Fredrik Skrevet Desember 11, 2006 Share Skrevet Desember 11, 2006 jeg er litt uenig med det med at bilene er en bruksgjenstand og status i denne rekkefølgen.. For meg er bil veldig stor status her i usa.. hvertfal i california Det bor ca. 270 millioner mennesker i USA utenfor California også... og når du kommer litt inn i landet er biler absolut bruksgjenstander. Forøvrig har EU betydelig flere innbyggere enn USA... ca. 165 milloner mennesker (300 millioner mot 465 millioner)... så potensialet er rimelig stort i Europa også... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Energetic Skrevet Desember 11, 2006 Share Skrevet Desember 11, 2006 Litt komisk å se hvordan du forandrer meninger Fredrik. Det var en annen her som fortalte om at også MB og f eks Ford Sierra har 50/50 vektfordeling og at det kom som ett biprodukt av bakhjulsdrift (og at det primært ikke er valgt for å få sportslige kjøreegenskaper men den gangen påstod du faktisk det motsatte). Da var du tydelig ikke klar over det og skrøt hemningsløst at BMW er "verdens eneste" bilprodusent med 50/50 vektfordeling (satt på spissen) og hvor utrolig dynamiske kjøreegenskaper de har. Er ikke mange som vet at MB har 50/50 vektfordeling spesielt innen BMW miljøet, kanskje fordi de ikke skryter av kjøreegenskaper men prøver å være ett mer "voksent" bilmerke. Er litt rart å se at du krangler med folk og senere trekker frem de argumentene de hadde. Blir litt irriterende at du opptrer som en allvitende bilGud. Ser du skriver mye rart og ukorrekt men jeg gidder ikke påpeke det hver gang. F eks sier opplysninger om når maks dreimoment på en motor er ganske lite om karakteren til motoren. Hvis den har 300Nm ved 4000 rpm så sier det ingen ting om hvor mye dreimoment det er på 1000 eller 2000 rpm. Sier ingen ting om kurven er flat eller spiss. Man kan ikke vite om en motor er god eller dårlig kun ved å lese HK og dreimoment og på hvilke turtall. Det er litt mer komplisert. Har jeg opptrådd litt frekt eller aggresivt (som du kaller det) mot deg tidligere er det fordi du utaler deg som om du vet absolutt alt og svarer folk på den måten også og er mange her som ikke kan så utrolig mye som blir lurt. Greit nok det hvis man virkelig er super ekspert. Men så skriver du teite ting og da er det vanskelig å ikke bli litt provosert og irritert. Det er langt fra alle biler med bakhjulsdrift som har 50/50 vektfordeling. Og det var utrolig sjelden den gangen "alle" biler hadde bakhjulsdrift. Spesielt med stor motor er det faktisk ganske sjelden den dag i dag også. Jeg tror man sliter å finne en amerikansk familiebil som har det. Mercedes har det på noen modeller men de hadde det ikke tidligere. Se på de nyere modellene og se hvordan forhjulene har kommet fremover på bilen ala BMW (at avstanden er mye lenger etter forhjulet og frem til døra). Riktignok hadde Sierra med liten rekke-4 bra vektfordeling men ikke de med V6 tror jeg. Det er nok ikke ubevisst fra Mercedes eller Ford sin side heller. BMW E30 hadde heller ikke god vektfordeling når den fikk rekke 6 under panseret. Det var først E36 som fikk dette uansett motor. Alt fra 316 til M3 har veldig nærme 50/50 med unntak av Touring og Cabriolet. Men E30 var også sportslig, selv uten 50/50 vektfordeling. Det er fordi det er ikke det alene som gjør en sportslig bil. Det er summen av punktene 1-7 som gjør at en BMW blir sportslig, det blir feil å trekke ut ett poeng på den måten. Derfor det blir åpenlyst at Lexus har kopiert BMW med IS200 (noe som er utrolig lett å se om man sammenligner bilder av begge i profil). Som du sier er ikke MB særlig sportslig det er fordi de mangler endel av ingrediensene som er i en BMW. BMW har på en måte videreutviklet standarddriften (bakhjulsdrift) fra den gangen alle biler hadde det. Og nå kommer Lexus og plutselig skal ha bakhjulsdrift og stjeler oppskriften på en sportslig bakhjulstrekker som BMW har jobbet med over lang tid. Til Toyota sitt forsvar kan man trekke frem at de har jo Supra som har faktisk alle ingrediensene til en sportsbil i tilegg til at den har rekke 6. Men det er jo ikke familiebil. Når det gjelden at BMW er kynsiske som du mener så må du huske på at M3 er utviklet i utgangspunkt fra de andre modellene i 3-serien og ikke omvendt. Jeg har sett omtrent alt Jeremy Clarckson har laget. Man skal ikke ta det han sier alt for seriøst for han er egentlig bare en morro klump og sier ting for å provosere osv. Hadde 1 og 3 serien vært produsert av ett merke med dårlig omdømme hadde han nok skrytt de opp i skyene. Skaper ikke god journalistikk å fortelle det alle vet om igjen. Har desverre aldri fått med meg at han sier at BMW er kyniske på den måten du snakker om men bare at han ikke er spesielt begeistret for BMW'er unntatt M3 CSL. Det han ikke liker er at grunnmodellene er så strippet for utstyr. Er vel det han mener med at de er kyniske vel? Men BMW er først og fremst ute etter å tjene penger, selge mest mulig og opprettholde arbeidsplasser. Hva er egentlig så spesielt med det? Så og si alle er kyniske i dag. Det eneste som gjelder er penger. Ser du på markedet i europa er det ikke mange bilprodusenter som lager sportslige bakhjulsdrevne familiebiler. MB har bakhulsdrift men er mye mer komfort orientert og det går blant annet utover styringen. Egentlig så bryr det ikke meg så veldig mye om ett annet merke kommer og prøver å konkurrere mot BMW men det er jo greit at folk vet om at Lexus har gått BMW 3-serie grundig i sømmene før de kom med IS200. BMW lager faktisk ganske spesielle biler sammenlignet med alle de andre forhjulstrekkerne på markedet. Og siden alle som ikke har BMW rakker ned på oss så må vi få lov komme med motargumenter og prøve å hevde oss litt. Til sjokk for dere så liker jeg faktisk Toyota. Spesielt Celica og MR2 er utrolig fantastiske biler. Men jeg ble litt revet med av enda en som slengte dritt om oss som har BMW og jeg kom i litt forsvarsposisjon. Jeg er ikke helt hjernevaska BMW fan. Er egentlig ikke BMW fan i det hele tatt. BMW er rett og slett for dyrt i forhold til det man får og ikke alle har behov for sportslige kjøreegenskaper. Spesielt i byen er en BMW lite egnet bil. På landsbygda derimot helt glimrende. Hadde jeg brukt fornuften hadde det aldri blitt BMW, det var følelsene som avgjorde og det er vel noe de fleste BMW eiere har til felles? Det BMW har klart bra er å lage biler som vekker en spesiell følelse. Klarer Lexus det samme? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Energetic Skrevet Desember 11, 2006 Share Skrevet Desember 11, 2006 ...Tror dere en nyfødt baby ville tenkt på lexus som en hermegås av bmw? NEI, men det gjør dere fordi dere elsker/digger/forguder/dør for/dreper for/ og diverse andre ting for BMW Tvert i mot. Forbinder mye negativt med BMW. Rånebil som blir styla ihjel av ungdommer som bruker alle pengene de får låne av mor til plastikk og driter i teknisk vedlikehold osv. Kebab pakkistralle. At det er egoistiske svin som kjører BMW og de kjører alltid lite hensynsfult. Og at det er sossebil som bortkjemte drittunger som får bilen eller låner den av faren sin. Slikt blir man foret av media og folk rundt seg dagen lang så er vanskelig å ha ett positivt syn på det bilmerket egentlig. Vet det er mange som unngår BMW pga dette og BMW sliter egentlig med imaget sitt. Uansett selger de utrolig godt, merkelig nok. Audi har utrolig nok ett mye mer positivt image spesielt blandt unge urbane folk. Rart siden det er mye de samme folkene som kjører BMW og Audi. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 11, 2006 Share Skrevet Desember 11, 2006 Litt komisk å se hvordan du forandrer meninger Fredrik. Det var en annen her som fortalte om at også MB og f eks Ford Sierra har 50/50 vektfordeling og at det kom som ett biprodukt av bakhjulsdrift (og at det primært ikke er valgt for å få sportslige kjøreegenskaper men den gangen påstod du faktisk det motsatte). Da var du tydelig ikke klar over det og skrøt hemningsløst at BMW er "verdens eneste" bilprodusent med 50/50 vektfordeling (satt på spissen) og hvor utrolig dynamiske kjøreegenskaper de har. Er ikke mange som vet at MB har 50/50 vektfordeling spesielt innen BMW miljøet, kanskje fordi de ikke skryter av kjøreegenskaper men prøver å være ett mer "voksent" bilmerke. Du og jeg blir nok ikke enige, men la oss ikke ødelegge tråden for de andre med slike sure oppstøt som de du kommer med. Jeg har problemer med å se poenget med dine innlegg... istedenfor å bidra med nye opplysninger gjør du ikke stort annet enn å kritisere andres argumenter eller opplysninger. Hadde du enda vært litt konstruktiv i din kritikk, men det er du dessverre ikke... du er bare sur og grinete... Jeg husker diskusjonen om Mercedes-Benz og hvorvidt deres modeller har en tilnærmet 50/50 vektfordeling eller ikke. Det ble opplyst i diskusjonen at mange Mercedesmodeller har en god vektfordeling... og jeg fortsatte derfor ikke min argumentasjon i den aktuelle diskusjonen fordi jeg ikke var sikker i min sak. Imidlertid registrerte jeg meg som bruker av forumet Mercefreaken og opprettet denne tråden der jeg spør om Mercedes-Benz og vektfordeling. Jeg ble klokere og har siden nettopp påpeket at BMW ikke er alene om å ha en fordelaktig vektfordeling. Jeg har vanskelig for å tro at dette skulle være et problem i denne diskusjonen... med mindre du i mangel av bedre argumenter ikke gjør det til et problem da... Vi avslutter vår lille kontrovers med dette innlegget. Diskusjonen er åpen for de som ønsker å skrive om Lexus IS vs. BMW M3... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
skillbill Skrevet Desember 11, 2006 Share Skrevet Desember 11, 2006 lexus ikke populær her??? har aldri fått så mye oppmerksomhet med en bil som da jeg hadde lexusen.... kom det en tilsvarende bmw og parkerte på siden min enset ikke folk den... var nesten snodig... Ikke all oppmerksomhet er positiv oppmerksomhet vet du! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet Desember 11, 2006 Share Skrevet Desember 11, 2006 Energetic: Du skriver at det blir mindre krenging med lavere dekkprofil (15"/16" vs 17") Kan du komme med et godt argument som gjør denne påstanden troverdig? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E46Hazey Skrevet Desember 11, 2006 Share Skrevet Desember 11, 2006 Blir bare synsing uansett, tviler på det er noen i Norge som har kjørt den Lexsusen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 11, 2006 Share Skrevet Desember 11, 2006 I relasjon til denne diskusjonen kan jeg iallefall opplyse om at BMW og Lexus på ingen måte er alene om å bygge "sportslige" familiebiler med bakhjulsdrift. I tillegg til Mercedes-Benz som allerede er nevnt produserer Jaguar, Bentley og Maserati familiebiler med bakhjulsdrift. Relativt sportslige biler med bakhjulsdrift er det mange av: Aston Martin, Porsche, Ferrari, Chevrolet Corvette, Chrysler 300/Crossfire, Dodge Viper, Ford Mustang, Honda S2000, Lotus, Nissan Z350, TVR m.fl. Hvis noen har en momentkurve for den første Lexus IS200 modellen hadde det absolut vært interessant å sammenligne denne mot f.eks M52B20 motoren. Problemet er imidlertid at slike momentkurver som regel er en mangelvare på nettet. Ergo må vi trolig som alltid (nesten) forholde oss til kun nøkkeltallene. Alle originale momentkurver vedr. nyere BMW motorer hadde derfor vært interessante å legge opp i en egen tråd så vi bedre vet hvordan effektforløpet for de bestemte motorene er... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Desember 11, 2006 Share Skrevet Desember 11, 2006 Energetic: Du skriver at det blir mindre krenging med lavere dekkprofil (15"/16" vs 17") Kan du komme med et godt argument som gjør denne påstanden troverdig? Lurer jeg på også. Min E36 (både senket og med 17") krenger iallefall som en sau. Nye stab-stag må på plass en eller annen gang. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Espen M33 Skrevet Desember 11, 2006 Share Skrevet Desember 11, 2006 Energetic: Du skriver at det blir mindre krenging med lavere dekkprofil (15"/16" vs 17") Kan du komme med et godt argument som gjør denne påstanden troverdig? Lurer jeg på også. Min E36 (både senket og med 17") krenger iallefall som en sau. Nye stab-stag må på plass en eller annen gang. Sammenligningen med en sau var noe original, men ok Tror nok du bør ha noen andre dempere som en start. Hardere dempere sammen med litt tykkere stabstag gjør susen. Lavere og bredere dekk vil uten noen andre oppgraderinger føre til mer krenging i henhold til mine erfaringer. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Desember 11, 2006 Share Skrevet Desember 11, 2006 Er bilstein sprint på, så er stab-stag som er planen. En vakker dag.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
in2you Skrevet Desember 11, 2006 Share Skrevet Desember 11, 2006 hvem er best? joh... etter MIN mening, BMW. enkelt å greit, det var min del av samtalen hehe må inrømme at eg lo endel når eg leste mange av innlegga, men det er jo bare bra for dei som leser! intressant lesing... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Desember 11, 2006 Share Skrevet Desember 11, 2006 hvem er best? joh... etter MIN mening, BMW. enkelt å greit, det var min del av samtalen hehemå inrømme at eg lo endel når eg leste mange av innlegga, men det er jo bare bra for dei som leser! intressant lesing... Det er bra, men det er også viktig at vi alle husker på at topic for tråden er Lexus IS200 vs. BMW M3... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
RWDF Skrevet Desember 11, 2006 Share Skrevet Desember 11, 2006 Hvis noen har en momentkurve for den første Lexus IS200 modellen hadde det absolut vært interessant å sammenligne denne mot f.eks M52B20 motoren. Problemet er imidlertid at slike momentkurver som regel er en mangelvare på nettet. Ergo må vi trolig som alltid (nesten) forholde oss til kun nøkkeltallene. Alle originale momentkurver vedr. nyere BMW motorer hadde derfor vært interessante å legge opp i en egen tråd så vi bedre vet hvordan effektforløpet for de bestemte motorene er... Jeg fant denne siden, med en graf over en '99 Lexus IS 200 (114kW): Skriften er litt liten, men det er vel mulig å tyde den. Den mest sammenlignbare BMWen jeg klarer å finne graf over på nett er denne '98 BMW 323ti'en (125kW): Som man ser ligger BMWens momentkurve i en helt annen liga enn Lexusens. (Lexusens momentkurve toppes på 175nm mens BMWens ser ut til å toppe på 234nm.) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Chriso Skrevet Desember 11, 2006 Share Skrevet Desember 11, 2006 Det er bra, men det er også viktig at vi alle husker på at topic for tråden er Lexus IS200 vs. BMW M3... Jeg trodde tråden var Lexus IS 250 F, og om den er en verdig motstander til M3. Må tøyse litt med deg Fredrik Men for å svare direkte på topic, så tror jeg ikke Lexusen blir en verdig motstander, dersom vi kun tenker på hvem som er best rundt en bane. Dersom vi ser på potensielle kjøpere av desse bilene, så er det sikkert folk som er ute etter nettopp en kjøremaskin. Men som også er kombinert med en smule komfort, samenlignet med GT3 og den typen hardcore sportsbiler. Men jeg tror mange, kanskje flesteparten, vil kjøpe denne på grunn av dens image. Dette på lik linje med mange kjøpere av vanlige BMW'er også. Tror ikke alle de som kjøper X5 gjør det fordi den er så mye mer sportslig enn en XC90 for eks. Da er det status som gjelder. Det samme tror jeg blir tilfellet for kjøpere av IS 250 F og M3. Heller ikke på feltet "status" tror jeg Lexus'en blir en verdig motstander, desverre. Ihverftall i Norge og Europa. Årsaken til dette er rett slett at det tar til å bygge opp et merkenavn. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg