Gå til innhold

Automatkasseproblemer 530 DAT -99

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilen er gått 90 000 km. Siste dagene virker det som om de to laveste gearene er borte (Treg aks, ingen kickdown og ingen bremsevirkning v/ nedgearing manuelt) Indikeringen virker normalt. Hadde et tilfelle av utladet batteri like før dette ble oppdaget, men det er nå OK.

Kan det være lite olje/ tette filter? Skal jo på hovedservice snart.

Kan dette være en garantisak ettersom bilen er gått så lite?

Er takknemmelig for innspill her :D

Skrevet

Ikke for å gjøre deg nervøs, men det har vært litt problemer med 99 mod 530 diesel vet jeg.

Flere kasser som har ryki, om dette er tilfellet med din, vet jeg ikke - men det høres vel ikke ideelt ut.

8)

Lykke til!

Skrevet

I beste fall er det et elektronisk problem, med det høres egentlig ut som om den slurer så nummer to løsning kan være treg olje/tette de dysegreiene i girkassen (og i værste fall må de åpne og fikse på den).

Uansett bør du be dem bytte olje. Det kan være problemet blir borte da. Koster ca 1500,- for giroljeskift litt avhengig av spesifikasjonene på girkassen din (interne BMW-koder).

Garantien din gikk nok ut for noen år siden så der er det dessverre ingenting og hente (heller ikke på kjøpslovens 5 år).

.

Skrevet

Det varierer med hva slags kasse det er. Det er ulike prosedyrer på etterfylling, men du finner all info i TIS hvis du vet hvordan du finner frem i det programmet.

Men det er KJEMPEVIKTIG at man kun bruker BMW's spesialolje i disse kassene. Den olja som er der fra før av er ike blandbar med vanlige ATF-oljer. Folk som allikevel har prøvd, forteller om fullt havari, og en slags gele-aktig guffe istedenfor flytende olje.

Prøv evt å få tatt en diagnose av bilen (EGS modulen). Kanskje den kan fortelle om en ventil har tatt repern e.l.

Skrevet
Bilen er gått 90 000 km. Siste dagene virker det som om de to laveste gearene er borte (Treg aks, ingen kickdown og ingen bremsevirkning v/ nedgearing manuelt) Indikeringen virker normalt. Hadde et tilfelle av utladet batteri like før dette ble oppdaget, men det er nå OK.

Kan det være lite olje/ tette filter? Skal jo på hovedservice snart.

Kan dette være en garantisak ettersom bilen er gått så lite?

Er takknemmelig for innspill her :D

Kan høyres ut som kassen går i nødprogram. Ingen lampe som lyser? For lav spenning kan føre til feilkode i styreenhet for girkasse. Veit ikkje om det er det i dette tilfellet, men eg har vore borti dette på mercedes fleire ganger(går då kun i 3.gir). Prøv å lese/slette feilkoder.

Skrevet

Takker så mye for mange nyttige innspill her. Det er ingen indikasjon som viser nødprogram, dette kom opp på computeren i min forrige bil (740) da bensinpumpa streika og motoren stanset.

Rart at dette tilfellet skulle oppstå ved første oppstart etter at batteriet var utladet. Kan vel tyde på en sammenheng her?

Jeg tar bilen til en diagnosesjekk på BMW-verksted imorgen og krysser fingrene og sjekker bankkontoen :-)

Kommer tilbake med resultatet av kontrollen enten med et smil eller en noe dårligere økonomi, -men får ta det som en mann. :twisted:

Skrevet

Be de sjekke oljen ja... Hadde min E-34 på service på autozentrum. De sa at oljen i automatkassa var evigvarende. Uken etter var jeg i Tyskland og kassa havarerte. Lite olje. Hadde merket at den sluret siste tiden og skiftet gear hyppig, og ba de sjekke oljen når den var på service. Overhalt byttekasse kostet 34 0000 kr. Hadde lekket ut olje i en liten oljekjøler for gearkassa vistnok. Nevnte dette for gutta på autozentrum, men det var ikke noe de kunne gjøre med saken.

Skrevet

:P Har nettopp fikset problemet, etter tips fra en kar på "Autopower".

Nullstilte styreenheten for kassa ved å koble fra minuskabelen på batteriet med lysene på. Dette for å lade ut kondensatorer kjapt. Etter 10 sekunder koblet jeg tilbake kabelen og tok en prøvetur. Det føltes herlig å få igjen den gamle spruten i bilen, og turen ble lenger og kjappere enn nødvendig 8).

Takker for alle gode tips både her og på "Autopower". Bra at vi entusiaster kan ha et sted å utveksle erfaringer og tips. Skal benytte meg av dette oftere, og kan kanskje til og med bistå noen andre med erfaringer med mine 14 tidligere BMW-er.

Vi snakkes senere, nå tar jeg en kald øl for å feire begivenheten.

Skrevet

Det var bra det var elektronikkfeilløsningen. Er som regel billigere da :D

Et lite tips:

Be om oljeskift på girkassa di når du skal ha den på service uansett :wink: .

Veldig bra du gir tilbakemelding!.

-nå fikk jeg lyst på en øl også... :?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...