Gå til innhold

Lexus IS-F 250 - Verdig motstander til M3?

Schnellfahren
 Share

Anbefalte innlegg

Jeg tror BMW kommer best ut av denne duellen på grunn av "stamtavlen" innenfor bilindustrien og spesielt motorsport, på samme måte som Mercedes Benz og Porsche. Dette gjelder for Europa. I USA har jeg inntrykk av at slikt ikke er like viktig for den gjennomsnittlige bilkjøper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 146
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg trodde tråden er Lexus IS 250 F, og om den er en verdig motstander til M3.

:lol:

Må tøyse litt med deg Fredrik :wink:

Hehehe... :lol: ... der ser man hvor lett det er å holde seg strengt til topic... :roll: ... Jeg tror at vi nå må se litt stort på topic´en i denne tråden å akseptere "IS vs E36/46"... eller til og med "Lexus vs BMW"... :lol:

Det er imidlertid ofte mange store følelser i sving når vi diskuterer BMW i relasjon til andre bilmerker som f.eks Lexus og Audi... og det hører vel med til naturens orden. Jeg tror imidlertid at jeg kommer til å moderere betydelig strengere i fremtiden når noen begynner med personlig skittkasting mot andre deltagere i diskusjonen. Slike innlegg blir slettet uten pardon (iallefall av meg). Hvis noen ønsker å klage på meg eller noen andre her inne får de heller sende en mail/PM til Gunnar eller en av moderatorene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lexus ikke populær her??? har aldri fått så mye oppmerksomhet med en bil som da jeg hadde lexusen.... kom det en tilsvarende bmw og parkerte på siden min enset ikke folk den... var nesten snodig...

Ikke all oppmerksomhet er positiv oppmerksomhet vet du! ;)

hihi...man vet aldri nei! ;)

kanskje de tenkte: fy faen for en kvalm pappagutt som kjører lexus med felger mer værdt en familiebilen min! hehe...neida...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde en IS200 på prøve var den velutstyrt, men jeg savnet allikevel flere detaljer for at den skulle nå nå opp i min definering av Premiumbil og forsvare prisen.

Noen som vet tilgjengelig utstyrsomfang til dagens Lexus? Kan man få alt utstyr som man får til BMW?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energetic: Du skriver at det blir mindre krenging med lavere dekkprofil (15"/16" vs 17") Kan du komme med et godt argument som gjør denne påstanden troverdig?

Hvorfor skal jeg gidde å argumentere for noe som er innlysende?

Kanskje pga at du med den kommentaren der beviste for alle her inne at du ikke har peiling?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Energetic: Du skriver at det blir mindre krenging med lavere dekkprofil (15"/16" vs 17") Kan du komme med et godt argument som gjør denne påstanden troverdig?

Lurer jeg på også. Min E36 (både senket og med 17") krenger iallefall som en sau. Nye stab-stag må på plass en eller annen gang.

Nei du har helt rett. Det krenger mye mindre med ballonghjul med 65 profil enn 40 profil og 18"! Veigrepet i svinger blir også utrolig mye bedre med smale vinterdekk en breie sommerdekk på lavprofil.

Mener du seriøst det du skriver eller?

Fordi om den krenger som en sau med 17" og H&R fjører og Bilstein dempere vil ikke det akkurat si at den ville krenget mindre med 15".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje pga at du med den kommentaren der beviste for alle her inne at du ikke har peiling?!

hehe tulling!

Hvorfor skal jeg bevise at jeg har peiling? Bryr meg lite om hva du tror. Har du ikke skjønt at jeg har peiling så har du ikke lest mine tidligerer innlegg i denne tråden godt nok.

Spør om noe litt utfordende i såfall ikke ett sånt idiotisk spørsmål! Selvfølgelig gir en 5 cm dekkside mindre krengning enn en på 10 cm, desuten vrir hele dekket seg i svinger og dekkflaten vil ligge mindre rett på veien.

Og ikke sammenlign med E30. E30 har mye mindre hjul/rulleomkrets orginalt så der er ikke 16" så ille.

Skjønner ikke at jeg gidder å kaste bort tid på det tullet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klippet fra www.mercefreaken.com

Fredrik:

Hehehe... det er akkurat dette fenomenet som etter min mening gjør de fleste BMW´ene til interessante biler. Man behøver nettopp ikke brede felger og lav profil for å kunne oppleve skikkelig kjøreglede. Selv en standard BMW 116i med 195/55-16 dekk og 115 HK kan tilby store kjøreopplevelser på en øde landevei... når vi snakker om styrerespons og tilbakemeldinger fra chassis/understel. Når det gjelder de litt større modellene... og spesielt de helt store modellene holder jeg imidlertid en knapp på Mercedes-Benz når det gjelder kjøreopplevelser og ikke minst komfort...

Akkurat på det jeg er uenig i! Da kan du likeså godt kjøre en VW Golf eller noe japansk. Prøvekjør en 116i med lavprofil dekk på en svingete vei og pisk bilen litt. Da snakker vi om styrerespons og tilbakemeldinger fra chassi. Med 195/55-16 blir de rett og slett utrolig kjedelige i oppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I relasjon til denne diskusjonen kan jeg iallefall opplyse om at BMW og Lexus på ingen måte er alene om å bygge "sportslige" familiebiler med bakhjulsdrift. I tillegg til Mercedes-Benz som allerede er nevnt produserer Jaguar, Bentley og Maserati familiebiler med bakhjulsdrift. Relativt sportslige biler med bakhjulsdrift er det mange av: Aston Martin, Porsche, Ferrari, Chevrolet Corvette, Chrysler 300/Crossfire, Dodge Viper, Ford Mustang, Honda S2000, Lotus, Nissan Z350, TVR m.fl.

Da kan jeg nevne at i relasjon til denne diskusjonen så er ingen av de bilene du nevner i samme størrelses eller pris klasse med 3-serien og Lexus. Kjøreegenskapene til famlilebilene du nevner er heller ikke i klasse med 3-serien. Jaguar sin mellomklasse bil fikk forhjulsdrift så den er hvertfall ute av bilde.

Chrysler Crossfire har ikke kjøreegenskaper i nærheten av 3-serien.

MB lager ikke sportslige mellomklassebiler.

BMW var alene om sitt konsept før Lexus kom med sin IS200.

Lexus var jo på Nürburgring med flere innleide E36 med påmontert måleustyr, det sier egentlig sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe tulling!

Hvorfor skal jeg bevise at jeg har peiling? Bryr meg lite om hva du tror. Har du ikke skjønt at jeg har peiling så har du ikke lest mine tidligerer innlegg i denne tråden godt nok.

Spør om noe litt utfordende i såfall ikke ett sånt idiotisk spørsmål! Selvfølgelig gir en 5 cm dekkside mindre krengning enn en på 10 cm, desuten vrir hele dekket seg i svinger og dekkflaten vil ligge mindre rett på veien.

Og ikke sammenlign med E30. E30 har mye mindre hjul/rulleomkrets orginalt så der er ikke 16" så ille.

Skjønner ikke at jeg gidder å kaste bort tid på det tullet her.

Mye mulig at du har peiling på ett eller annet, men det er definitivt ikke på bil og bilkjøring.

Jo bedre veigrep man har (les: bredere dekk) jo mer vil en bil krenge. At dekket vrir seg mer om man har 80 profil kontra 40 profil er en helt annen sak.

BTW: Man trenger ikke ha bredere dekk heller, men bedre dekk hjelper mye. Om du har sett bilder av en og samme bil i en og samme sving med gatedekk kontra r-dekk så hadde det kanskje gått opp et lys for deg også.

Og ikke sammenligne med E30?? Er ikke det en bil det da?

Men jeg skjønner godt at du ikke vil kaste bort tid på dette. Bruk tiden din på noe du kan isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan jeg nevne at i relasjon til denne diskusjonen så er ingen av de bilene du nevner i samme størrelses eller pris klasse med 3-serien og Lexus. Kjøreegenskapene til famlilebilene du nevner er heller ikke i klasse med 3-serien. Jaguar sin mellomklasse bil fikk forhjulsdrift så den er hvertfall ute av bilde.

Chrysler Crossfire har ikke kjøreegenskaper i nærheten av 3-serien.

MB lager ikke sportslige mellomklassebiler.

BMW var alene om sitt konsept før Lexus kom med sin IS200.

Lexus var jo på Nürburgring med flere innleide E36 med påmontert måleustyr, det sier egentlig sitt.

Mitt innlegg vedr. familiebiler og biler med bakhjulstrekk var en liten digresjon i denne diskusjonen... kun for å fortelle at det i 2006 faktisk bygges ganske mange biler med bakhjulstrekk. Konseptet er ikke så enestående som man kan få inntrykk av i enkelte diskusjoner og Mercedes-Benz bygger absolut sportslige mellomklassebiler. AMG er i dag en egen organisasjon under Mercedes-Benz på den samme måten som BMW´s M-divisjon er det i BMW... og W203 C55 AMG faller nok for de fleste inn under begrepet sportslig selvom den kun har automatgear.

At BMW var alene om sitt "konsept" før Lexus kom med IS200/IS-F250 er et av hovedpoengene i diskusjonen, men det har du nok ikke fått med deg. Lexus som egen bilprodusent ble opprettet så sent som i 1989 og det er trolig årsaken til at fremgangen ikke er sikret i Europa (les: det tar tid å bygge opp et merkenavn fra bunnen av). Mercedes-Benz var forøvrig først med et slags M-konsept ("M7")... med W109 300SEL 6,3 (1968-71)... som er beskrevet i mitt innlegg i Mercefreaken og som du forøvrig siterer fra et annet sted i diskusjonen. Vi er ellers ikke uenige i at Lexus med den første IS-modellen kikket mer enn nærgående på E36 da de bygget modellen. Jeg tror du bør lese hele diskusjonen en gang til... telle til ti... tenke deg godt om... og så kanskje skrive et fornuftig innlegg... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye mulig at du har peiling på ett eller annet, men det er definitivt ikke på bil og bilkjøring.

Jo bedre veigrep man har (les: bredere dekk) jo mer vil en bil krenge. At dekket vrir seg mer om man har 80 profil kontra 40 profil er en helt annen sak.

BTW: Man trenger ikke ha bredere dekk heller, men bedre dekk hjelper mye. Om du har sett bilder av en og samme bil i en og samme sving med gatedekk kontra r-dekk så hadde det kanskje gått opp et lys for deg også.

Og ikke sammenligne med E30?? Er ikke det en bil det da?

Men jeg skjønner godt at du ikke vil kaste bort tid på dette. Bruk tiden din på noe du kan isteden.

Jeg har aldri påstått at jeg har peiling på bil eller bilkjøring men at jeg har det i forhold og motsetning til f eks deg er helt tydelig.

Det er ikke veigrepet som gjør at bilen krenger det er farten. Hvis du bruker det økte veigrepet for å kjøre fortere selvfølgelig krenger bilen mer.

Det med R dekk går under det samme ettersom veigrepet og dermed farten og G-kreftene øker.

Nå har jeg ganske stive fjærer på bilen og merker betydelig mer krengning hvis jeg kjører i samme fart med 15" enn 17".

Du har kanskje ikke skjønt det enda men hovedårsaken til at vi har dekk med luft i er for at de fjærer. Jo høyere dekkside jo mer fjæring får du i dekket også. Ganske naturlig egentlig. Dekket presser seg sammen i en sving og får bilen å krenge. En traktor krenger også i krappe svinger selv om den ikke har fjæring.

E30 har mye mindre hjul enn E36 og senere 3-serie og de fleste andre nye biler. 15" er ikke så ille på E30 som det er på E36. Da snakker vi om 50 eller 55 profil i motsetning til 60 eller 65 profil på E36.

Grunnen til at jeg ikke vil kaste bort tid på dette er at jeg ikke har noe å lære av deg og det er en smule harry å diskutere bil på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...