Hylland Skrevet Oktober 12, 2006 Skrevet Oktober 12, 2006 Har lest at en del av dere har fått vekk tikking i motoren ved å bytte olje... Hvilken olje er det dere har brukt???
Øyvind L. Skrevet Oktober 12, 2006 Skrevet Oktober 12, 2006 Hvor lenge kjører du på hvert oljeskift? Kjører du kort på oljen kan du fint kjøre 10-w50 mineralsk olje, da tikker den garantert ikke. Jeg ville ikke fyllt tynnere enn 5-wXX hadde jeg vært deg. Kjenner personer som kjører mineralsk olje på S50 motorere og det virker helt topp så lenge man bytter olje ofte..
Espen M33 Skrevet Oktober 12, 2006 Skrevet Oktober 12, 2006 Til normalt bruk ser jeg ikke problemet med å bruke tynnere olje enn 5w/ Jeg har kjørt mange biler på Castrol slx 0w/30 og har ikke hatt noen problemer med det. Men, om man driver å kjører friskt i ny og ne og i tillegg har en litt gammel motor så bør man være varsom. Min S14 tikker faktisk mindre nå med 10w/60 enn den gjorde med 5w/40. Tok en skikkelig rens før overgangen og det ga hørbare resultater.. BTW: En M20/M30 skal jo tikke litt da
Lien Skrevet Oktober 12, 2006 Skrevet Oktober 12, 2006 Halsyntetisk Havoline 10W-40. Genial olje mot tikking!
Espenlis Skrevet Oktober 12, 2006 Skrevet Oktober 12, 2006 Mobil1 10w-40. Prøvde billig felleskjøpolje på 325'n men fant fort ut at dyrest er som oftest best... Tikket som bare f.... og flere foreslo at det var en eller flere løftere som var gåen. Prøvde et siste skrik om hjelp, og ble anbefalt Mobil1olje. Betalte 600,- men angret ikke på det.
Robban Skrevet Oktober 12, 2006 Skrevet Oktober 12, 2006 valvoline har en olje som heter durablend blå donk 5w/40 fin helårsolje som funker bra mot tikking.. har selv alltid brukt den oljen på cosworth motorer og dette har fungert fin fint helt uten tikking tikking kommer ofte av lavt oljenivå. eller at oljenivået er normalt men oljen er full av bensin. noe som tynner den og fororsaket ulyden
Evopower Skrevet Oktober 12, 2006 Skrevet Oktober 12, 2006 Er det ikke en fordel med tykkere olje mot tikking da? tenker på en tykkere film mellom kam og ventilløfter.. kjører vertfall på valvoline turbo 15/40w på min m30 motor og det hjalp på tikkingen. kjørte først på 5/40w og da tikket den mer. ser ingen fordel med tynn olje egentlig...noen som vil rette på meg på det punktet?
Øyvind L. Skrevet Oktober 12, 2006 Skrevet Oktober 12, 2006 Er det ikke en fordel med tykkere olje mot tikking da? tenker på en tykkere film mellom kam og ventilløfter.. kjører vertfall på valvoline turbo 15/40w på min m30 motor og det hjalp på tikkingen. kjørte først på 5/40w og da tikket den mer. ser ingen fordel med tynn olje egentlig...noen som vil rette på meg på det punktet? Har somregel alltid vært slik ja. Tykkere olje er også bedre når man kjøre motoren veldig varm som feks med banekjøring osv..
Gjest Skrevet Oktober 12, 2006 Skrevet Oktober 12, 2006 hmm tykkere olje har noen fordeler og noen bakdeler: pluss: opprettholder trykket ved tomgang. minus: stjeler noen hk. bruker lengre tid gjennom systemet og dermed fortere varm. derfor også kortere levetid. mot tikking så hjelper egentlig ikke noe annet en en reparasjon ... Det er foresten ikke Oljens viskositet som hjelper mot tikkingen, forutenom at trykket holdes oppe ved tomgang. Det som kan hjelpe er at man bruker den beste kvaliteten (API SJ eller bedre). bedre kvalitet og oftere utskifting er ting som hjelper her, ikke at man sjonglerer med Viskositeten .. Oljefilmen som dere snakker om har ikke noe med viskositeten å gjøre, men med kvaliteten. altså, den beste kvaliteten har bedre slagfasthet en en dårligere. altså hvor hardt må man slå på oljen før du bryter filmen og får metall mot metall.
Sir Hofstad Skrevet Oktober 12, 2006 Skrevet Oktober 12, 2006 520 gått 185K med 5W-50 olje fra BMW verksted begynte å tikke/klakke når den var kald. Byttet til FINA FIRST 5W-40, bråket en stund men nå er den fin... (Mulig det rettet seg med den trykkreg som kvalte motoren med bensin,at det fungerte som en rens...) Prinsippet er vel at disse bittesmå oljehullene i de hydrauliske løfterne tettes av urenheter i olje og dermed ikke får det trykket de skal. Et verksted jeg har mye kontakt med sier de har hatt gode resultater med CASTROL EDGE olje 0W-60. Personlig mener jeg en god systemrens hjelper... BTW: FINA FIRST (oppfyller BMW LONGLIFE OIL kravene) koster 198 pr 4L hos VENG i halden. Med denne fikk jeg roligere tomgang på den M20B20 motoren jeg nettopp overhalte...
Arimanni Skrevet Oktober 12, 2006 Skrevet Oktober 12, 2006 På din bil trur eg det helde å berre justere ventilene Roar. Var ikkje så gale at det gjorde noko! Men prøv med 10W-40. BTW, kjem med delene på Søndag.
Øyvind L. Skrevet Oktober 12, 2006 Skrevet Oktober 12, 2006 Jeg komme aldri i livet til å fylle 0-WXX olje på noen av mine motorer. Er alt for tynn olje..
Gjest Skrevet Oktober 12, 2006 Skrevet Oktober 12, 2006 Øyvind L .. 0W -X er jo kun tynn ved 40c hvis du har 0W-40 så er den nøyaktig like "tykk" som 15W-40 ved 100C
Gjest Skrevet Oktober 12, 2006 Skrevet Oktober 12, 2006 jeg ville aldri brukt "tykkere" vinterkode en 5W-40 på mine BMW'r helst 0W-40 !!
Øyvind L. Skrevet Oktober 12, 2006 Skrevet Oktober 12, 2006 Øyvind L .. 0W -X er jo kun tynn ved 40c hvis du har 0W-40 så er den nøyaktig like "tykk" som 15W-40 ved 100C Du kan ikke bare se på det siste tallet heller. 5W-40 er tynnere ved høy temperatur enn 15W-40. Du må slå opp i noen tabeller for å se hvordan det henger sammen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå