Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

får sjelden kjørt noe særlig over tid på 5-6 000 RPM jeg i alle fall, da går det i så fall jævlig fort unna med mindre man ligger i lavt gir, dessuten så trer turtallspærra mi inn på 5000 rpm , eller jeg har feil på pluggledninger eller kam er det noen som nevner uten at jeg vet hva som er feil enda.

  • Svar 44
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Slitasje etter 3-400.000 km, da begynner vi å bli enige.

I instruksjonsboken til min 745iA 1982 stod det at om man kjørte hardt skulle man roe ned kjøringen siste km. Dette var for å kjøle turboen som blir ekstremt varm under hardkjøring. Har man anledning til å kjøre litt rolig før stopp er det mer effektivt enn tomgang.

  • 10 months later...
Skrevet

Jeg er helt enig med "E46Hazey"... 135000 er under normale omstendigheter ikke nok ant. kilometer for å kunne registrere/måle et signifikant tap av effekt. God pleie, jevnlig oljeskift, forsiktig med gassen når motoren er kald... det er de viktigste komponentene for en lang levetid på motoren.

En gammel Porschemekaniker jeg kjente i Tyskland (Herr Becker, verksmester ved Porsche i Offenburg) la i tillegg til følgende for å kunne oppnå en lang levetid på motoren (spesielt hvis man kjører mye på Autobahn): Maksimalt en halv times topphastighet av gangen etterfulgt av minst 15 minutter på halv fart hvis stopp er umiddelbart nødvendig. Vent 2-3 minutter på tomgang før motoren stoppes ved f.eks bensinpåfylling.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=31494

Skrevet
hvorfor vente 2-3 min på tomgang ? hva er effekten men får ev det ?

og skifte olje hver 10000 hørtes veldig ofte ut synes jeg, men jeg er n00b på biler og tar all info og gjør som er best for bilen , jeg vil gjerne et den holder lenge og beholder mest mulig av sin verdi.

Skifter olje hver 5000km jeg og det har jeg gjort på alle mine biler, tross alt den billigste forsikringen du kan gi motoren din.. :D

Skrevet
får sjelden kjørt noe særlig over tid på 5-6 000 RPM jeg i alle fall, da går det i så fall jævlig fort unna med mindre man ligger i lavt gir, dessuten så trer turtallspærra mi inn på 5000 rpm , eller jeg har feil på pluggledninger eller kam er det noen som nevner uten at jeg vet hva som er feil enda.

Kan tro på at du ikke får kjørt noe særlig med turtallet på 5-6000 RPM hvis sperren slår inn på 5000, noe som jo er for lavt, ja..

Tviler på det er mange i Norge som drar ut på giret på noe annet enn de 2-3 første girene.

Skrevet

Jeg er helt enig med "E46Hazey"... 135000 er under normale omstendigheter ikke nok ant. kilometer for å kunne registrere/måle et signifikant tap av effekt. God pleie, jevnlig oljeskift, forsiktig med gassen når motoren er kald... det er de viktigste komponentene for en lang levetid på motoren.

En gammel Porschemekaniker jeg kjente i Tyskland (Herr Becker, verksmester ved Porsche i Offenburg) la i tillegg til følgende for å kunne oppnå en lang levetid på motoren (spesielt hvis man kjører mye på Autobahn): Maksimalt en halv times topphastighet av gangen etterfulgt av minst 15 minutter på halv fart hvis stopp er umiddelbart nødvendig. Vent 2-3 minutter på tomgang før motoren stoppes ved f.eks bensinpåfylling.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=31494

Hehe, var gammel den tråden ja...

Det har vel vært en kjent sak i alle år at man må kjøle ned turboen før stopp, står sikkert i de fleste instruksjonsbøker også , gjorde i alle fall det på 745iA

Skrevet

Når man snakker om effekttap...

Var ute og målte 0-100 på 528n i går. Originalt går dette visstnok unna på 8.4 sek.. Vi fikk målt det til 7.5 sek med 20l bensin i tanken.

Ble original 0-100 målt med full tank og familien i baksetet?

Eneste oppgraderingen motoren har fått er olje, innsprutrens og nytt konfilter som trekker varmluft...

Skrevet

Nei det er ikke målt med fullpakket bil, men du målte sikkert til 100 km/t på speedometeret og da blir det feil. Ellers så kan den være litt raskere enn oppgitt, og med bare 20 liter på tanken tjener du vel også et tidel eller to. En motor som er vedlikeholdt er ikke tregere etter 200.000 km (skal ikke være nok slitt til at det er lekkasjer da nei) enn en som er kjørt 10.000.

Skrevet

Ja. Mellom 100 og 110 merket på speedo. Feilvisningen ifølge de tavlene som står litt her og der er rundt 5 km/t i 90 mener jeg å huske.

0-100 er med giring til både andre og tredje, så jeg lurer virkelig på hvordan de har girt de som testa 0-100 når bilen var ny :P

Regna ikke med noe slikt av en 22 år gammel bil som har gått 263 000km!

Skrevet
Ja. Mellom 100 og 110 merket på speedo. Feilvisningen ifølge de tavlene som står litt her og der er rundt 5 km/t i 90 mener jeg å huske.

0-100 er med giring til både andre og tredje, så jeg lurer virkelig på hvordan de har girt de som testa 0-100 når bilen var ny :P

Regna ikke med noe slikt av en 22 år gammel bil som har gått 263 000km!

Jeg er ikke overrasket, bilen behøver slett ikke ha mistet en eneste hk etter 260.000 km. :wink:

  • 1 year later...
Skrevet

Kjøreskolelæreren min mente at feks motorsykkelmotorer, som ofte blir utsatt for hardere bruk (turtall og komp) hadde stor forsjell i effekten etter 10-15000km alt etter hvordan de ble innkjørt. Han mente på at i innkjøringsperioden, skulle motoren kjøres hardt- så fremt alle andre forholdsregeler rundt når en skal kjøre hardt, var fulgt (driftstemp osv) slik ville en "forberede" motoren til å yte mest mulig fra start. Hvordan dette ville utarte seg ettersom kmstanden på motoren øker i forhold til i hvilket tempo ting ryker, sa han ingenting om, men man kan jo tro at dersom motoren er innkjørt slik som det anbefales, så skal det gi motoren de beste forutsetningene for lave vedlikeholdskostnader.

En kompis av en kompis sin 328i, ble målt til 192,3hk etter 260 000km, og full servicebok.

Det som må taes med i beregningen, er at effekten til motoren er vel beregnet på veiven, noe som gjør at du vil få et fradrag fra effekten til veiven og gjennom drivverket- alt ettersom i hvor god stand det er i. Denne faktoren, vil være vanskelig å måle på en bil som er gått 250 000km.

Du som hadde klokket bilen til å gå på 7,5sek med 20liter bensin i tanken. Orginalt er vel denne testen med kun 1pers i bilen (altså fører estimert til 75kg) og når du sier "vi" går jeg utifra at dere var minst 2 i bilen- så vekten til ekstra bensin, kan vel sies at gikk til vekta til tidtakeren.. Ellers stiller jeg meg svært skeptisk til at du klarer å klokke bilen til en såpass mye bedre tid. Uavhengig av hvor mange km bilen har gått, og hvor lite bensin du har på tanken..

"beivakongen" jeg tror eneste du vil få noe effektøkning på, er å fjerne katalysatoren. og chip. Skal du tjene noe som helst på eksosen, bør det første være å bytte grenrør så du får litt bedre flow. Nr to vil etter min mening være å bytte til en kvassere kam. De fleste lar være å bytte chip på en bil uten turbo, fordi effektøkningen er så liten..

Skrevet
"beivakongen" jeg tror eneste du vil få noe effektøkning på, er å fjerne katalysatoren. og chip. Skal du tjene noe som helst på eksosen, bør det første være å bytte grenrør så du får litt bedre flow. Nr to vil etter min mening være å bytte til en kvassere kam. De fleste lar være å bytte chip på en bil uten turbo, fordi effektøkningen er så liten..

Ja det med chiping vet jeg godt men nå var bilen chipet før jeg kjøpte den så da får den bare være der!

Ja var det jeg reknet med at det var på kattene det var noen hk og tjene.

Så litt på grenrøret på m3 motoren min og det så jo ut som et "ettermarkeds grenrør" på utseendet og ikke sånn typisk støpejernsmanifoil som er vanelig på orginalbiler. Rekner med mitt "grenrør" er orginalt siden ikke forige eier sa noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...