Gå til innhold

Best dekk - bak eller framme?

hartvix
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 41
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

FEIL! Grunnen til at enkelte biler kommer fram med rumpa under nedbremsing er at bakaksel har best bremsekraft/grep, det som bremser mest -> trekkes fram!!

Og hva skjer hvis du mister grepet bak..? Foran er det jo greit, da går bilen rett frem.

NAF sin test er litt tullete i og med at det er låste hastigheter. Litt av greia er jo at med dårligere dekk bak merker man lettere at man har dårlig grep og justerer farta deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sliter jo litt hvis du får vannplaning på framhjula i sving også da. Og jeg vil tro det er lettere å få vannplaning i det hele tatt hvis dekkene foran er dårlige og dermed ikke rydder unna vann for bakdekkene. Men, nå var det ikke det det var snakk om her, så jeg trekker meg tilbake i diskusjonen intill videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FEIL! Grunnen til at enkelte biler kommer fram med rumpa under nedbremsing er at bakaksel har best bremsekraft/grep, det som bremser mest -> trekkes fram!!

Og hva skjer hvis du mister grepet bak..? Foran er det jo greit, da går bilen rett frem.

NAF sin test er litt tullete i og med at det er låste hastigheter. Litt av greia er jo at med dårligere dekk bak merker man lettere at man har dårlig grep og justerer farta deretter.

jeg vill heller klare og stoppe før jeg seiler inn i en baken på en bil, en og få en sleng og havne ut i en grøft viss det er det det står imellom, enkelt å greit, det naf kom fram til er at dem beste dekkene framme fordi du bremser 70% der, viss du hadde testet dette selv så trur jeg kanskje du hadde blitt overrasket mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener de beste dekkene bør sitte på drivhjulene, altså bak på en BMW.

Årsakene til at jeg mener det er

* At på en bakhjulstrekk vil drivhjulene slippe raskere enn styrehjulene i sving.

* At det blir lettere å hente inn en bakhjulsskrens.

* At det er en fordel å utjevne slitasjen på dekkene.

Altså; Hvis du alltid setter de beste dekkene foran vil du teoretisk kun slite to hjul (bakhjulene på RWD)

som igjen gjør at man må kjøpe to nye dekk bak,

som igjen, -ifølge NAFs teorier, da skal settes foran siden de nå er best,

som igjen fører til at det gamle frontsettet som nå er blitt harde og dårlige monteres på bakhjulene

som igjen fører til at man får dårlige bakdekk

som igjen fører til skrens og dårlig fremkommelighet.

* Angående bremsespørsmålet vil jeg tro at sentrifugalkreften ved nedbremsning tillegger forhjulene så mye ekstra tyngde at det vil utjevne for evnt lavere mønster og grep. Hvis de beste dekkene står foran og de dårligste bak mener jeg man vil få markant lavere bremseeffekten bak, som igjen vil kunne føre til sleng ved bremsing i sving (også kalt venstrebremsing for de av dere som har kjørt forhjulstrekk).

I tillegg, som en bonus, mener jeg at man ved å plassere de beste dekkene på drivhjulene vil oppnå bedre dekkøkonomi siden alle slites jevnt og man vil få en jevnere kvalitet på dekkene.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes nå dette er litt tullete jeg.

Store sommer felger skal vi ha, M pakke, sport,senking, og mye utstyr, AE, osv

Å så har vi ikke råd til å kjøpe 4 nye vinterdekk?

det Kenny_ sier her er jo så genialt sagt. at alle som sitter her med m-pakke, felger, sport senking AE, led blink++++ men, ikke vil kjøpe seg, ta seg råd til 4 nye dekk egentlig bare kan gå og legge seg!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste dekk bak.

Hjelper forresten lite med kortere bremsestrekning hvis det også innebærer at bilen snur seg rundt..

men for all del, bare kjøre med de beste dekkene bak, sålenge jeg slipper og møte deg på veien

Hæ? :?:shock::shock::shock::stupid:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som de fleste har lest den testen så veldig nøye.

Ett godt argument for å ha de beste dekkene fremme er at fremdekkene dytter unna vann/snø osv for bakhjulene, derfor er det mest bruk for god mønsterdybde foran.

Men uansett kjører jeg med de beste dekkene bak. Jeg tror det blir annerledes på en bakhjulstrekker, som ikke bare trekker på bakhjulene men også har mer av bilens tynge bak.

Og selvfølgelig vil jeg jevne ut slitasjen på dekkene. Vil helst kjøpe 4 nye dekk og ikke 2 av gangen. Er best med 4 like dekk og jeg tror man får mest forutsigbare og best kjøreegenskaper om dekkene er omtrent like mye slitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det er bare meg(eller rykningene i høyrefoten), men bakhjulene mine holder ikke så mye over en sesong. Forhjulene er knapt slitt. Så 2 sett bakhjul på 1 sett forhjul for min del, blir litt drøyt å kjøpe 4 nye hver sesong. 8-[

Er vel fare for at det kan ha noko med høgrefoten å gjere :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...