ChrZZ Skrevet November 19, 2006 Share Skrevet November 19, 2006 Det er jo som Hitokiri påpeker, ganske få som inretter seg etter disse reglene. Men må si jeg synes det er rart at man ikke kan kjøre på opplyst vei med parklys + tåkelys. Det er ofte politiet her i gården bøtelegger folk som kjører slikt. Er vel, om jeg husker korrekt, ca 1500,- i bot der og da. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilronan Skrevet November 19, 2006 Share Skrevet November 19, 2006 Var på slik mørkekjøring her om dagen, og da konfronterte jeg lærern om dette med tåkelys fordi at vi møtte endel biler som hadde dette. Hun mente det var litt ironisk at vi bor i det svarteste landet og har nesten ikke lov å ha lys på bilene. Man trenger jo ikke se rett inn i lysa til han som kommer mot ;D Høres jo ut som en dyktig kjørelærer. Blir man blendet så blir man blendet. For å sette det litt på spissen; møter du en bil med fjernlys, så nytter det ikke akkurat å bare kikke en annen vei.. Det at vi bor i et land hvor det blir tidlig mørkt om vinteren er jo helt irrelevant. Når det er mørkt i Norge så er det ikke mørkere enn når det mørkt på Kanariøyene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet November 20, 2006 Share Skrevet November 20, 2006 Grøftelysene lyser så kort at man har ikke bruk for å se så nær bilen når man kjører, man passerer lyslengden på de lysene før man når bremsepedalen likevel. En annen viktig ting er at når man får mye lys nær bilen vil man se dårligere i enden av nærlysene fordi synet justerer seg etter lyset rett foran bilen. Du får altså mindre sikt når du kjører med både grøftelys og nærlys enn bare nærlys, det +blending er altså grunnen til forbudet. Denne kjørelæreren var da svært lite informert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet November 20, 2006 Share Skrevet November 20, 2006 Var på slik mørkekjøring her om dagen, og da konfronterte jeg lærern om dette med tåkelys fordi at vi møtte endel biler som hadde dette. Hun mente det var litt ironisk at vi bor i det svarteste landet og har nesten ikke lov å ha lys på bilene. Man trenger jo ikke se rett inn i lysa til han som kommer mot ;D Nesten sjokkerende at kjørelærer uttaler seg slik. Som flere påpekte i en tilsvarende tråd i forrige uke så er det like farlig at man selv blir bledet av egne tåkelys fordi bakken foran bilen blir så opplyst at man ikke klarer å se langt fram på veien som at man blender møtende trafikk. Noen forstår ikke hvorfor noen "lar" seg lett blende. Jeg forstår ikke hvorfor dette i det hele tatt er en diskusjonssak da det ikke er lov og er en ulempe for både deg selv og de du møter... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilronan Skrevet November 20, 2006 Share Skrevet November 20, 2006 Noen forstår ikke hvorfor noen "lar" seg lett blende. Jeg forstår ikke hvorfor dette i det hele tatt er en diskusjonssak da det ikke er lov og er en ulempe for både deg selv og de du møter... Amen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tech9 Skrevet November 20, 2006 Share Skrevet November 20, 2006 Blir man blendet så blir man blendet. For å sette det litt på spissen; møter du en bil med fjernlys, så nytter det ikke akkurat å bare kikke en annen vei.. Ikke? Har du prøvd? Det funker helt fint for meg ja. Er jo bare å flytte blikket/fokus litt mer på veien foran deg/bak møtende bil og hvitstripen, og ikke prøve å lese skiltet til den som kommer imot. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilronan Skrevet November 20, 2006 Share Skrevet November 20, 2006 Blir man blendet så blir man blendet. For å sette det litt på spissen; møter du en bil med fjernlys, så nytter det ikke akkurat å bare kikke en annen vei.. Ikke? Har du prøvd? Det funker helt fint for meg ja. Er jo bare å flytte blikket/fokus litt mer på veien foran deg/bak møtende bil og hvitstripen, og ikke prøve å lese skiltet til den som kommer imot. Du har neppe mye kunnskap om fysikk / enkel matematikk. Hvor mye sikt har du for eksempel fremover i de sekundene du blir blendet? Er du klar over hvor langt bilen din beveger seg i løpet av disse sekundene? Og vet du hvor lang tid øynene dine bruker på å få nattsynet tilbake etter å ha passert en bil med fjernlys, sterke tåkelys eller feiljusterte nærlys? En ting er at man stort sett klarer å holde seg innefor sitt kjørefelt uten å havne i grøfta. Men hva om det spaserte en fotgjenger uten refleks i veikanten din i løpet av disse sekundene? Eller en Elg? De fleste brukbare kjøreskoler pleier å gi elevene litt kunnskap om dette. I de aller fleste tilfeller går det naturligvis bra. Men det er ikke dermed sagt at det er forsvarlig eller burde være lov å kjøre med ubegrenset antall kjørelys på bilen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hitokiri Skrevet November 20, 2006 Share Skrevet November 20, 2006 Amen! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tech9 Skrevet November 20, 2006 Share Skrevet November 20, 2006 Du har neppe mye kunnskap om fysikk / enkel matematikk. Hvor mye sikt har du for eksempel fremover i de sekundene du blir blendet? Jeg ser ikke direkte på lysene til møtende bil, og unngår dermed å bli blendet..enklere enn det blir det ikke.. Er du klar over hvor langt bilen din beveger seg i løpet av disse sekundene? Og vet du hvor lang tid øynene dine bruker på å få nattsynet tilbake etter å ha passert en bil med fjernlys, sterke tåkelys eller feiljusterte nærlys? En ting er at man stort sett klarer å holde seg innefor sitt kjørefelt uten å havne i grøfta. Men hva om det spaserte en fotgjenger uten refleks i veikanten din i løpet av disse sekundene? Eller en Elg? De fleste brukbare kjøreskoler pleier å gi elevene litt kunnskap om dette. Ja, jeg er klar over hvor langt bilen min beveger seg i løpet av få sekunder, og jeg prøver derfor i det lengste å unngå å bli blendet ved å heller fokusere på veien foran meg, og bak møtende bil, og på det viset sikre meg om at veien er klar, før min bil er der. Det har vist seg å fungere helt fint. Det er selvsagt verre i enkelte situasjoner (våt asfalt/venstresvinger/bakketopper), og om du blir møtt med langlys/tusenmetringer/feiljusterte grøftelys, men fortsatt meget mulig. I de aller fleste tilfeller går det naturligvis bra. Men det er ikke dermed sagt at det er forsvarlig eller burde være lov å kjøre med ubegrenset antall kjørelys på bilen. Jeg har ikke sagt at der er forsvarlig eller at det burde være lov å kjøre med konstant "flombelysning". Men enkelte bør lære seg å følge mer med på sitt, heller enn å legge merke til andres feil, og på død og liv gjøre disse andre oppmerksomme på de feilene. Jeg følger loven selv, og lar andre ta evt. konsekvenser av sine feil. Det jeg i hovedsak siktet til da jeg sa at enkelte lar seg blende latterlig lett, er de som febrilsk blinker med lysene, for at jeg skal slå av langlysene mine, lenge før strekningen mellom bilene våre er opplyst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilronan Skrevet November 21, 2006 Share Skrevet November 21, 2006 Ja, jeg er klar over hvor langt bilen min beveger seg i løpet av få sekunder, og jeg prøver derfor i det lengste å unngå å bli blendet ved å heller fokusere på veien foran meg, og bak møtende bil, og på det viset sikre meg om at veien er klar, før min bil er der. Det har vist seg å fungere helt fint. Om du velger å kalle det flaks eller talent/dyktighet får bli opp til deg. Jeg velger å fokusere på prinsippet. Ikke å diskutere om det finnes teknikker for å komme best ut av en blendingssituasjon. Poenget er at unødvendig blending fører til unødvendig ulempe for medtrafikanter. Mer er det ikke å si. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dirty Skrevet November 21, 2006 Share Skrevet November 21, 2006 jeg kjører med tåkelysene 12/7 og det gjør alle her i mandal som har bmw. og har aldri blitt stoppet av purken selv om jeg har kjørt forbi kontroller og alt!. og det at man blir blenda er bull! er enda værre med de som har litt blå skjær i lysene. ser faen ikke en dritt da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
larserso Skrevet November 21, 2006 Share Skrevet November 21, 2006 Må bare få lov å si at kilronan virker til å være litt mer erfaren enn flere av de som svarer her. Blir som å prate til en vegg når man får til svar at det "bare" er å kikke bort. Uansett hvor mye man kikker bort så opphever man hverken matematikk, fysikk eller lover... Få noen til å sette opp en testdukke på et vilkårlig sted og kjør test så blir det ikke mange tåkelys etterhvert... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet November 21, 2006 Share Skrevet November 21, 2006 Tåkelys er ut! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilronan Skrevet November 21, 2006 Share Skrevet November 21, 2006 jeg kjører med tåkelysene 12/7 og det gjør alle her i mandal som har bmw. og har aldri blitt stoppet av purken selv om jeg har kjørt forbi kontroller og alt!. Du må gjøre som du vil, uten at du nødvendigvis trenger å gjøre deg til talsmann for alle BWM-eiere i Mandal. Det at du ikke har blitt stoppet betyr naturligvis ikke at det er lov. Dette er mer et spørsmål om ressurser fra politiets side. Folk har blitt bøtelagt for feil lysbruk før, og folk kommer til å bli bøtelagt i fremtiden. Om det blir deg eller noen andre tåkelys-entusiaster er ikke godt å si. og det at man blir blenda er bull! Hvis dette er fakta, så hadde jeg satt pris på litt dokumentasjon utover "at det er bull". er enda værre med de som har litt blå skjær i lysene. ser faen ikke en dritt da Blir du blendet av xenon nærlys? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet November 21, 2006 Share Skrevet November 21, 2006 Kjørte tur/retur Bergen-Oslo denne uka, og i h*lv*te så mange IDIOTER det er på veiene.Vanvittig mange som kjører med tåke- og nærlys på kvelden, og veldig ofte så blir man blendet. Og det virker som om dette er spesielt utbredt på landsbygda. Når det kommer en tulling med tåke- og nærlys mot meg, så får'n smake fjernlysa uan-forbanna-sett. Folk må for svarte lære seg reglene. Flere ganger jeg måtte bremse kraftig opp fordi jeg ikke kunne se veien foran meg. Selv har jeg tåkelys på min bil, og har brukt de i tett tåke og vanskelige kjøreforhold, men jeg blender -alltid- tåkelysene når det kommer biler imot. Slutt å klag... nærlys å tåkelys er kult Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå