bmw-m5 Skrevet November 20, 2006 Skrevet November 20, 2006 Vurderer å bytte ut org. rattet med multifunksjonsratt i -97 E39. Noen som vet om det følger med cruisekontroll/fartspilot da? På Schmiedmann sine sider står det at fartspilot følger med når man kjøper original multifunksjonsratt da bilen er forberedt for dette. Noen som har erfaringer med dette?
Saltkjelen Skrevet November 20, 2006 Skrevet November 20, 2006 Vel, det kan vel stemme det schmiedmann sier, da et plain mulitfunksjonsratt ser slikt ut.. Jeg vet ikke om "rundkjøringen" nederst til høyre på rattet er med på et plaint et, men slik så hvertfall mitt ratt ut MED cruisecontrol.. De 4 øverste på h. siden er som nevnt std. på multifunksjonsrattet..
suprapete Skrevet November 20, 2006 Skrevet November 20, 2006 Hvordan er det hvis en ikke har multiratt i E39 men et sportsratt sådan, funker det å bytte til "m5" multiratt eller er ikke elektronikken tilstede? Aner ikke om min kom med multiratt std eller ikke men nå står i allefall det std bmw sportsrattet der og jeg har veldig lyst til å brenne av 10K på et "m5" multiratt etterhvert.
Fredrik Skrevet November 20, 2006 Skrevet November 20, 2006 Hvordan er det hvis en ikke har multiratt i E39 men et sportsratt sådan, funker det å bytte til "m5" multiratt eller er ikke elektronikken tilstede? Aner ikke om min kom med multiratt std eller ikke men nå står i allefall det std bmw sportsrattet der og jeg har veldig lyst til å brenne av 10K på et "m5" multiratt etterhvert. Jeg mener å huske at det er en eller annen årsmodell som gjelder hvis man f.eks ønsker å bytte til et multifunksjonsratt av nyere type enn det som er vist på bildet i tråden...
suprapete Skrevet November 20, 2006 Skrevet November 20, 2006 Litt vanskelig å tyde infoen på schmiedmann men, er det slik at siden jeg kun har sportsratt nå så kan jeg ikke bytte til et multifunksjonsratt?
Fredrik Skrevet November 20, 2006 Skrevet November 20, 2006 Litt vanskelig å tyde infoen på schmiedmann men, er det slik at siden jeg kun har sportsratt nå så kan jeg ikke bytte til et multifunksjonsratt? Jo det kan du, men trolig ikke til et av de nyere multifunksjonsrattene. Hvis du ønsker å bytte til rattet som er vist på bildet i tråden (en eldre modell) går det fint. Husk at du evt. også må omprogrammere OBC´en (bilens sentrale computer).
suprapete Skrevet November 20, 2006 Skrevet November 20, 2006 Jo, men det var jo den mere nyere typen multifunksjonsratt jeg ville ha. Om ikke det nyeste "m5" rattet så ihvertfall dette på bildet her. De "gamle" har jo ingenting å gjøre i en sportslig bil...
Fredrik Skrevet November 21, 2006 Skrevet November 21, 2006 Iht. ETK kan det se ut som om de mer moderne sportsrattene først er tilgjengelige for E39 520i i forbindelse med overgangen til M54B22 motoren i mars måned 2000 (OBC II). Jeg er også usikker på om jeg vil kalle en E39 med M52B20 motoren for sportslig...
318 Touring 04 Skrevet November 21, 2006 Skrevet November 21, 2006 Litt annen modell men, kan jeg montere mulit ratt på min e-46 uten å modde noe? ligger ledningen fra ratt kransen og ut?
Fredrik Skrevet November 21, 2006 Skrevet November 21, 2006 Litt annen modell men, kan jeg montere mulit ratt på min e-46 uten å modde noe?ligger ledningen fra ratt kransen og ut? Ja det kan du, men du må stadig omprogrammere OBC´en på et BMW verksted.
318 Touring 04 Skrevet November 21, 2006 Skrevet November 21, 2006 oki så jeg trenger ingen ledninger bare et oppgradering på bmw? noen som vet hva de tar for det?
Fredrik Skrevet November 21, 2006 Skrevet November 21, 2006 Jo, men det var jo den mere nyere typen multifunksjonsratt jeg ville ha. Om ikke det nyeste "m5" rattet så ihvertfall dette på bildet her. De "gamle" har jo ingenting å gjøre i en sportslig bil... Det finnes en mer moderne variant av rattet som er vist tidligere i tråden... jeg har dette rattet i min E46. "Ny" modell "Gammel" modell
bjalle Skrevet November 21, 2006 Skrevet November 21, 2006 Vurderer å bytte ut org. rattet med multifunksjonsratt i -97 E39. Noen som vet om det følger med cruisekontroll/fartspilot da? På Schmiedmann sine sider står det at fartspilot følger med når man kjøper original multifunksjonsratt da bilen er forberedt for dette. Noen som har erfaringer med dette? Du må ha ett kabelsett hvis du skifter til multiratt og koble alle ledninger selv,hvis du har litt teknisk innsikt så går det greit,du må også dra egen kabel til motorrom for å koble opp fartpilot.Alle multiratt produsert fra 96 til 99 passer din bil,etter 99 kom det dobbel kruttladning i airbag så de nye multirattene med tykkere grep vil ikke passe.
antiloop Skrevet November 21, 2006 Skrevet November 21, 2006 Det hender det selges brukte multi ratt på http://www.autopower.se/ hvis du vil spare noen kroner.. Se om du finner et slikt som jeg har på min bil! Det er det desidert peneste multi rattet til E39
suprapete Skrevet November 21, 2006 Skrevet November 21, 2006 Jo, men det var jo den mere nyere typen multifunksjonsratt jeg ville ha. Om ikke det nyeste "m5" rattet så ihvertfall dette på bildet her. De "gamle" har jo ingenting å gjøre i en sportslig bil... Det finnes en mer moderne variant av rattet som er vist tidligere i tråden... jeg har dette rattet i min E46. Greit nok det men da foretrekker jeg heller sportsrattet mitt. Så det funker ikke å sette inn det 3-ekrede multirattet på min 97 mod og bare koble inn stereo og airbag da? Bryr meg ikke om fartspilot liksom...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå