Energetic Skrevet Desember 12, 2006 Share Skrevet Desember 12, 2006 Mener du seriøst det du skriver eller? Ja, det gjør jeg. Gjør du..? Jo mer grep dekka har, jo mer vil bilen krenge. Dette er jo innlysende, så jeg skjønner ikke hvorfor jeg skriver det engang!! Ser du mener det men det er feil. Kjører ikke du på 15" nå om vinteren og 17" om sommeren? Da merker du vel at bilen krenger mer med høyere profil enn lavere ved samme fart? Har forresten sett bilen din i virkeligheten og jeg synes du har litt for høyt innpress (det første jeg la merke til egentlig), burde ha felger med lavere innpress. Det gir bedre stabilitet. Både rett frem og i svinger. E36 burde hatt større sporvidde orginalt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Energetic Skrevet Desember 12, 2006 Share Skrevet Desember 12, 2006 ...Konseptet er ikke så enestående som man kan få inntrykk av i enkelte diskusjoner og Mercedes-Benz bygger absolut sportslige mellomklassebiler. AMG er i dag en egen organisasjon under Mercedes-Benz på den samme måten som BMW´s M-divisjon er det i BMW... og W203 C55 AMG faller nok for de fleste inn under begrepet sportslig selvom den kun har automatgear. Det er forskjell på å prøve å bygge opp ett sportslig image og det å lage biler som er det. Uansett om det står AMG på bilen så er det dvask styring. Automatgir blir aldri sportslig i min smak. De er også for store, tunge og dyre. Merce er og blir noe annet enn BMW og det vet du godt. At BMW var alene om sitt "konsept" før Lexus kom med IS200/IS-F250 er et av hovedpoengene i diskusjonen, men det har du nok ikke fått med deg. Har jeg ikke fått med meg det poenget jeg prøver å fortelle deg og som du prøver å motbevise? Du nevnte ikke dette konseptet en eneste gang for han DCA fyren, noe jeg synes var litt viktig å få frem. Lexus som egen bilprodusent ble opprettet så sent som i 1989 og det er trolig årsaken til at fremgangen ikke er sikret i Europa (les: det tar tid å bygge opp et merkenavn fra bunnen av). Lexus ble umiddelbart en hit i USA og var først og fremst ment å erobre USA noe de også gjorde. Har da hørt/lest om Lexus lenge før IS200 kom. Jeg tror du bør lese hele diskusjonen en gang til... telle til ti... tenke deg godt om... og så kanskje skrive et fornuftig innlegg... Der gjør du det igjen Fredrik! Personlig drittkasting. Du har gjort det gjennom hele tråden i mot meg. At du tok deg nær av ordet "gubbedekk" er jo synd for det var ikke ment negativt. Jeg kjørte selv lenge på 16" på sommerhjul. Men nå har jeg 17" på sommerhjula og vet gjør bilen mye mer sportslig. Det føles rett og slett mer som en BMW med de på. Skal jeg klippe ut alt det negative du har rettet mot meg i denne tråden så du ser selv? Blir fortalt at jeg er aggresiv, kommer med sure oppstøt, ikke bringer frem mer fakta(og jeg er den eneste som gjør det) og at jeg snakker tull osv osv osv... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Andreas1 Skrevet Desember 12, 2006 Share Skrevet Desember 12, 2006 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Desember 12, 2006 Share Skrevet Desember 12, 2006 Kjører ikke du på 15" nå om vinteren og 17" om sommeren? Da merker du vel at bilen krenger mer med høyere profil enn lavere ved samme fart? Jeg har 17" vinterdekk nå. Ved samme fart er krengingen lik som 15" vinterdekka jeg hadde, men den krenger jo mye mer på sommerdekk siden farta da kan holdes høyere. Har forresten sett bilen din i virkeligheten og jeg synes du har litt for høyt innpress (det første jeg la merke til egentlig), burde ha felger med lavere innpress. Det gir bedre stabilitet. Både rett frem og i svinger. E36 burde hatt større sporvidde orginalt. Første du la merke til? Heh. Den har jo lavere enn orginalt. ET38 på min, 35 er maks av hva som er lovlig og trolig hva som funker uten å valse. Den lille forskjellen merker man neppe. De er også for store, tunge og dyre. Merce er og blir noe annet enn BMW og det vet du godt. Store og tunge er dagens BMW'er også. Prisen har lite med hvor sportslig den er. At mercedes har et annet fokus enn BMW er greit, men de vanlige modellene fra BMW er jo ikke spesielt sportslige de heller. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet Desember 12, 2006 Share Skrevet Desember 12, 2006 Mye mulig at du har peiling på ett eller annet, men det er definitivt ikke på bil og bilkjøring. Jo bedre veigrep man har (les: bredere dekk) jo mer vil en bil krenge. At dekket vrir seg mer om man har 80 profil kontra 40 profil er en helt annen sak. BTW: Man trenger ikke ha bredere dekk heller, men bedre dekk hjelper mye. Om du har sett bilder av en og samme bil i en og samme sving med gatedekk kontra r-dekk så hadde det kanskje gått opp et lys for deg også. Og ikke sammenligne med E30?? Er ikke det en bil det da? Men jeg skjønner godt at du ikke vil kaste bort tid på dette. Bruk tiden din på noe du kan isteden. Jeg har aldri påstått at jeg har peiling på bil eller bilkjøring men at jeg har det i forhold og motsetning til f eks deg er helt tydelig. Det er ikke veigrepet som gjør at bilen krenger det er farten. Hvis du bruker det økte veigrepet for å kjøre fortere selvfølgelig krenger bilen mer. Det med R dekk går under det samme ettersom veigrepet og dermed farten og G-kreftene øker. Nå har jeg ganske stive fjærer på bilen og merker betydelig mer krengning hvis jeg kjører i samme fart med 15" enn 17". Du har kanskje ikke skjønt det enda men hovedårsaken til at vi har dekk med luft i er for at de fjærer. Jo høyere dekkside jo mer fjæring får du i dekket også. Ganske naturlig egentlig. Dekket presser seg sammen i en sving og får bilen å krenge. En traktor krenger også i krappe svinger selv om den ikke har fjæring. E30 har mye mindre hjul enn E36 og senere 3-serie og de fleste andre nye biler. 15" er ikke så ille på E30 som det er på E36. Da snakker vi om 50 eller 55 profil i motsetning til 60 eller 65 profil på E36. Grunnen til at jeg ikke vil kaste bort tid på dette er at jeg ikke har noe å lære av deg og det er en smule harry å diskutere bil på nettet. Det er et ordtak som lyder: Den som tro han er ferdig utlært, han er ferdig! Det passer godt på deg. Teorien din er tydeligvis plukket ut av ditt hode, og jeg tviler på om du finner mange med litt utdannelse innen fysikk som er enig med deg. Det du tror er mer krenging når du kjører med 15" er bare at dekkene (som du tidligere har uttalt, og som faktisk er korrekt) vrir seg på felgen. E30 ble levert med blant annet 195/60-14 som originaldimmensjon, så jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du skal utelukke E30 fra den fantastiske teorien din. Forøvrig interesant å se i din diskusjon med Hagenisse at du mener å kunne mer om oppsett av understell/hjuloppheng enn bmw`s ingeniører. Harry å diskutere på nett??? Tja, nå vet jeg ikke hvilken verden du lever i, men jeg lever i år 2006 og 90% av de jeg kjenner diskutere ymse ting på nett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet Desember 12, 2006 Share Skrevet Desember 12, 2006 Mye mulig at du har peiling på ett eller annet, men det er definitivt ikke på bil og bilkjøring. Jo bedre veigrep man har (les: bredere dekk) jo mer vil en bil krenge. At dekket vrir seg mer om man har 80 profil kontra 40 profil er en helt annen sak. BTW: Man trenger ikke ha bredere dekk heller, men bedre dekk hjelper mye. Om du har sett bilder av en og samme bil i en og samme sving med gatedekk kontra r-dekk så hadde det kanskje gått opp et lys for deg også. Og ikke sammenligne med E30?? Er ikke det en bil det da? Men jeg skjønner godt at du ikke vil kaste bort tid på dette. Bruk tiden din på noe du kan isteden. Jeg har aldri påstått at jeg har peiling på bil eller bilkjøring men at jeg har det i forhold og motsetning til f eks deg er helt tydelig. Det er ikke veigrepet som gjør at bilen krenger det er farten. Hvis du bruker det økte veigrepet for å kjøre fortere selvfølgelig krenger bilen mer. Det med R dekk går under det samme ettersom veigrepet og dermed farten og G-kreftene øker. Nå har jeg ganske stive fjærer på bilen og merker betydelig mer krengning hvis jeg kjører i samme fart med 15" enn 17". Du har kanskje ikke skjønt det enda men hovedårsaken til at vi har dekk med luft i er for at de fjærer. Jo høyere dekkside jo mer fjæring får du i dekket også. Ganske naturlig egentlig. Dekket presser seg sammen i en sving og får bilen å krenge. En traktor krenger også i krappe svinger selv om den ikke har fjæring. E30 har mye mindre hjul enn E36 og senere 3-serie og de fleste andre nye biler. 15" er ikke så ille på E30 som det er på E36. Da snakker vi om 50 eller 55 profil i motsetning til 60 eller 65 profil på E36. Grunnen til at jeg ikke vil kaste bort tid på dette er at jeg ikke har noe å lære av deg og det er en smule harry å diskutere bil på nettet. Det er et ordtak som lyder: Den som tror han er ferdig utlært, han er ferdig! Det passer godt på deg. Teorien din er tydeligvis plukket ut av ditt hode, og jeg tviler på om du finner mange med litt utdannelse innen fysikk som er enig med deg. Det du tror er mer krenging når du kjører med 15" er bare at dekkene (som du tidligere har uttalt, og som faktisk er korrekt) vrir seg på felgen. E30 ble levert med blant annet 195/60-14 som originaldimmensjon, så jeg skjønner fortsatt ikke hvorfor du skal utelukke E30 fra den fantastiske teorien din. Forøvrig interesant å se i din diskusjon med Hagenisse at du mener å kunne mer om oppsett av understell/hjuloppheng enn bmw`s ingeniører. Harry å diskutere på nett??? Tja, nå vet jeg ikke hvilken verden du lever i, men jeg lever i år 2006 og minst 90% av de jeg kjenner diskuterer ymse ting på nett. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E46Hazey Skrevet Desember 12, 2006 Share Skrevet Desember 12, 2006 Ikke det at jeg kan så veldig mye om dette her men det virker jo logisk å ha en relativt stiv dekkside både når det kommer til bremsing og sving. Er vel ikke tilfeldig at det blir brukt lavprofildekk i de aller fleste former for asfaltracing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Desember 12, 2006 Share Skrevet Desember 12, 2006 Det er nok ikke tilfeldig nei, men det har ingenting med krenging å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
R Andersen Skrevet Desember 12, 2006 Share Skrevet Desember 12, 2006 det er en smule harry å diskutere bil på nettet. Hvorfor har du da registrert deg på et diskusjonsforum for bil..? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E46Hazey Skrevet Desember 12, 2006 Share Skrevet Desember 12, 2006 Det er nok ikke tilfeldig nei, men det har ingenting med krenging å gjøre. Jeg visste noen kom til å nevne F1 , derfor jeg skrev de aller fleste. Jeg er nysgjerrig jeg vil gjerne vite hvorfor en bil som holder samme hastighet rundt en sving med lavprofildekk krenger mer enn en med "ballongdekk". Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Desember 12, 2006 Share Skrevet Desember 12, 2006 Den gjør ikke det. Den krenger akkurat likt. Men greia er at den gjerne kan holde høyere fart med bedre dekk, så da krenger den jo mer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 12, 2006 Share Skrevet Desember 12, 2006 Diskusjonen har nå utviklet seg i en retning som ikke har relasjoner til emnet/topic for tråden og min holdning er derfor at vi stopper mens leken er sånn nogenlunde god. Jeg har imidlertid forsøkt å finne et sted i tråden der det kunne ha passet å splitte tråden i to... for å få opprettet en ny tråd som kunne ha handlet om hvorvidt en bil krenger mindre med en lav profil på dekkene. Problemet er at denne tråden nå handler om flere ting på en gang og den er derfor vanskelig å splitte på et fornuftig sted uten at den gamle og/eller den nye tråden dermed virker rotete. Min oppfordring er at den/de som føler seg kallet oppretter en ny tråd der emnet f.eks er: Lav profil - gir det mer eller mindre krenging ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg