Gå til innhold

Kjørekultur i inn og utland

Glenno
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tenker på litt på kjøre kulturen rundt om

OT: For ordens skyld så skrives det 'kjørekultur' i ett ord. Like greit å lære det før det blir en uvane.

Vel vel og ok at jeg ikke er så dyktig på ord og stavelser. Dette er vel ikke et forum rettskriving heller og du sjønte tydligvis hva som var min hensikt uansett

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her i usa er det ekstremt! i new york er trafikklys bare en grov retlingslinje :) og aller bryter fartsgrensene,og alle har lovelig radarvarsler.

men i norge har jeg blitt flink til å bruke blinklys ut av rundkjøringer,og irriterer meg over folk som ikke gjør det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oslo til svinnesund pleier jeg legge meg ut til høyre om jeg ser noen komme fort bak på motorveien. I Tyskland så jeg de ofte blinket i lysene når de kom.

Hvorfor gjør du det? Er du redd for å bli kjørt ifra? Jeg legger meg alltid inn i høyrefila om det er noen som kjører fortere litt lenger bak i venstrefila og legger meg så ut igjen når noen har passert. Jeg irriterer meg stadig over de som kjører forbi i venstrefila i 101 km/t mens den i høyrefila ligger i 100 km/t. De bruker heller ikke speilene og legger seg ikke inn igjen etter de har passert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke helt med deg her T.A.S :-)

Er ikke redd på noen måte for å bli kjørt ifra så om jeg ligger i venstre fil og ser noen komme fort bak meg pleier jeg og vike inn til høyre fil for å slippe forbi. Jeg er ikke opptatt av at noen kjører over fartsgrensen i venstre fil på motorveien så syntes det er greit å legge meg inn i høyre fil om noen ønsker kjøre fortere enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har oppfattet trafikkbildet rundt omkring er det for det meste greit. Eneste jeg henger fingeren i, er at folk er lite flinke til å holde korrekt avstand til bilen forran. I tillegg er det mange som tror at når de har det "travelt" skal alle kjøre 20-30km/t over grensa og vike for de. Om fartsgrensene er for høye eller for lave kan diskuterst, men de er nå en gang satt, og da bør man nogenlunde holde seg til de.

Og ja.... blinklyset, den lille pinnen på ene siden av rattet, for de som ikke klarer å finne det, er til å brukes. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke helt med deg her T.A.S :-)

Er ikke redd på noen måte for å bli kjørt ifra så om jeg ligger i venstre fil og ser noen komme fort bak meg pleier jeg og vike inn til høyre fil for å slippe forbi. Jeg er ikke opptatt av at noen kjører over fartsgrensen i venstre fil på motorveien så syntes det er greit å legge meg inn i høyre fil om noen ønsker kjøre fortere enn meg.

Jeg beklager på mitt sterkeste og må si at jeg leste litt fort. Jeg oppfattet det i første øyekast at du la deg ut i venstrefila når det kom noen bak som skulle forbi. Beklager.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde leiebil i Spania for noen uker siden.

Fartsgrensa der er 120 på det raskeste, men ingen som bryr seg. Folk kjører i den hastigheten de føler at de har kontroll på.

Passerte 200 grensen endel ganger, og var sjeldent under 140. Vei standarden er generelt bedre der nede, men nye E18 her hjemme er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på litt på kjøre kulturen rundt om

OT: For ordens skyld så skrives det 'kjørekultur' i ett ord. Like greit å lære det før det blir en uvane.

Vel vel og ok at jeg ikke er så dyktig på ord og stavelser. Dette er vel ikke et forum rettskriving heller og du sjønte tydligvis hva som var min hensikt uansett

:)

Ja, etter å ha lest setningen seks ganger så skjønte jeg hva du mente. Jeg er personlig ingen ihuga språknerd, men hvis dette hjelper deg til å unngå norsk orddeling i fremtiden så vil jeg si denne posten er verd det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her i usa er det ekstremt! i new york er trafikklys bare en grov retlingslinje :) og aller bryter fartsgrensene,og alle har lovelig radarvarsler.

Er det ikke slik der borte at du har lov å kjøre på rødt dersom du bare skal rett in til høyre da?

jo,de praktiserer det iallefall.på 2 felts veien virker det som at venstere felt er crucing feltet,og høyre er forbikjøring

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik der borte at du har lov å kjøre på rødt dersom du bare skal rett in til høyre da?

Dette gjelder de fleste amerikanske stater, med unntak av en del av storbyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...