haakon Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 Hvis man følger fartsgrensen, køen eller de trafikkale forholdene har man ingen plikt til å vike for annet enn utrykningskjøretøy... og spesielt ikke for en nisse i en BMW som provoserer med blinklys, lyshorn eller grazatkjøring... nå står det jo lite om hvor fort bmw`en kjørte og hernes kan forsåvidt mene alle som kjører over 80 er villmenn. når vi tross allt er så mange som ferdes på veien kan man ikke ta seg til rette og være så firkanta som du mener her. da burde man være fratatt førerkortet. lå etter en svart e36 touring på ringveien i forige uke som la seg ut for å holde nøyaktig samme fart som høyre fil. la meg først tett opptil slik at den blonde damen skulle skjønne at jeg ville forbi,så satte jeg på blinklyset til venstre for så å blinke med fjernlysene. ingen reaksjon. da ble det forbikjøring på høyre side hvilket jo ikke er lov,men hva skal man gjøre? og når jeg greide det med en bil omtrent uten motor (hyyndai) så kunne hun fint lagt seg inn og tilbake igjen når jeg var passert uten noen form for fare. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 Fredrik kjører sikkert alltid i fartsgrensene og bremser aldri foran fotobokser Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 og ikke f om du kommer forbi he he. nesten som bobilturistene det. husker bilturen til lofoten sammen med alle tyskerne som skulle se på naturen mens de kjørte.. fikk nesten hjerteinnfarkt! jeg kjører ikke bil fordi det er gøy,men fordi jeg må et sted og gjerne skulle vært der allerede. tempo tempo (minner meg forsåvidt om sundes sang "forbikjøring") Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
haakon Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 Her har vi nok hernes: Hei på deg. Gjett hvem jeg er'a! Du kjenner meg nok. Landeveiens skrekk. I antikvert Opel i 74 kmlt på Fiskumsletta. Pluss 3 på det ene øyet og minus 30 på det andre. Og bare venter på at du kommer bak i BMW og skal forbi! Med BMW og solbriller og velfrisert bart kommer du bak meg med veddeløpsfart. Jeg ser deg i speilet, jeg skjønner hva du vil, men vi skal nok bli to om å ra det til. Du skal få se hvem du ypper deg med. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
sax Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 off-topic: hvorfor skriver de at han kjørte en 525 mens de ikke skriver hvaslags Merce det var? Virker som om avisene er ekstra intereserte i BMW. Jepp!! Danske: http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article374136.ece BMW: http://web3.aftenbladet.no/lokalt/article375649.ece Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 Var da voldsomt så populær den midtrabatten var da.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 Synes volden var å gå alt for langt og straffen var helt fortjent, men synes virkelig ikke Hernes burde gå uskylig fra dette heller. Han burde fått en bot for å provosere i trafikken og ikke kjøre hensynsfullt ovenfor med trafikanter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 Dette står i trafikkreglene § 12: 4." Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse." Altså : Når noen VIL KJØRE FORBI skal forankjørende vike tilside for å hjelpe til med forbikjøringen. Han kan ifølge min tolkning vente til et egnet sted for forbikjøring. Det betyr at man ER pliktig til å slippe forbi trafikk selv om man holder fartsgrensen. Det som står i siste del av regelen gjelder de som kjører sakte. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 Ja, men i 4 felten er det ikke motgående trafikk da...eller uoversiktlig Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Larslol Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 fyren fortjente det, mener nå jeg..... greit han fyrte opp under men du banker ikke opp en kar fordi han gir deg fingeren når du kjører som en idiot! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 Fredrik, jeg kan utmerket godt Vegtrafikkloven, så jeg trenger ingen leksjon fra deg Ikke vet jeg hvor mye du har ferdes på disse innfartsårene inn til Oslo, men prøv å ligg i fartsgrensa i venstre fila å se hvor populær du blir. Ulovlig å kjøre over fartsgrensen ja, men du hindrer trafikken bak deg i å komme frem. Dette skaper irritasjon for dine medtrafikanter, noe som er helt unødvendig og farlig. Jeg vet ikke hva du kan eller ikke kan, men hvis du kjenner intensjonen bak veitrafikkloven vet du også at man ikke har lov til å provosere andre ved å bruke blinklysene, lys/lydhorn eller nærgående kjøring for å signalisere at du ønsker å kjøre forbi. Trafikkreglene spesifiserer forholdene og §15 omtaler bruk av lys. Feil bruk av bl.a fjernlys/lyshornet som kan medføre blending av andre trafikkanter kan bøtelegges med 2000,- kroner. I tillegg kommer feil bruk av blinklys, trolig for kort avstand til forankjørende bil og trolig også for høy hastighet. Jeg skriver ikke at du har begått eller er ansvarlig for de omtalte lovbruddene og mitt innlegg var derfor utelukkende en kommentar til din uttalelse om hva du gjør når du ligger bak en sjåfør som ikke vil vike for deg. Husk også at det ikke nødvendigvis er samsvar mellom hvordan folk kjører på Drammensveien inn til Oslo i rushtiden og hva loven predikerer. Du bør imidlertid aldri være i tvil om at det er loven som har det avgjørende ord hvis ting tilspisser seg... noe den hissige BMW sjåføren fikk føle. Forøvrig skriver jeg ikke at den andre part i saken (Jan Hernes) er uten skyld i saken... mitt poeng var kun en refleksjon på ditt innlegg. En liten ting til... bare for å gjøre det helt klart... hvis man følger fartsgrensen, køen og/eller de trafikkale forholdene har man ingen plikt til å vike for annet enn utrykningskjøretøy. Dette betyr selvfølgelig at man samtidig skal vike så snart de trafikkale forholdene tillater det. Annet ville nettopp være både provoserende og lite hensynsfull kjøring... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tech9 Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 Dette betyr selvfølgelig at man samtidig skal vike så snart de trafikkale forholdene tillater det. Annet ville nettopp være både provoserende og lite hensynsfull kjøring... Og dette vet vi jo ingenting om i dette tilfellet. Det er slettes ikke sikkert at Hernes følte det var forsvarlig å legge seg inn i høyre felt så kjapt som BMW-eieren ville. Så travelt som denne mannen hadde det, kan det jo virke som om han ville at Hernes helst skulle visst at det kom noen bak som ville forbi, lenge før det overhodet var tilfelle.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 [Og dette vet vi jo ingenting om i dette tilfellet. Det er slettes ikke sikkert at Hernes følte det var forsvarlig å legge seg inn i høyre felt så kjapt som BMW-eieren ville. Så travelt som denne mannen hadde det, kan det jo virke som om han ville at Hernes helst skulle visst at det kom noen bak som ville forbi, lenge før det overhodet var tilfelle.. Jeg er helt enig og dermed kan vi vanskelig avgjøre hva som er de konkrete fakta i saken utover at man absolut ikke har lov til å ta loven i egne hender og banke opp en person bare fordi man ikke liker vedkommendes tryne eller oppførsel. Mitt andre innlegg var kun en reaksjon på Dr_S´s innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet November 24, 2006 Share Skrevet November 24, 2006 Fingeren til hodet = "idiot", i dette tilfellet idiotkjøringVise fingeren = "dra til helvete" STOR forskjell! Bare en liten digresjon. Erik E46 Einum var som gamle travere i forumet vet moderator her inne de første par årene. Velkommen tilbake i diskusjonene Erik... og ja det er forskjell på å gi fingeren... og/eller ta fingeren til hodet... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet November 25, 2006 Share Skrevet November 25, 2006 Ja, det er forskjell. Men begge deler provoserer like mye. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå