på 10,1 sekunder og har en topphastighet på 207 Km/t. Det gjennomsnitlige dieselforbruket er iht. BMW 0,59 liter/mil ved blandet kjøring. Nyere utgaver av M47D20 motoren er mer imponerende.

Men du må i tillegg huske at det ikke bare er to forskjellige generasjoner av motorer du nå snakker om Fredrik, men også to helt forskjellige prisnivåer.

Som vi begge nå er enige om er 525tds, alder tatt i betraktning, en veldig god og driftsikker motor selv om den ikke imponerer like stort i forhold til dagens tall (fortsatt god, men ikke lenger like alene på toppen...). Jeg synes allikevel det forteller mer om dagens utvikling enn om 525ens utidsmessighet. Du skal ikke mange årene tilbake i tid før man bare kunne drømme om å hente ut 150-180hK fra en 2 liters blokk som standard på en dieselbil (eller 136 i E46 som du refererer til).

Så selv om denne ikke lenger er "State Of The Art" i dagens skala synes jeg den forsvarer sin plass som en av de trygge dieselmotorene med rette, og at den fortsatt faktisk er effektmessig konkurrerbar mot andre merkers dieselbiler (med unntak et par andre modeller/merker).

Jeg synes imidlertid det blir litt feil å sammenligne denne motoren med den nyere 2,0 liters dieselen du referer til (eller andre nyere motorer) da de forutsetter en helt annen prisklasse ved kjøp av bilen.

Når han ser etter en bil i prisklassen 50.000 er dessverre en nyere og bedre dieselteknologi enn 525tds vanskelig å få tak i med mindre man går for en nyere 2-seters Polo diesel kassebil eller noe sånt, og da endres forutsetningene for bilvalget igjen.

Litt OT, men jeg synes det er, -og har vært, en veldig fascinerende utvikling av motorer for hvermannsen de siste årene. Spesielt fordi det virker som om gatemotorene har ligget mer eller mindre i dvale i flere tiår før man begynte å effektivisere energiutnyttelsen osv.

- Men det kan vi jo ta i en annen tråd og ikke i denne...

.

Skrevet

Men du må i tillegg huske at det ikke bare er to forskjellige generasjoner av motorer du nå snakker om Fredrik, men også to helt forskjellige prisnivåer.

Som vi begge nå er enige om er 525tds, alder tatt i betraktning, en veldig god og driftsikker motor selv om den ikke imponerer like stort i forhold til dagens tall (fortsatt god, men ikke lenger like alene på toppen...). Jeg synes allikevel det forteller mer om dagens utvikling enn om 525ens utidsmessighet. Du skal ikke mange årene tilbake i tid før man bare kunne drømme om å hente ut 150-180hK fra en 2 liters blokk som standard på en dieselbil (eller 136 i E46 som du refererer til).

Så selv om denne ikke lenger er "State Of The Art" i dagens skala synes jeg den forsvarer sin plass som en av de trygge dieselmotorene med rette, og at den fortsatt faktisk er effektmessig konkurrerbar mot andre merkers dieselbiler (med unntak et par andre modeller/merker).

Jeg synes imidlertid det blir litt feil å sammenligne denne motoren med den nyere 2,0 liters dieselen du referer til (eller andre nyere motorer) da de forutsetter en helt annen prisklasse ved kjøp av bilen.

Når han ser etter en bil i prisklassen 50.000 er dessverre en nyere og bedre dieselteknologi enn 525tds vanskelig å få tak i med mindre man går for en nyere 2-seters Polo diesel kassebil eller noe sånt, og da endres forutsetningene for bilvalget igjen.

Litt OT, men jeg synes det er, -og har vært, en veldig fascinerende utvikling av motorer for hvermannsen de siste årene. Spesielt fordi det virker som om gatemotorene har ligget mer eller mindre i dvale i flere tiår før man begynte å effektivisere energiutnyttelsen osv.

- Men det kan vi jo ta i en annen tråd og ikke i denne...

.

Mitt poeng var hovedsaklig å fortelle nettopp at dieselteknologien har hatt og har en rivende utvikling. Folk flest har imidlertid kun vært interessert i dieselbiler de 3-4 siste årene (mest pga. høye bensinpriser) og det ville være dumt hvis man da kjøper en over 10 år gammel dieselbil i den tro at den svarer til dagens forventninger om en kraftig dieselbil. M51D25 motoren er en fin konstruksjon, men den har lite å stille opp med mot en mer moderne motor... som f.eks M47D20.

Jeg mener absolut at de to nevnte motorene er relevante å sammenligne... de har bl.a nesten identisk effekt, moment og ytelse. Implisitt viser mitt eksempel at moderne dieselmotorer får mindre og mindre motorvolum uten å gå på akkord med nettopp effekten, momentet og ytelsen... heller tvert imot.

Det er i dag mulig å finne brukbare E46 320dT eksempler til godt under 100000 kroner... typisk med en kjørelengde på mellom 150000 og 200000 kilometer. Forskjellen er med andre ord ikke så stor lenger... og når man tenker på at det kun skiller 3 år mellom den siste E34 525tds Touring årsmodellen og den første E46 320d Touring årsmodellen (inkl. 7-8 år motorutvikling)... mener jeg at det er relevant å sammenligne disse to modellene. En tidlig E39 520d er også et alternativ, men den blir nok en tanke mer kostbar. En tidlig E46 320d (1998-2000) er billigere enn en senere Touring og bør kanskje også vurderes hvis man ønsker en billig og fornuftig dieselbruksbil... :wink:

Skrevet

Under 100 lapper for en E46 320dT Fredrik? Det er vanskelig nok å finne en helt vanlig '98 E46 318i sedan til 100 lapper.. Den billigste E46en jeg finner på Finn nå er en 318i sedan til 109 lapper. Billigste E46 320dT er 174.000,- (og har gått det samme). Mente du kanskje under 200k? ;)

Kan forøvrig nevne at en jeg var og handlet noe privat fra i vår hadde en E38 725tds. Han bodde litt nord for Gardermoen, men jobba i Oslo. Han suste ut på E6, satte cruisen på 120km/t og lå jevnt på 0.6.. med en tung 7er. Hadde kun hatt MB og Jaguar før, men var kjempefornøyd med BMWen..

Skrevet
Under 100 lapper for en E46 320dT Fredrik? Det er vanskelig nok å finne en helt vanlig '98 E46 318i sedan til 100 lapper.. Den billigste E46en jeg finner på Finn nå er en 318i sedan til 109 lapper. Billigste E46 320dT er 174.000,- (og har gått det samme). Mente du kanskje under 200k? ;)

Åpenbart... og jeg tenkte heller ikke på danske priser for her er prisen mer lik 300K for en pent brukt E46 320dT. Hmmm... jeg rotet igår kveld rundt på Finn for å se om jeg kunne finne et eksempel til under 100 festblanketter og det fant jeg jo hurtig. Det er bare et lite problem... og det er at jeg i farten klarte å blande sammen pris og km... :roll: ... Jeg får bare rulle inn løperen og beklage min påstander når det gjelder E46 320dT som et prismessig alternativ til E34 525tds Touring. Når det gjelder forskjellen på gamle og nye dieselmotorer... og ikke minst hva man bør gjøre seg opp en mening om før man kjøper en gammel E34 525tds Touring... mener jeg imidlertid at jeg har mitt på det rene. Norske bruktbilpriser er tydeligvis ikke min sterke side... :lol:

Andreas1 har dermed utvilsomt et poeng når han poengterer at de to omtalte modellene stiller i to helt forskjellige prissegmenter. Og i det perspektivet er en E34 525tds Touring utvilsomt grunnleggende et godt kjøp, men det har vi heller aldri vært uenige om... :D

Skrevet

Jeg likte mye bedre dine priser Fredrik, og hadde i så fall bytta "kone"-bilen som står for salg til 68 lapper i en 320dT, men når det mangler over 100 lapper..

Fungerer det å dra til en bilforhandler og si "jammen Fredrik sa..."?

Skrevet

Fungerer det å dra til en bilforhandler og si "jammen Fredrik sa..."?

Hehehe... det hadde jo evt. vært artig for oss alle... for da hadde jeg også kunnet gå til en bilforhandler med det heller tvilsomme argumentet: "jammen jeg sier"... når prisen på en bil skal fastsettes... :lol:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...