docgil Skrevet November 3, 2006 Skrevet November 3, 2006 Har en 2000-mod 320d touring som for 10 dager siden bare stoppet. Skulle kjøre ut på motorveien og gav full gass. Plutselig nøkket motoren 1 gang for så å kutte tvert (som om man slo av tenningen). Alle lys og instrumenter fungerer som det skal, ingen varsler. Forsøkte å starte en rekke ganger, men motoren vil ikke tenne. Ble tauet til merkeverksted og de fortalte med følgende: Diagnoseverktøyet indikerer følgende feil: - dieselpumpa har feil i elektronikken (må skiftes) - man fant spor av metall i dieselfilter, men filter ikke tett - hevder så at følgende må gjøres: - Diesel tappes, tank og slanger renses og gjennomspyles - diselpumpe må skiftes - merkeverkstedet hevdet så, i følge BMW Norge, at standard prosedyre var da å skifte samtlige dieseldyser i samme slengen. Man snakket da om deler for 40 000,- pluss jobb... Tok bilen til nytt verksted (annerkjent uoffisielt BMW-verksted) som sier de har funnet feil på dieselpumpen i diagnoseprogrammet, videre har de funnet følgende feil: glødeplugger og gløderele, samt turtallssensoren. De hevder også at det bare er tull å skifte alle dyser pga rusk i dieselfilteret. Har aldri vært noe tull med den og den har gått 130 000 km. Hva skal man gjøre? Jeg synes det var plutselig mange feil på en gang og jeg har lest om mange andre på forumet som har skiftet ut både dieselpumper o.l uten at det har vært feilen. Vil nødig gjøre samme tabbe. Kan gløderele, plugge og turtallsensor være årsaken til min feil, eller skal jeg gå for "skift alt som dere mener"-holdningen? Noen skarpe hoder her?
Tore Diesel Skrevet November 3, 2006 Skrevet November 3, 2006 At gløderele og glødeplugger skal ha noe med at bilen plutselig stoppet, mens bilen var i fart, er noe jeg tviler sterkt på. Men at det kan være noe feil med disse komponentene, i tillegg til det som kan til at den stoppet, er jo fullt mulig.
Eide Skrevet Desember 6, 2006 Skrevet Desember 6, 2006 Har du fått gang på bilen? Dersom turtallssensor er defekt vil nok ikkje motoren gå..
-Roger- Skrevet Desember 6, 2006 Skrevet Desember 6, 2006 Jeg vet om en som kjøpte en 2000 320d av bruktbilforhandler og en uke seinere stoppet bilen pga dieselpumpe.... Jæger fikset bilen og sendte regningen på 28000 kr til bruktbilforhandleren..... (Nå vet ikke jeg hva de skiftet og hva som gjorde at det ble så dyrt, men kompisen min var bare sjeleglad han hadde garanti!) Bilen hans tror jeg ikke hadde gått mer enn 85000 km!
FritzP Skrevet Desember 6, 2006 Skrevet Desember 6, 2006 Hadde akkurat samme tilfellet på min -99 320d, det var her feil på elektronikkmodulen i innspr. pumpa. Demonterte selv pumpa og sendte den til Fyksen bilservice på Lillehammer for reparasjon (nødvendig med spec. verktøy)e, ifølge dem var dette ikke helt ukjent, og de hadde faktisk nødvendige deler på lager. Totalkostnad for reparasjon ca 10000,- + mva.
docgil Skrevet Desember 7, 2006 Forfatter Skrevet Desember 7, 2006 Ja, det var dieselpumpa som var røket. I tillegg et gløderele, glødeplugger, turtallsensor. Verkstedet var også litt uheldig med å sprekke motorblokka/deksel over registerremma da de skiftet dieselpumpa...ble en uke ekstra på verkstedet, men de tok det på sin kappe...de skiftet samtidig toppakningen, da motoren allerede var demontert og de syntes pakningen var dårlig. Skiftet også viftereima pluss en reim til varmeapparatet. Tror de gjorde en hederlig innsats der for kr 27 400,- En ting stusser jeg dog på.....originalsoftwaren var endret på den, slik atbilen var trimmet, men da de skiftet dieselpumpa, så måtte de også reprogrammere bilen, slik at trimmingen forsvant. Etter dette har jeg nå selvfølgelig en bil som "ikke har krefter". En annen ting er også det at motoren fusker på samtlige gir når jeg holde ca 18-2000 omdreininger. Akkurat som om jeg kjører med en tung henger som rykker og napper i bilen...noen som kan hjelpe meg her?? Har kjøpt noe dyserens-greier, men det nøkker og hakker like mye...gir jeg gass fra o og oppover hakker det ikke i bilen, kun ved konstant hold rundt 1800-2100 omdreinger på motoren....programert feil? Noen råd?
FritzP Skrevet Desember 7, 2006 Skrevet Desember 7, 2006 Det var litt rart at du måtte omprogrammere software da du skiftet pumpa, jeg var ikke nødt til det på min bil, men her skiftet jeg ikke pumpa men fikk den reparert, men det var jo alltids ny elektronikkmodul. Be verkstedet sjekke om alt er kommet riktig på plass for det skal ikke være noe fusking på disse motorene om alt er som det skal, det virker jo noe klønete å greie å ødelegge noe på motoren ved skifte av pumpa.. Jeg har kjørt med chiptrim på min nå i ca 2,5 år og den har ikke noen fusketendenser og hadde det ikke da den var original heller.
icarus Skrevet Desember 7, 2006 Skrevet Desember 7, 2006 docgil: du har ikke automat? ..jeg har problemer med at min 320d, automat, rykker ved lav belastning. Årsaken er girkassa hos meg. BMW forhandleren jeg kjøpte den av driver å fikser det nå. Jeg har også byttet dieselfremmatingpumpe og dyser pga av at bilen ikke ville starte etter at den var blitt varm. ...alt dette betaler heldigvis BMW her i Skien for.
docgil Skrevet Desember 7, 2006 Forfatter Skrevet Desember 7, 2006 Jeg har ikke automat. Tankte jeg skulle ta en telefon til verkstedet i morgen og høre med dem angående nøkkingen på motoren. For meg virker det som om motoren rett og slett får for lite drivstoff i det aktuelle turtallet....
docgil Skrevet Desember 27, 2006 Forfatter Skrevet Desember 27, 2006 Bilen står nå på verksted...de har kjørt diagnose og det viser seg at bilen har periodisk feil med turbotrykket. Når de sammenligner turbokurven med slik den skal være, så gir min kun 50% turbotrykk. Verkstedet sier at en turbo enten funker eller funker ikke, men min feil er periodisk og det at han i tillegg gir 1/2 trykk er ikkr typisk for at turboen er gåen. Verkstedet tror det kan være en billig turbotrykk-sensor som er ødelagt...den koster kun 2-300 kroner + 1,5 timers jobb..... Håper på svar i morgen (tok tid å få sensoren nå i jula). Håper det bare er dette og ingenting annet.... er det ikke litt rar feil?? Og den oppstod etter at verkstedet hadde lastet inn ny originalfirmware på styreenheten (det var modifisert (trimmet) firmware på den før de skiftet dieselpumpa og sa de måtte omprogrammere styringsenheten). Akkurat nå er jeg drittlei hele bilen. Har kjøpt 520dta -06 modell som bli levert til fredag
Thunegutt Skrevet Desember 27, 2006 Skrevet Desember 27, 2006 E61 er et godt valg Kan kjøpe E46`n din for en billig penge jeg...
docgil Skrevet Desember 27, 2006 Forfatter Skrevet Desember 27, 2006 Ja, om noen vil ha den, så går den for høystbydende over 150 000,- Har originalt hengefeste, ellers er det ikke noe ekstra med den..ikke automat...gått 134 000. Har fått tilbud om 150 000 i innbytte....og henter ny bil til helgen...
fastbmw Skrevet Desember 27, 2006 Skrevet Desember 27, 2006 var bilen chippet? min kompis's e46 320d stoppet pga diesel pumpa.. det var pga chippen meinte dei på bmw førde (biltreff)
docgil Skrevet Desember 27, 2006 Forfatter Skrevet Desember 27, 2006 Tja......med chippet, så forstår jeg at man skifter chip fysisk...min var "chipet" i den forstand at originalsoftwaren var modifisert i sin opprinnelige chip....nå er den reprogramert til å være fabrikkinnstilt...
Fredrik Skrevet Desember 27, 2006 Skrevet Desember 27, 2006 Tja......med chippet, så forstår jeg at man skifter chip fysisk...min var "chipet" i den forstand at originalsoftwaren var modifisert i sin opprinnelige chip....nå er den reprogramert til å være fabrikkinnstilt... Om det er et fysisk bytte av chippen eller kun en softwareendring spiller knapt noen rolle... poenget er at de originale parametrene for blandingsforholdet mellom luft og diesel er endret i forhold til BMW´s originale spesifikasjoner. Om det er årsaken til dine problemer vet jeg selvfølgelig ikke. En trist sak og jeg håper at din nye bil vil gi deg større gleder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå