Gjest Skrevet Oktober 12, 2006 Skrevet Oktober 12, 2006 Øyvind L .. 0W -X er jo kun tynn ved 40c hvis du har 0W-40 så er den nøyaktig like "tykk" som 15W-40 ved 100C Du kan ikke bare se på det siste tallet heller. 5W-40 er tynnere ved høy temperatur enn 15W-40. Du må slå opp i noen tabeller for å se hvordan det henger sammen. jeg vet hva du mener, men det jeg skrev var at de 2 nevnte oljene har nøyaktig samme viskositet ved 100C .. du tenker på arbeidstemperaturen på motoren? viktig det, men tenk heller på den maksimumme temperaturen oljen har på sin vei igjennom systemet, ikke på gjennomsnitstemperaturen som måles i bunnpanna. den temperaturen er i ferd med å nedkjøles. da kan du jo tenke deg hva temperaturen på oljen er på sitt høyeste.
E.Wenaas Skrevet Oktober 12, 2006 Skrevet Oktober 12, 2006 nå har trådstarter 10 oljetyper som 10 stk. mener er best å velge mellom. Skift til hver oljetyper per 5k km, så finner du den du syntes er best etter 50k km
vetu03 Skrevet Oktober 12, 2006 Skrevet Oktober 12, 2006 Mobil 1 er konge... Den svikter aldri uansett....
Øyvind L. Skrevet Oktober 13, 2006 Skrevet Oktober 13, 2006 Øyvind L .. 0W -X er jo kun tynn ved 40c hvis du har 0W-40 så er den nøyaktig like "tykk" som 15W-40 ved 100C Du kan ikke bare se på det siste tallet heller. 5W-40 er tynnere ved høy temperatur enn 15W-40. Du må slå opp i noen tabeller for å se hvordan det henger sammen. jeg vet hva du mener, men det jeg skrev var at de 2 nevnte oljene har nøyaktig samme viskositet ved 100C .. du tenker på arbeidstemperaturen på motoren? viktig det, men tenk heller på den maksimumme temperaturen oljen har på sin vei igjennom systemet, ikke på gjennomsnitstemperaturen som måles i bunnpanna. den temperaturen er i ferd med å nedkjøles. da kan du jo tenke deg hva temperaturen på oljen er på sitt høyeste. Jeg mente at 15w-40 smørere bedre ved høye tempraturere en 5w40 gjør. Ikke noe mere enn det..
Gjest Skrevet Oktober 13, 2006 Skrevet Oktober 13, 2006 jaja smører bedre ?? begge oljene smører vel like bra.. smøre egenskaper er noe helt annet, da må vi over på Minerals vs syntetisk
bizzy Skrevet Oktober 13, 2006 Skrevet Oktober 13, 2006 Valvoline maxlife er uten tvil best mot tikking på min m40 motor! Har prøvd ett dusin forskjellige motoroljer!
Hylland Skrevet Oktober 14, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 14, 2006 For å gjere det litt lettere då! Kva er den beste olja for ein M30 motor????
Evopower Skrevet Oktober 14, 2006 Skrevet Oktober 14, 2006 hvorfor selger da pennzoil 25w40 olje til racingmotorer? vertfall det de anbefaler..
Sir Hofstad Skrevet Oktober 14, 2006 Skrevet Oktober 14, 2006 Norsk industriolje selger en ren singlegrad olje (50) for racing.... (Omega) Skikkelig avsporing selvfølgelig, men trådstarter stilte et generelt spørsmål om folks erfaring, opplevelser og anbefaliger om olje....(mot tikking) Morro og se at det engasjer...
Øyvind L. Skrevet Oktober 14, 2006 Skrevet Oktober 14, 2006 Veldig mange går rundt og tror at jo tynnere olje jo bedre og de stoler blindt på tallene som viser viskositet. Olje er ganske avansert og det finnes like mange meninger om olje som det er oljetyper desverre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå