Gå til innhold

Hvordan bytte vippearm på en M30B35 motor?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter at en vippearm takket for seg etter å ha dratt den godt ut på giret igår må den byttes. jeg åpnet topplokket og fant ut at det var vipparmen til 1'er sylindern som hadde sagt opp.

Skal i første omgang bare prøve å bytte vippearmen pga jeg har ikke tid å ha bilen stående pga jobb.

Hva er greieste måte å gjøre dette på? Det er vippearmen "Fremst" i motoren.

Bilen er en E34 535i

Skrevet

Dette meiner jeg skulle være ganske enkel operasjon,har samme feilen på min M30B35..

Bak på toppen din er det ett deksel,skru løs dette og du får fram enden på "akslingen" som vippearmen sitter på..

Så er det bare å skru løs/ut denne akslingen såpass så du får dratt av vippearmen..

Skrevet

Ok, da snur du på motoren slik at kammen står gunstigst plassert på alle eksosløfterne. Deretter drar du alle eksosløfterne bakover mot fjøra og tar av låseringene på disse. (disse sitter på en egen aksling på samme måte som innsugsløfterne sitter på sin aksling)

så tar du av et lokk bak på toppen og av med dekselet og kamhjulet foran, og finner en egnet dor og banker akslingen bakover til løfteren er fri (pass på fjøra og skiva så det ikke spretter langt vekk) så bytter du løfteren og setter alt på plass igjen.

Skrevet

glemte å si at du må løsne topplokksboltene på den siden du skal bytte på, da boltene går gjennom noen spor i akslingen du skal banke ut, tok litt tid før jeg fant ut av det på min bil... :P

Skrevet

Var ute å titta...Det er ingen deksler "bak" motoren, men er forran, forran kamkjedehjulet. Der fordeleren er.

Skal jeg skru av dette, så løsne akslingen, å dytte den ut framover? iom at det er syl 1, så må jeg vell ha den nesten helt ut?

Skrevet

Det skal være en plate bak på toppen, slik at du kan banke akslingen bakover, er værtfall det på 2,8.

Går fint å gjøre dette mens toppen er på. De andre boltene holder presset på toppakningen mens du bytter. Har ikke hatt lekkasje etterpå jeg.

Skrevet

må faktisk opp med ALLE boltene på ene sida da.. fritt frem for å prøve da. men hadde personlig aldri gått for den metoden..

en topp skal løses i samme rekkefølge som den strammes.. dette for å forhindre sprekker/skeivdraging. veldig viktig på en storsekser forøvrig.

Skrevet

Det går fint å gjøre dette mens toppen er på, du løsner boltene på den siden du skal bytte, de andre boltene holder presset på toppen, jeg gjorde dette på en løpsmotor, og har den gått etterpå, så tror jeg en veibil kan tåle det :wink: Men det er jo klart lettest å jobbe med det når toppen er av, men så er det jo alltid noe stress med å løsne innsug og eksos..

Skrevet

Jeg hadde løsnet alle topp boltene slik det står i boka at man skal gjøre ved toppakningsbytte. Er vel fra sentrum og utover, eller motsatt. Ved å løsne bare halvparten av toppboltene kan det bli problemer.

Skrevet
Dette meiner jeg skulle være ganske enkel operasjon,har samme feilen på min M30B35..

Bak på toppen din er det ett deksel,skru løs dette og du får fram enden på "akslingen" som vippearmen sitter på..

Så er det bare å skru løs/ut denne akslingen såpass så du får dratt av vippearmen..

trenger slettes ikke være enkelt.. jeg sleit noe vannvittig med en m20 pga oljeslagg som lå igjen på akslingene.. vasket som faen først, men gikk det lett? Nei.. satt som faen.. men den toppen så noe ekstremt lurvete ut..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...