Bjørner Skrevet November 4, 2006 Skrevet November 4, 2006 Er det noen som har tips for montering av motor og kupevarmer i en e39 touring ? 1) Hvor er det best å ta kupevarmer kabelen gjennom torpedoveggen ? 2) Hvordan kobler man styrenheten til batteri, må man legge kabler bak til batteri, eller er det mulig å koble seg på strømnettet en eller annen plass.. ?
StigJ Skrevet November 4, 2006 Skrevet November 4, 2006 Hvis du gir meg noen dager så kan jeg fortelle deg. Skal montere komplett Warmup på en E39 på jobb til uken.
Stian333 Skrevet November 4, 2006 Skrevet November 4, 2006 Henger meg litt på her, lurer på det samma til en 525tds E34 95mod. Har ikke peiling på hvor jeg kan tre den igjennom torpedovegg.
Gunnar Skrevet November 4, 2006 Skrevet November 4, 2006 Stian333, du kan gå gjennom på førersiden, "bak" sikringsboksen, eller "bak" hjerneboksen på passasjersiden. Det er gummigjennomføringer på begge sidene. Ellers er det nesten like greit å bare koble opp elementet og kupévarmeren, og bruke utendørstimer. Man mister muligheten for automatisk tempjustering, men pakken koster en del mindre og man slipper å koble seg til strøm i bilen.
Tommy Skrevet November 4, 2006 Skrevet November 4, 2006 Stian333, du kan gå gjennom på førersiden, "bak" sikringsboksen, eller "bak" hjerneboksen på passasjersiden. Det er gummigjennomføringer på begge sidene.Ellers er det nesten like greit å bare koble opp elementet og kupévarmeren, og bruke utendørstimer. Man mister muligheten for automatisk tempjustering, men pakken koster en del mindre og man slipper å koble seg til strøm i bilen. Det er jo litt greit, å ha vedlikeholdslading av batteriet også.
oyvin Skrevet November 4, 2006 Skrevet November 4, 2006 mye jobb å få inn selve varmeelementet på en m52?
Quattrokiller Skrevet November 4, 2006 Skrevet November 4, 2006 På m50 ser det helt j**vlig ut, ser ut som man må demontere grenrørene først.
Stonescream Skrevet November 4, 2006 Skrevet November 4, 2006 På en M50, så sto det i bruksanvisningen at en monterte den nedenfra og opp. Kan hende det er mye lettere dersom en har bilen i grav, eller oppkjørt på noe. *lurer på å installere samme saken på min egen bil. ( E34 M50 )
Bjørner Skrevet November 4, 2006 Forfatter Skrevet November 4, 2006 Hvis du gir meg noen dager så kan jeg fortelle deg. Skal montere komplett Warmup på en E39 på jobb til uken. Supert . Jeg har liggende et komplett defa warmup med batterilader liggende, som jeg hadde i min e28 524. Ser fram til å få det inn i e39'n, selv om denne får noe raskere arbeidstemperatur en den gamle 524'n
MR.H Skrevet November 4, 2006 Skrevet November 4, 2006 M50 motoren er under fra og opp. Trenger ikke å demontere grenrøret-
oyvin Skrevet November 5, 2006 Skrevet November 5, 2006 men skal man ta ut selve frostpluggen, eller slår man den bare inn? har både hørt om dem som bare slår dem inn, og dem som mener man må ta dem ut.
Mainn Skrevet November 5, 2006 Skrevet November 5, 2006 Går du inn på Defa sine sider, så har Defa noen monteringsanvisninger der. På min E39 M52TU blir blokkvarmeren skrudd på utsiden av blokka. Kommer best til fra undersiden. Jeg la ledningen til kupevarmeren gjennom sikkrings-/styreenhetsboksen på høyre innerskjerm, bra med gummigjennomføringer der. Måtte da borre et hull fra inne i bilen til denne (plastikk). Strøm til ladeenheten/releboksen tok jeg fra batteri-pluss uttaket på manifolden. Strøm til uret tok jeg fra en ledig sikkring i sikkringsboksen i hanskerommet. Lykke til!
Tommy Skrevet November 5, 2006 Skrevet November 5, 2006 men skal man ta ut selve frostpluggen, eller slår man den bare inn? har både hørt om dem som bare slår dem inn, og dem som mener man må ta dem ut. Frostpluggen, må selfølgelig taes ut (ikke bli liggendes igjen i blokka) å det finnes et spesialverktøy til dette, som er en "klo" som du setter på f.eks en skralle, å vipper den ut med. Hvis du kjenne noen som arbeier på et bilverksted, så har de sikkert tilgang til en slik.
Gunnar Skrevet November 5, 2006 Skrevet November 5, 2006 men skal man ta ut selve frostpluggen, eller slår man den bare inn? har både hørt om dem som bare slår dem inn, og dem som mener man må ta dem ut. Jeg brukte et skrujern og en gummihammer og slo på den ene siden av frostpluggen. Teoretisk sett skal den da kunne vippe ut den ene siden slik at du kan dra den ut med en tang. Hos meg gikk den ene kanten innover mens den andre ble stående der den var, så jeg dytta den bare helt inn, brakk den litt flatere på ene siden med et skrujern og tok den ut med en tang etterpå. Det er jo ikke sånn at de forsvinner langt innover i motoren.. kjølekanalene er ikke så enorme.. ihvertfall ikke på M30B35. Du kan jo se bilde B i denne PDFen fra Calix: http://www.calix.se/modul_sokmontanvisn ... r/m192.pdf (svenskenes svar på Defa) Antar Defa har tilsvarende bruksanvisninger liggende på nett. Jeg monterte Calix på min bil.
StigJ Skrevet November 7, 2006 Skrevet November 7, 2006 Da var jobben gjort. Det var en 2003 modell 530DAT. Kopla alt i motorrommet på førersiden. Monterte tidsuret på lista som er til venstre for rattet. Og skrudde fast kontakten og vifta på dekselet oppunder hanskerommet. Her er en del bilder. Spør hvis du lurer på noe. Forøvrig en meget pen E39 dette. Sølv med komplett M5 optik, 18", svart sportskinninteriør og alulister.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå