Arnstein Skrevet Oktober 29, 2006 Skrevet Oktober 29, 2006 Bilen er gått 90 000 km. Siste dagene virker det som om de to laveste gearene er borte (Treg aks, ingen kickdown og ingen bremsevirkning v/ nedgearing manuelt) Indikeringen virker normalt. Hadde et tilfelle av utladet batteri like før dette ble oppdaget, men det er nå OK. Kan det være lite olje/ tette filter? Skal jo på hovedservice snart. Kan dette være en garantisak ettersom bilen er gått så lite? Er takknemmelig for innspill her
Ron Jeremy Skrevet Oktober 29, 2006 Skrevet Oktober 29, 2006 Ikke for å gjøre deg nervøs, men det har vært litt problemer med 99 mod 530 diesel vet jeg. Flere kasser som har ryki, om dette er tilfellet med din, vet jeg ikke - men det høres vel ikke ideelt ut. Lykke til!
Andreas1 Skrevet Oktober 29, 2006 Skrevet Oktober 29, 2006 I beste fall er det et elektronisk problem, med det høres egentlig ut som om den slurer så nummer to løsning kan være treg olje/tette de dysegreiene i girkassen (og i værste fall må de åpne og fikse på den). Uansett bør du be dem bytte olje. Det kan være problemet blir borte da. Koster ca 1500,- for giroljeskift litt avhengig av spesifikasjonene på girkassen din (interne BMW-koder). Garantien din gikk nok ut for noen år siden så der er det dessverre ingenting og hente (heller ikke på kjøpslovens 5 år). .
Fredrik Skrevet Oktober 29, 2006 Skrevet Oktober 29, 2006 Jeg er absolut uskikker, men det kan jo være at du har en gearkasse fra General Motors...
sigklep Skrevet Oktober 29, 2006 Skrevet Oktober 29, 2006 Er det noe problem å skifte olje på en slik girkasse selv? Hva trenger man av utstyr?
Kjetil Sømme Skrevet Oktober 29, 2006 Skrevet Oktober 29, 2006 Det varierer med hva slags kasse det er. Det er ulike prosedyrer på etterfylling, men du finner all info i TIS hvis du vet hvordan du finner frem i det programmet. Men det er KJEMPEVIKTIG at man kun bruker BMW's spesialolje i disse kassene. Den olja som er der fra før av er ike blandbar med vanlige ATF-oljer. Folk som allikevel har prøvd, forteller om fullt havari, og en slags gele-aktig guffe istedenfor flytende olje. Prøv evt å få tatt en diagnose av bilen (EGS modulen). Kanskje den kan fortelle om en ventil har tatt repern e.l.
sigklep Skrevet Oktober 29, 2006 Skrevet Oktober 29, 2006 Takk for nyttig og fin informasjon! Hvor kan jeg finne programmet TIS?
Eide Skrevet Oktober 29, 2006 Skrevet Oktober 29, 2006 Bilen er gått 90 000 km. Siste dagene virker det som om de to laveste gearene er borte (Treg aks, ingen kickdown og ingen bremsevirkning v/ nedgearing manuelt) Indikeringen virker normalt. Hadde et tilfelle av utladet batteri like før dette ble oppdaget, men det er nå OK.Kan det være lite olje/ tette filter? Skal jo på hovedservice snart. Kan dette være en garantisak ettersom bilen er gått så lite? Er takknemmelig for innspill her Kan høyres ut som kassen går i nødprogram. Ingen lampe som lyser? For lav spenning kan føre til feilkode i styreenhet for girkasse. Veit ikkje om det er det i dette tilfellet, men eg har vore borti dette på mercedes fleire ganger(går då kun i 3.gir). Prøv å lese/slette feilkoder.
Arnstein Skrevet Oktober 29, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2006 Takker så mye for mange nyttige innspill her. Det er ingen indikasjon som viser nødprogram, dette kom opp på computeren i min forrige bil (740) da bensinpumpa streika og motoren stanset. Rart at dette tilfellet skulle oppstå ved første oppstart etter at batteriet var utladet. Kan vel tyde på en sammenheng her? Jeg tar bilen til en diagnosesjekk på BMW-verksted imorgen og krysser fingrene og sjekker bankkontoen Kommer tilbake med resultatet av kontrollen enten med et smil eller en noe dårligere økonomi, -men får ta det som en mann.
Quattrokiller Skrevet Oktober 29, 2006 Skrevet Oktober 29, 2006 Be de sjekke oljen ja... Hadde min E-34 på service på autozentrum. De sa at oljen i automatkassa var evigvarende. Uken etter var jeg i Tyskland og kassa havarerte. Lite olje. Hadde merket at den sluret siste tiden og skiftet gear hyppig, og ba de sjekke oljen når den var på service. Overhalt byttekasse kostet 34 0000 kr. Hadde lekket ut olje i en liten oljekjøler for gearkassa vistnok. Nevnte dette for gutta på autozentrum, men det var ikke noe de kunne gjøre med saken.
Arnstein Skrevet Oktober 29, 2006 Forfatter Skrevet Oktober 29, 2006 Har nettopp fikset problemet, etter tips fra en kar på "Autopower". Nullstilte styreenheten for kassa ved å koble fra minuskabelen på batteriet med lysene på. Dette for å lade ut kondensatorer kjapt. Etter 10 sekunder koblet jeg tilbake kabelen og tok en prøvetur. Det føltes herlig å få igjen den gamle spruten i bilen, og turen ble lenger og kjappere enn nødvendig . Takker for alle gode tips både her og på "Autopower". Bra at vi entusiaster kan ha et sted å utveksle erfaringer og tips. Skal benytte meg av dette oftere, og kan kanskje til og med bistå noen andre med erfaringer med mine 14 tidligere BMW-er. Vi snakkes senere, nå tar jeg en kald øl for å feire begivenheten.
Andreas1 Skrevet Oktober 29, 2006 Skrevet Oktober 29, 2006 Det var bra det var elektronikkfeilløsningen. Er som regel billigere da Et lite tips: Be om oljeskift på girkassa di når du skal ha den på service uansett . Veldig bra du gir tilbakemelding!. -nå fikk jeg lyst på en øl også...
sigklep Skrevet Oktober 29, 2006 Skrevet Oktober 29, 2006 Flott med tilbakemeldinger på problemene slik vi andre kan løse samme problem hvis vi støter på de. BRA!!!
Ron Jeremy Skrevet Oktober 30, 2006 Skrevet Oktober 30, 2006 Ja genialt. 530 da er en kongebil, så tenker nok det turen var velfortjent og føltes ganske ok ut ja.
mhane Skrevet Oktober 30, 2006 Skrevet Oktober 30, 2006 Jeg er absolut uskikker, men det kan jo være at du har en gearkasse fra General Motors... Min 530d hadde ihverfall GM kasse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå