Gå til innhold

Best olje mot tikking???

Anbefalte innlegg

Skrevet
Øyvind L .. 0W -X er jo kun tynn ved 40c ;) hvis du har 0W-40 så er den nøyaktig like "tykk" som 15W-40 ved 100C :)

Du kan ikke bare se på det siste tallet heller. 5W-40 er tynnere ved høy temperatur enn 15W-40. Du må slå opp i noen tabeller for å se hvordan det henger sammen.

jeg vet hva du mener, men det jeg skrev var at de 2 nevnte oljene har nøyaktig samme viskositet ved 100C .. du tenker på arbeidstemperaturen på motoren? viktig det, men tenk heller på den maksimumme temperaturen oljen har på sin vei igjennom systemet, ikke på gjennomsnitstemperaturen som måles i bunnpanna. den temperaturen er i ferd med å nedkjøles. da kan du jo tenke deg hva temperaturen på oljen er på sitt høyeste.

Skrevet
Øyvind L .. 0W -X er jo kun tynn ved 40c ;) hvis du har 0W-40 så er den nøyaktig like "tykk" som 15W-40 ved 100C :)

Du kan ikke bare se på det siste tallet heller. 5W-40 er tynnere ved høy temperatur enn 15W-40. Du må slå opp i noen tabeller for å se hvordan det henger sammen.

jeg vet hva du mener, men det jeg skrev var at de 2 nevnte oljene har nøyaktig samme viskositet ved 100C .. du tenker på arbeidstemperaturen på motoren? viktig det, men tenk heller på den maksimumme temperaturen oljen har på sin vei igjennom systemet, ikke på gjennomsnitstemperaturen som måles i bunnpanna. den temperaturen er i ferd med å nedkjøles. da kan du jo tenke deg hva temperaturen på oljen er på sitt høyeste.

Jeg mente at 15w-40 smørere bedre ved høye tempraturere en 5w40 gjør. Ikke noe mere enn det..

Skrevet

jaja smører bedre ?? begge oljene smører vel like bra.. smøre egenskaper er noe helt annet, da må vi over på Minerals vs syntetisk ;)

Skrevet

Norsk industriolje selger en ren singlegrad olje (50) for racing.... (Omega)

Skikkelig avsporing selvfølgelig, men trådstarter stilte et generelt spørsmål om folks erfaring, opplevelser og anbefaliger om olje....(mot tikking)

Morro og se at det engasjer... :D

Skrevet

Veldig mange går rundt og tror at jo tynnere olje jo bedre og de stoler blindt på tallene som viser viskositet. Olje er ganske avansert og det finnes like mange meninger om olje som det er oljetyper desverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...