Gå til innhold

Montering av motor og kupevarmer e39, Defa anlegg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har tips for montering av motor og kupevarmer i en e39

touring ?

1) Hvor er det best å ta kupevarmer kabelen gjennom torpedoveggen ?

2) Hvordan kobler man styrenheten til batteri, må man legge kabler bak til batteri, eller er det mulig å koble seg på strømnettet en eller annen plass.. ?

Skrevet

Hvis du gir meg noen dager så kan jeg fortelle deg. Skal montere komplett Warmup på en E39 på jobb til uken.

Skrevet

Stian333, du kan gå gjennom på førersiden, "bak" sikringsboksen, eller "bak" hjerneboksen på passasjersiden. Det er gummigjennomføringer på begge sidene.

Ellers er det nesten like greit å bare koble opp elementet og kupévarmeren, og bruke utendørstimer. Man mister muligheten for automatisk tempjustering, men pakken koster en del mindre og man slipper å koble seg til strøm i bilen.

Skrevet
Stian333, du kan gå gjennom på førersiden, "bak" sikringsboksen, eller "bak" hjerneboksen på passasjersiden. Det er gummigjennomføringer på begge sidene.

Ellers er det nesten like greit å bare koble opp elementet og kupévarmeren, og bruke utendørstimer. Man mister muligheten for automatisk tempjustering, men pakken koster en del mindre og man slipper å koble seg til strøm i bilen.

Det er jo litt greit, å ha vedlikeholdslading av batteriet også.

Skrevet

På en M50, så sto det i bruksanvisningen at en monterte den nedenfra og opp. Kan hende det er mye lettere dersom en har bilen i grav, eller oppkjørt på noe.

*lurer på å installere samme saken på min egen bil.

( E34 M50 )

Skrevet
Hvis du gir meg noen dager så kan jeg fortelle deg. Skal montere komplett Warmup på en E39 på jobb til uken.

Supert :).

Jeg har liggende et komplett defa warmup med batterilader liggende, som jeg hadde i min e28 524. Ser fram til å få det inn i e39'n, selv om denne får noe raskere arbeidstemperatur en den gamle 524'n :wink:

Skrevet

men skal man ta ut selve frostpluggen, eller slår man den bare inn? har både hørt om dem som bare slår dem inn, og dem som mener man må ta dem ut.

Skrevet

Går du inn på Defa sine sider, så har Defa noen monteringsanvisninger der.

På min E39 M52TU blir blokkvarmeren skrudd på utsiden av blokka. Kommer best til fra undersiden.

Jeg la ledningen til kupevarmeren gjennom sikkrings-/styreenhetsboksen på høyre innerskjerm, bra med gummigjennomføringer der. Måtte da borre et hull fra inne i bilen til denne (plastikk).

Strøm til ladeenheten/releboksen tok jeg fra batteri-pluss uttaket på manifolden.

Strøm til uret tok jeg fra en ledig sikkring i sikkringsboksen i hanskerommet.

Lykke til!

Skrevet
men skal man ta ut selve frostpluggen, eller slår man den bare inn? har både hørt om dem som bare slår dem inn, og dem som mener man må ta dem ut.

Frostpluggen, må selfølgelig taes ut (ikke bli liggendes igjen i blokka) å det finnes et spesialverktøy til dette, som er en "klo" som du setter på f.eks en skralle, å vipper den ut med.

Hvis du kjenne noen som arbeier på et bilverksted, så har de sikkert tilgang til en slik.

Skrevet

Jeg brukte et skrujern og en gummihammer og slo på den ene siden av frostpluggen. Teoretisk sett skal den da kunne vippe ut den ene siden slik at du kan dra den ut med en tang. Hos meg gikk den ene kanten innover mens den andre ble stående der den var, så jeg dytta den bare helt inn, brakk den litt flatere på ene siden med et skrujern og tok den ut med en tang etterpå. Det er jo ikke sånn at de forsvinner langt innover i motoren.. kjølekanalene er ikke så enorme.. ihvertfall ikke på M30B35.

Du kan jo se bilde B i denne PDFen fra Calix: http://www.calix.se/modul_sokmontanvisn ... r/m192.pdf (svenskenes svar på Defa)

Antar Defa har tilsvarende bruksanvisninger liggende på nett. Jeg monterte Calix på min bil.

Skrevet

Da var jobben gjort. Det var en 2003 modell 530DAT.

Kopla alt i motorrommet på førersiden. Monterte tidsuret på lista som er til venstre for rattet. Og skrudde fast kontakten og vifta på dekselet oppunder hanskerommet.

Her er en del bilder. Spør hvis du lurer på noe.

Forøvrig en meget pen E39 dette. Sølv med komplett M5 optik, 18", svart sportskinninteriør og alulister.

WarmUp_E39_002.jpg

WarmUp_E39_001.jpg

WarmUp_E39_004.jpg

WarmUp_E39_005.jpg

WarmUp_E39_006.jpg

WarmUp_E39_007.jpg

WarmUp_E39_008.jpg

WarmUp_E39_009.jpg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...