Gå til innhold

Hissig bmw fører fikk som fortjent?

Glenno
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

[

.....Hvis man følger fartsgrensen, køen eller de trafikkale forholdene har man ingen plikt til å vike for annet enn utrykningskjøretøy... og spesielt ikke for en nisse i en BMW som provoserer med blinklys, lyshorn eller grazatkjøring... :wink:

Totalt feil Fredrik!

Tafikkreglene og ikke minst Politiet og veimyndighetene har nettopp gått ut i media og fortalt at folk skal alltid ligge til høyre.

Venstre fil er KUN for forbikjøring også på veier med fler enn en kjørefil i hver rettning.

Grunnen til at de gikk ut i media med dette er at det har kommet en ukultur de siste årene at folk ligger og sinker i venstre fil og skaper farlig irritasjon i trafikken. Når veier med flere felt dukket opp så ble folk opplyst om at de skulle ligge i høyre fil og de gjorde det for det meste men det har blitt "glemt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke gi noen fingern før du veit at du kan kjøre løpet helt ut! Dumt av han i benzen.

Jeg har alltid et balltre liggende i bilen når slike treningsmuligheter byr seg!hehe

Hadde det vært meg hadde han brekt mer en en finger!for en idiot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Totalt feil Fredrik!

Tafikkreglene og ikke minst Politiet og veimyndighetene har nettopp gått ut i media og fortalt at folk skal alltid ligge til høyre.

Venstre fil er KUN for forbikjøring også på veier med fler enn en kjørefil i hver rettning.

Grunnen til at de gikk ut i media med dette er at det har kommet en ukultur de siste årene at folk ligger og sinker i venstre fil og skaper farlig irritasjon i trafikken. Når veier med flere felt dukket opp så ble folk opplyst om at de skulle ligge i høyre fil og de gjorde det for det meste men det har blitt "glemt".

Det virker som om jeg ikke helt klarte å få frem mitt budskap på en god nok måte tidlig i tråden. Jeg skrev derfor en presisering litt senere i tråden... og den var slik: En liten ting til... bare for å gjøre det helt klart... hvis man følger fartsgrensen, køen og/eller de trafikkale forholdene har man ingen plikt til å vike for annet enn utrykningskjøretøy. Dette betyr selvfølgelig at man samtidig skal vike så snart de trafikkale forholdene tillater det. Annet ville nettopp være både provoserende og lite hensynsfull kjøring. Som du ser er presiseringens budskap identisk med din påstand og dermed er den saken ute av verden. Tech9 formulerte forøvrig på en god måte mitt underordnede poeng... :D

M3Turbo: Folk får med andre ord holde seg unna Buskerud... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke gi noen fingern før du veit at du kan kjøre løpet helt ut! Dumt av han i benzen.

Jeg har alltid et balltre liggende i bilen når slike treningsmuligheter byr seg!hehe

Hadde det vært meg hadde han brekt mer en en finger!for en idiot.

He, synes vel egentlig han i bmw'en fortjener en på tryne jeg da.. Har han hatt lappen fra han var 18, så har han 20 års erfaring på veien. Da burde han vite bedre enn å ligge i ræva på folk og blinke selvom det gikk for treigt etter hans mening. Var nylig i en litt lignende situasjon selv. Satt på med en kompis da vi lå i venstrefeltet og freste forbi resten av bilistene på veien i en hastighet på fartsgrense + moms. Da kom det plutselig en nisse og la seg helt opp i og blinka febrilsk med lysene før han rett og slett lot de være på. Hyggelig som kompisen min var la han seg inn og slapp han forbi. Men uansett, blending av fjernlys er ikke særlig hyggelig i disse xenon dager. Går fort et visst sted...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen din gjorde det eneste riktige, han la seg over i høyre felt og slapp ham forbi. Om du går litt tilbake og leser mitt tidligere innlegg der jeg henviser til trafikkreglene § 12, da ser du at dette er ikke noe å diskutere engang, det står at "om noen ønsker å kjøre forbi på venstre side SKAL foranliggende legge seg til høyre og ikke øke farten. Det står ingenting om hastigheter fordi det er det ingen som har noe med. Selv om du kjører 140 i 90 sonen er du pliktig til å legge deg til høyre å slippe bilen frem så snart MULIGHETEN byr seg. Som jeg skrev tidligere, hva om det er et døende barn på veg til sykehus i den bilen, og du holder han bak deg fordi du mener det er fort nok, TENK PÅ DET.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompisen din gjorde det eneste riktige, han la seg over i høyre felt og slapp ham forbi. Om du går litt tilbake og leser mitt tidligere innlegg der jeg henviser til trafikkreglene § 12, da ser du at dette er ikke noe å diskutere engang, det står at "om noen ønsker å kjøre forbi på venstre side SKAL foranliggende legge seg til høyre og ikke øke farten. Det står ingenting om hastigheter fordi det er det ingen som har noe med. Selv om du kjører 140 i 90 sonen er du pliktig til å legge deg til høyre å slippe bilen frem så snart MULIGHETEN byr seg. Som jeg skrev tidligere, hva om det er et døende barn på veg til sykehus i den bilen, og du holder han bak deg fordi du mener det er fort nok, TENK PÅ DET.

Jeg ser absolut ditt poeng, men fartsgrensene gjelder også for foresatte med alvorlig syke barn i bilen. Min far kom ut for en slik situasjon med min yngste bror for mange år siden. Vi var på besøk hos noen i familien på Hamar da min bror plutselig fikk en alvorlig allergisk reaksjon (formodentlig pga. et eller annet han hadde spist) som gjorde at han ikke fikk puste. Min far ringte naturligvis til legevakten og legen kunne kort tid senere konstatere at min bror hurtig måtte fraktes til Ullevåll sykehus i Oslo. Legen forsøkte å rekvirere et ambulansehelikopter, men de var alle på oppdrag og var derfor ikke tilgjengelige innen en rimelig tid. Legen ringte derfor politiet for å be om råd og resultatet var at min far ble eskortert av en politibil fra Hamar til Oslo (trolig var det heller ingen tilgjengelige ambulanser). Jeg husker at min far senere lurte på om han lovlig kunne ha gjennomført turen til Oslo i høye hastigheter uten politieskorte, men det var ikke mulig å få dispensasjon selvom situasjonen var akutt. Man har faktisk ikke lov til å sette andres liv i fare selvom hensikten er god. Avgjort et både vanskelig og moralsk dilemma... :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finger bruk er vel ikke underlagt trafikkloven sånn direkte uten egne tolkning. Finnes det noen dom avsigelse angånde dette som kan referres til noe tilsvarende tro?

mener å ha lest at dette er ulovlig i tyskland. vanker bøter for obskøne gester.

fikk forøvrig fingern igår på tvetenveien. er 60 sone og når bilen foran fallt under 50 blinka jeg med lysa og han kjørte inn på siden og gav meg fingeren når jeg kjørte forbi. sticks and stones can brake my bones but words can never hurt me. gi meg alle fingra dere har,jeg gir beng så lenge jeg kommer fram :iwant:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk tilfelle der en person ble frifunnet for promillekjøring grunnet nøden. Du har ingen rett til å hindre bilen bak, og man bryr seg ikke om verken straff eller regler når man skal redde barnet sitt. Du har INGEN rettighet til å hindre andres fart med å leke politi.Da kan du faktisk bli skyld i andres død,. Om du virkelig gjør slik eller kverulerer litt vet jeg ikke sikkert, håper det er det siste. Du kan også provosere frem en dødlig forbikjøring av en idiotisk sjåfør, og i den bilen sitter kanskje 4 uskyldige passasjerer + eventuelle personer i møtende bil. Det står også KLART i § 12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk tilfelle der en person ble frifunnet for promillekjøring grunnet nøden. Du har ingen rett til å hindre bilen bak, og man bryr seg ikke om verken straff eller regler når man skal redde barnet sitt. Du har INGEN rettighet til å hindre andres fart med å leke politi.Da kan du faktisk bli skyld i andres død,. Om du virkelig gjør slik eller kverulerer litt vet jeg ikke sikkert, håper det er det siste. Du kan også provosere frem en dødlig forbikjøring av en idiotisk sjåfør, og i den bilen sitter kanskje 4 uskyldige passasjerer + eventuelle personer i møtende bil.

Jeg tror du misforstår hva som er mitt poeng... jeg forfekter naturligvis ikke at man skal hindre andre i å komme frem i trafikken... selvfølgelig ikke. Jeg forsøker bare å poengtere at man ikke kan kreve at noen skal vike til siden hvis situasjonen ikke tillater det på forsvarlig vis. Utgangspunktet for mitt poeng er situasjoner som den Tech9 beskriver i sitt innlegg... hissige sjåfører som bare skal frem på bekostning av alt og alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som regel koster det ikke den foran noe å slippe en bil forbi, selvsagt kan man vente til et egnet sted. Om det går en stund og trafikken i mot er for stor bør man kjøre inn til siden og slippe han forbi om han har vist tegn til at han vil forbi. Det er også mange ting man ikke har lov til å gjøre men som man kan bli frikjent for i retten pga formildende omstendigheter. Jeg tror at det finnes forbikjøringsulykker med tragisk utgang fordi noen har lekt politi. Det hender det kommer biler bak meg som ønsker å kjøre fortere også, har ingen problemer med å finne et sted å slippe vedkommende frem. Om man stadig vekk får slike bilister bak seg bør man kanskje sjekke speedoen sin. Jeg er forøvrig for at man skal ha speedometerkontrol som en del av EUkontrollen, det behøver selvsagt ikke justeres men eieren får da vite at når han kjører i 80 km/t (og leker politi) så kjører han egentlig i 70km/t. Enkelte har faktisk så store avvik. Jeg mener dette vil hindre ulykker fordi det er veldig provoserende å ligge 5-10 km under fartsgrensen på fin vei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...