Gå til innhold

Lexus IS-F 250 - Verdig motstander til M3?

Schnellfahren
 Share

Anbefalte innlegg

Å blande F1 motorer inn i dette her blir bare helt tullete.

Det er så OT som man får det.

Jeg er helt enig i denne uttalelsen... la oss holde F1 motorer utenfor diskusjonen.

sant sant...my bad...

Adminedit (Fredrik): Jeg har slettet et par innlegg av 336mik og E46Hazey fordi de ikke respekterte min oppfordring om å holde F1 biler/motorer utenfor diskusjonen. Topic er Lexus IS vs. BMW M3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var veeeldig nær ved å kjøpe IS for noen år siden, men etter å ha hatt den på prøve over flere dager ble det ikke noe handel.

Min erfaring var at Lexusbilen er tight og fin, men jeg synes den er en litt for simpel kopi av BMWen som flere skriver her.

For det første synes jeg automaten ble for treg og tung i forhold til BMWs automat.

For det andre ble selve dashbordmaterialet / designet litt for freaky for min smak

For det tredje hadde den da jeg prøvde den et formidabelt bensinforbruk :shock:

For det fjerde liker jeg ikke å dytte mange cd-plater inn i samme åpningen 8-[ .

For det femte opplevde jeg både E36 og E46 som mer "sjåførens bil".

For det sjette var det nedtur å se Toyota-logoen på deler under panseret på en så dyr bil selv om jeg vet det er Toyota i smoking...

For det sjuende and so on and so on...

Designet på "gamle" ISen synes jeg er litt kult da. Syntes til og med det var macho også helt til jeg fikk med meg at Anne-Kat kjørte sånn bil...

Det nye designet ser utfra spionbildene også meget potent ut og det blir interressant å se den i 1:1.

Nei, skulle jeg valgt mellom IS og M3 hadde det nok blitt M3 siden jeg synes BMW som regel tar ting litt lenger, litt røffere og litt råere, - og av den enkle grunn at den nær sagt garantert vil være en meget ettertraktet bruktbil.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du feil Fredrik. Sportsbil har ingen ting med stor motor å gjøre.

Grunnen til at du ikke har oppdaget dette er at du kjører på gubbe profil hjul. Få på noen 17 eller 18" så og stivere fjærer/dempere så kjenner du mer av konseptet til BMW. 3-serien er GT biler i fåreklær. Uansett motor.

Skjønner ikke helt den teorien din at M3 er bedre kjøp osv. Det er den ikke i det hele tatt. For pengene får du mye mer bil av å kjøpe grunnmodellen enn en M3. De har tross alt 90% av de samme delene. Og for prisforskjellen kan du gjøre oppgraderinger som kan gi deg en mye råere bil enn en M3. Nei den "kyniske konspirasjons" teorien din holder ikke.

Og selvfølgelig lager bilprodusentene slike toppmodeller som M3, RS4, AMG ditt og datt kun får å øke salget av de mindre modellen og øke "statusen" på en bil serie. Dette er noe jeg har visst lenge.

Ikke sikkert de tjener noe i det hele tatt på salget av de dyrere modellene engang.

Har jeg skrevet spesielt om en stor motor i denne diskusjonen ? ... Nei... det har jeg ikke... jeg har imidlertid lest noen av dine innlegg både her og i bmwccn´s forum og det som kjennetegner dine innlegg er at de er av det aggressive slaget. Uttalelsen om at jeg kjører på gubbeprofil i denne diskusjonen (som forøvrig handler om Lexus IS vs. BMW M3) viser at du fortsetter denne linjen. Hva i alle dager har mine 205/55-16 felger/dekk med denne diskusjonen å gjøre ? ... ikke annet enn at du på en temmelig usakelig måte forsøker å diskreditere en moderator. Hvem har spist din frokost ?... :roll:

At BMW på mange måter praktiserer et kynisk forretningskonsept (spesielt når det gjelder 3-serien) er ikke min observasjon. Dette fenomenet er vel kjent og ikke minst Jeremy Clarkson har i kraft av sin posisjon kommentert dette mange ganger. Jeg hadde i tillegg en foreleser på Oslo Handelshøyskole (BI) som brukte BMW´s forretningskonsept som et eget case i forbindelse med siviløkonomstudiet der. Det er kanskje på tide å våkne opp og legge de naive tankene om BMW til side.

Det er korrekt at BMW ikke tjener stort på M3 i forhold til de andre 3-seriene... en produksjonsforskjell på ca. 18000 biler vs ca. 2200000 biler (E30) sørger for det.

Saken er at 3-serien har grunnkonstruksjonen til en sportsbil. Det er akkurat det samme om det er en 318i eller M3. Du har fortsatt bakhjulsdrift, 50/50 vektfordeling, så lite vekt som mulig foran forakselen, at føreren sitter langt bak i bilen osv.

Var det jeg mente med teknologi fra en sportsbil.

Noe annet som er bra med 3-serien er bakakslene. De har alltid vært konstruert slik at de i svinger holder hjulene mest mulig flatt mot bakken når bilen krenger.

Gubbeprofil har alt med saken å gjøre. Med 205/55-16 får du ikke frem de supre sportsbilaktige kjøreegenskapene til en 3-serie. Er en enorm forskjell med 225/45-17 (og lavere innpress).

Det høye innpresset på standarfelgene på BMW tuner også ned de sportslige egenskapene. Går du fra ET46 til ET35 får du en mye mer stabil bil.

Er helt utrolig hva 17" gjør på en BMW 3-serie. Styringen blir slik den skal være, krengningen i svinger blir mye mindre, veigrepet blir utrolig mye bedre i svinger og fremkaller deilig G-krefter i svingene man ikke har kjent før. Når man kjører på 15" eller 16" blir 3-serien en mer komfor cruiser. Greit nok det også for noen men det utnytter ikke det sportslige potensialet i bilen.

Hvorfor trekker du frem Jeremy Clarkson og motorkåringer som er stemt frem av journalister og slike ting? Er jo ingen ting spesielt med "det kynisk forretningskonsept" som BMW har som du sier. Det å ha en fin toppmodell som trekker til seg kunder for de mindre modellene er jo ikke noe uvanlig og spesielt. At BMW, Audi og MB sloss om å bygge de råeste sportsbilene er jo ikke noe negativt for de som kjøper bilene i samme serie med mindre motor.

Det blir litt feil uansett for BMW har andre motiver med M3 og M5. Til å begynne med var det å delta i Motorsport. Nå mener jeg det største motivet med de modellen er først og fremst å selge biler. De selger faktisk godt og de den nye som kommer i 2007 kommer til å selge enda bedre.

At de ikke får dekket inn utviklings og produksjonskonstnadene på M3 er jeg også uenig i. Er det noen modell som er overpriset så er det den. Er grunnmodellen som er presset i pris. Slikt er det nesten på alle produkter som har en toppmodell som kjøpes av entusiastene nesten uansett pris og budsjett modellene som folk kjøper. Folk ser rett og slett mer på pris når de skal ha en nyttegjenstand enn ett gjennomført luksusgode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei den "kyniske konspirasjons" teorien din holder ikke.

Dette ser du jo holder utmerket hver gang BMW blir omtalt i media. BMW blir ALLTID omtalt ved merke, og da gjerne med "sportsbil" som et tillegg, uansett om det er en 316 eller m3 som blir omtalt.

For mann i gata er bmw sportslig / eksklusiv uansett hvilken modell man kjører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har helt andre grunner.

BMW har bygd opp ett solid varemerke det er sant men alt er ikke bygd opp av M bilene. BMW var sportslig lenge før det kom M biler.

Også en 316 er meget sportslig hvis man oppgraderer den litt. Den har potensialet noe en Audi f eks ikke har.

Synes ikke BMW lurer kundene til å tro at de kjøper en sportsbil for BMW 3-serie er meget sportslig. Men selvfølgelig føler man seg lurt om man kjører rundt på 185/65-15 hjul på sommerhjulene.

Dekk og felg er viktig på BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv mtech understell, 17" sommerhjul og 15" piggfrie vinterhjul, og ved den daglige kjøringen jeg gjør kan jeg ikke si jeg merker så mye forskjell på kjøreegenskapene. 15" er litt mykere over fartsdumper, brostein osv, men ellers synes jeg det fungerer bra. (Om man ser brt i fra utseende på bilen)

15" vinterdekka er også litt morsommere i regnet her på østlandet nå i vinter, med tanke på rundkjøringer :)

Med en gang man snakker om oppdateringer av understell / større hjul, så tror jeg vel at også en avensis kan bli en del mer sportslig med stive 40-50mm senkefjører og 17"-18" felger. Men jeg skal ikke påstå at den blir mer sportslig enn en BMW på tilsvarende utstyr.

Dere som nevnte Honda: Honda s2000, ja takk! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supra har en genial balanser turbo motor,men det sier fortsatt ikke hvorfor bmw har (ikke helt sikker akkurat nå) den beste formel 1 motoren.Og i f1 dreier det seg om at motorer holder.Bygger de en motor som holder 100 mil,så har de gjort noe feil,enten i form av feil fører,eller en motor det er tatt for mye power ut av(eller for lite).Noen som forresten vet hvor mye moment som er i en f1 motor?Vet bare at det fokuseres på hk..

Som alle trimmede turtallsmotorer så har de veldig mye Nm men det ligger på ett så høyt turtall at det ikke er noe å skryte av. Grafen er spissere enn Himalaya.

Egentlig uinteresant på en sånn motor.

Generelt når man sugetrimmer får man mer dreimoment (i motsetning til det mange tror) men det beveger seg lenger opp i turtallet. Totalt sett trekker bilen dårligere på lave turtall som alle vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saken er at 3-serien har grunnkonstruksjonen til en sportsbil. Det er akkurat det samme om det er en 318i eller M3. Du har fortsatt bakhjulsdrift, 50/50 vektfordeling, så lite vekt som mulig foran forakselen, at føreren sitter langt bak i bilen osv.

Var det jeg mente med teknologi fra en sportsbil.

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne å kommentere ditt innlegg for det meste av det du skriver er tullball og en lang rekke misforståelser. Jeg beklager naturligvis min direkte måte å uttrykke meg på, men av og til er det ikke annet å gjøre enn å kalle en spade for en spade.

La oss imidlertid ta for oss dine teorier rundt den såkalte grunnkonstruksjonen til en sportsbil i relasjon til BMW´s 3-serie. Jeg går ut fra at du er klar over at forhjulsdrift i en større utstrekning først ble populært på 70-tallet og at de fleste biler før denne tiden var bakhjulsdrevet (!)... og at det på større bilmodeller som f.eks Mercedes-Benz W124 og W126 heller ikke var uvanlig med en vektfordeling tett opp mot 50/50. Denne layouten er med andre ord ikke bevisst sportslig... den var og er en tradisjon fra bilens barndom med flymotorer direkte montert på rammer og alt hva som ellers hørte med. Forhjulsdrift ble oppfunnet allerede i 1928, men det var først med Citroën´s Traction Avant i 1948 at konseptet ble anerkjent rent teknisk. Spesielt populært ble konseptet imidlertid ikke før Sir Alec Issigonis i 1959 presenterte Mini. Når dette er nevnt er det ikke tvil om at bakhjulsdrift generelt gir en bil bedre dynamiske egenskaper enn forhjulsdrift, men den primære begrunnelsen for å benytte bakhjulsdrift er ikke fordi den er sportslig.

I relasjon til BMW og 3-serien er begrunnelsen for å benytte bakhjulstrekk helt sikkert et ønske om best mulig dynamiske egenskaper, men også bestemte tekniske og økonomiske begrensninger skal med i helhetsbildet. BMW hadde på 70 og 80-tallet av økonomiske årsaker kun 2-3 grunnleggende motorkonstruksjoner (M10, M20 og M30). Disse motorene skulle passe i alle seriene med de samme gearkassene og de samme vitale delene i understelet. Ergo var det hverken økonomi eller teknisk mulig å eksperimentere med nye konsepter. Det var f.eks i første omgang Lamborghini som bygget M1 der motoren er plassert i midten av bilen. I dag er situasjonen for BMW naturligvis en annen, men bakhjulsdrift og 50/50 vektfordeling er heller ikke i dag automatisk synonymt med sportslighet. Mercedes-Benz bygger også biler der de fleste av modellene har bakhjulstrekk og en 50/50 vektfordeling... og sportslighet er vel knapt noe vi forbinder med enkelte av disse modellene.

Jeremy Clarkson nevnte jeg fordi han er programleder for et bilprogram som sendes over hele verden til mer enn 350 millioner seere. Han nevner knapt BMW uten å påpeke deres direkte kyniske forretningskonsept... og iht. Clarkson er nettopp problemet at BMW´s alminnelige modeller hypes opp til et urealistisk nivå i kjølevannet av seriøse modeller som M-bilene. Det er f.eks en hel verden til forskjell fra en E46 318d til en E46 M3 CSL... og det er det Clarkson ønsker å få frem. Den ene er en imponerende teknisk konstruksjon og den andre er det ikke, men det er kun prisen for den imponerende konstruksjonen som ikke i relativ forstand er for høy. Hva så folk tror og ønsker å tro om BMW´s markedsføring er imidlertid en annen sak. Verden vil bedras og BMW selger biler som aldri før. Mitt poeng med dette og tilsvarende innlegg er selvfølgelig ikke å rakke ned på BMW i alminnelighet (jeg bruker ikke store deler av min fritid på noe jeg ikke liker), men derimot ønsker jeg å inntrodusere et nytt og mer interessant perspektiv vedr. BMW og andre bilprodusenter. Det er for mange myter og fordommer knyttet til biler, bilprodusenter og ikke minst bilhistorien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest videre i denne tråden siden mitt siste innlegg, og må si at det har vært interessant lesing - i humoristisk forstand vel og merke :D Fikk meg et par latterkuler nå.

Når det er sagt, så vil jeg si at jeg mener enkelte her på forumet har forbedringspotensiale når det kommer til språkbruk, argumenter, osv. (jeg sier ikke at jeg er perfekt på noen måte).

Dersom man vil bli tatt seriøst, så bør man uttrykke seg deretter. Det er mye å vinne på rettskring, ordvalg, formalitet (unngå unødvendige ropetegn, spørsmålstegn, store bokstaver og lignende). Det er smart å lese igjennom inlegget sitt et par ganger før posting, og prøve å forbedre det, slik at det blir lettere å forstå. Da unngår man å måtte forklare seg om og om igjen fordi folk misforstår, eller at det rett og slett blir uforståelig. Et siste tips: Unngå bruk av ord du ikke er helt sikker på hva betyr.

(...)ønsker jeg å inntrodusere et nytt og mer interessant perspektiv vedr. BMW og andre bilprodusenter. Det er for mange myter og fordommer knyttet til biler, bilprodusenter og ikke minst bilhistorien.

Jeg deler din mening her. Folk har lett for å bli trangsynte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heheheheh kom akkurat hjem fra en tur i san fransisco og kommer hjem å leser disse innlegene om lexus.. dammn.. har ikke dere bmw folk skjønt enda at ingen ting er bedre enn bmw og alt det andre gjør er for å¨herme etter bmw og gjøre ting bedre enn bmw?

NOT!!!

Anyway.. Norge er ikke Europa.. dra litt ned i kontinentet vårt så får vi se hvordan lexus markedet er. I england f.eks så er det veldig mange lexuser og slike ting. Nå kommer trolig Acura til norge, luxus merke til Honda og vet ikke enda om Infiniti kommer til Norge, som er luxus merke til Nissan. Har bodd i usa i over et år nå og man ser mange spennende biler her.. for å være helt ærlig så syns jeg bmwne begynner å bli kjedelige i forhold til mange av disse luxus merkene av disse tre nevnte bilene. Selv om jeg syns bmw er en skikeklig kul bil og en bra bil, så er det mange andre fine biler der ute. Hvis det står en standard E90 sedan, en Is350 eller hva det helter og infiniti eller acura med deres modeller så vet jeg klart hva valget ville blitt.. samme gjelder 7 serien, ls, s-klasse og de to andres luxus merke.

Han som hadde problemmer med å mate cder inn i en inngang har et stort problem.. gjett hva? det kommer nesten med i alle biler i dag ;) og ingen som har sagt du må dytte inn 6 cder, du kan putte inn en, høre på, ta den ut og putte inn en ny en ;) ENKELT.

Tror dere en nyfødt baby ville tenkt på lexus som en hermegås av bmw? NEI, men det gjør dere fordi dere elsker/digger/forguder/dør for/dreper for/ og diverse andre ting for BMW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

heheheheh kom akkurat hjem fra en tur i san fransisco og kommer hjem å leser disse innlegene om lexus.. dammn.. har ikke dere bmw folk skjønt enda at ingen ting er bedre enn bmw og alt det andre gjør er for å¨herme etter bmw og gjøre ting bedre enn bmw?

NOT!!!

Anyway.. Norge er ikke Europa.. dra litt ned i kontinentet vårt så får vi se hvordan lexus markedet er. I england f.eks så er det veldig mange lexuser og slike ting. Nå kommer trolig Acura til norge, luxus merke til Honda og vet ikke enda om Infiniti kommer til Norge, som er luxus merke til Nissan. Har bodd i usa i over et år nå og man ser mange spennende biler her.. for å være helt ærlig så syns jeg bmwne begynner å bli kjedelige i forhold til mange av disse luxus merkene av disse tre nevnte bilene. Selv om jeg syns bmw er en skikeklig kul bil og en bra bil, så er det mange andre fine biler der ute. Hvis det står en standard E90 sedan, en Is350 eller hva det helter og infiniti eller acura med deres modeller så vet jeg klart hva valget ville blitt.. samme gjelder 7 serien, ls, s-klasse og de to andres luxus merke.

Han som hadde problemmer med å mate cder inn i en inngang har et stort problem.. gjett hva? det kommer nesten med i alle biler i dag ;) og ingen som har sagt du må dytte inn 6 cder, du kan putte inn en, høre på, ta den ut og putte inn en ny en ;) ENKELT.

Tror dere en nyfødt baby ville tenkt på lexus som en hermegås av bmw? NEI, men det gjør dere fordi dere elsker/digger/forguder/dør for/dreper for/ og diverse andre ting for BMW

Hvis Honda/Accura (grunnlagt i 1986) og Nissan/Infiniti (grunnlagt i 1989) er to slike fantastiske bilmerker i relasjon til f.eks BMW og Mercedes-Benz tror jeg ganske sikkert at disse bilmerkene ville ha vært mer populære enn de er i Europa. Husk at image betyr nesten alt i dette markedet og at det også er årsaken til at BMW selger biler i bøtter og spann for tiden. Ingen er bedre til å pleie deres image enn BMW og Porsche... og det gjenspeiles tydelig i salgsstatistikkene. Ingen bilprodusenter tjener forøvrig mer penger pr. solgte bil enn Porsche... en effektiv produksjon i kombinasjon med høye priser for det solgte produktet er gull... 8)

Dagens spørsmål er: Hvorfor selger ikke Toyota flere enn 150000 stk. Lexusmodeller (samtlige modeller) i resten verden tilsammen (eksl. USA) i 2006 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NOT!!!

Hvis Honda/Accura (grunnlagt i 1986) og Nissan/Infiniti (grunnlagt i 1989) er to slike fantastiske bilmerker i relasjon til f.eks BMW og Mercedes-Benz tror jeg ganske sikkert at disse bilmerkene ville ha vært mer populære enn de er i Europa. Husk at image betyr nesten alt i dette markedet og at det også er årsaken til at BMW selger biler i bøtter og spann for tiden. Ingen er bedre til å pleie deres image enn BMW og Porsche... og det gjenspeiles tydelig i salgsstatistikkene. Ingen bilprodusenter tjener forøvrig mer penger pr. solgte bil enn Porsche... en effektiv produksjon i kombinasjon med høye priser for det solgte produktet er gull... 8)

Dagens spørsmål er: Hvorfor selger ikke Toyota flere enn 150000 stk. Lexusmodeller (samtlige modeller) i resten verden tilsammen (eksl. USA) i 2006 ?

Disse bilmerkene har det mye større marked her i usa.. Bmw og Mercedes-Benz gjør det like bra på nivå med disse merkene her i usa om ikke mindre. I norge / europa har ikke jo ikke halvparten av modellene toyota har å tilby på modell listen sin.. grunn? vet ikke, sikkert sånne europere som tror europeisk alltid er best. Acura tror jeg kommer til Norge, Infiti er jeg litt usikker på.. en ting er sikkert, en del av Acuraene er drit kule. Bmw selger bilder i bøtter og spann, men da vil jeg ikke tenke på hva toyota gjør ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse bilmerkene har det mye større marked her i usa.. Bmw og Mercedes-Benz gjør det like bra på nivå med disse merkene her i usa om ikke mindre. I norge / europa har ikke jo ikke halvparten av modellene toyota har å tilby på modell listen sin.. grunn? vet ikke, sikkert sånne europere som tror europeisk alltid er best. Acura tror jeg kommer til Norge, Infiti er jeg litt usikker på.. en ting er sikkert, en del av Acuraene er drit kule. Bmw selger bilder i bøtter og spann, men da vil jeg ikke tenke på hva toyota gjør ;)

Vi har allerede konstatert at Lexus og de andre japanske premiumbilmerkene er relativt store i USA, men det er faktisk ikke så veldig interessant i denne diskusjonen. Japans mest solgte bil i de siste to årene er Suzuki Wagon R+, men det er heller ikke spesielt interessant for oss her i Europa... utover at det japanske bilmarkedet er kjempestort det også... :wink:

Jeg er gammel nok til å huske at bl.a Lexus kom på markedet (jeg var bl.a i California i 1990)... og det var ikke måte på hvordan de skulle slå knockout på bl.a Mercedes-Benz og BMW. De mest optimistiske analytikerne mente at tyskerne ville være klare for skifteretten innen ti år. Slik gikk det ikke og bl.a BMW selger flere biler enn noen gang før og ikke minst tjener flere penger enn noen gang tidligere. Saken er at det Europeiske bilmarkedet er betydelig mer sofistikert enn det amerikanske. I USA er biler bruksgjenstander og status... i nevnte rekkefølge. I Europa er biler status og bruksgjenstander... i nevnte rekkefølge. Image is everything... og i forhold til BMW har Lexus praktisk talt ingen image i Europa... selv 18 år etter at Toyota inntroduserte Lexus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har allerede konstatert at Lexus og de andre japanske premiumbilmerkene er relativt store i USA, men det er faktisk ikke så veldig interessant i denne diskusjonen. Japans mest solgte bil i de siste to årene er Suzuki Wagon R+, men det er heller ikke spesielt interessant for oss her i Europa... utover at det japanske bilmarkedet er kjempestort det også... :wink:

Jeg er gammel nok til å huske at bl.a Lexus kom på markedet (jeg var bl.a i California i 1990)... og det var ikke måte på hvordan de skulle slå knockout på bl.a Mercedes-Benz og BMW. De mest optimistiske analytikerne mente at tyskerne ville være klare for skifteretten innen ti år. Slik gikk det ikke og bl.a BMW selger flere biler enn noen gang før og ikke minst tjener flere penger enn noen gang tidligere. Saken er at det Europeiske bilmarkedet er betydelig mer sofistikert enn det amerikanske. I USA er biler bruksgjenstander og status... i nevnte rekkefølge. I Europa er biler status og bruksgjenstander... i nevnte rekkefølge. Image is everything... og i forhold til BMW har Lexus praktisk talt ingen image i Europa... selv 18 år etter at Toyota inntroduserte Lexus.

jeg er litt uenig med det med at bilene er en bruksgjenstand og status i denne rekkefølgen.. For meg er bil veldig stor status her i usa.. hvertfal i california ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...