B.E.E. Skrevet Desember 13, 2006 Share Skrevet Desember 13, 2006 Senket bilen for et par år tilbake. Godkjente bilen på trafikkstasjonen i Stavanger, og fikk senkesettet skrevet inn i vognkortet. Da jeg ville ha med meg de originale KW TUV papirene, ble jeg fortalt at dette ikke var mulig, for de skulle arkiveres. Hmmm aldri vært med på dette før (har godkjent 3 senkesett tidligere). Etter å ha snakket med paragraf rytterene i noen minutter, ga jeg opp. Måtte bare akseptere det. Nå, et par år senere, er senkesettet demontert og klar til å selges, men jeg mangler godkjenningspapirer, ergo intet salg. Tok en telefon i dag.....godkjenningspapirer, det har vi ikke sett...... Hva gjør jeg nå da? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mAZE Skrevet Desember 13, 2006 Share Skrevet Desember 13, 2006 Du kan få tilsendt nye fra der du kjøpte senkesettet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.E.E. Skrevet Desember 13, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 13, 2006 Ahah, godt poeng. takker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Desember 13, 2006 Share Skrevet Desember 13, 2006 Hm... av alt jeg har godkjent så har de tatt kopi av papirene og jeg har fått beholde originalen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
B.E.E. Skrevet Desember 13, 2006 Forfatter Share Skrevet Desember 13, 2006 Hvordan er det egentlig med godkjenning av senkesett? Må de skrives inn i vognkortet, eller er det greit å kun legge TUV papirene som vedlegg? Hva sier loven om dette? Hvis en skulle skrive inn alle uoriginale deler som det medfølger TUV papirer på, har en sanlig nok å gjøre (og stor lommebok...) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Desember 13, 2006 Share Skrevet Desember 13, 2006 Senkesett skrives inn i vognkortet ja. Det samme med lykter, eksos, felger osv. Men ikke alle disse er like aktuelle/nødvendige å få ført opp. Men har du papirer så skader det jo ikke å ha fått alt skrevet inn, da har du hvertfall ditt på det tørre ved en ev. teknisk kontroll. Jeg fikk både lykter, senkesett, eksos osv ført opp på min forige bil. Hjelper jo kanskje litt på også når du en gang skal selge og folk ser at alt er godkjent og seriøst. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Anders Skrevet Desember 13, 2006 Share Skrevet Desember 13, 2006 Loven sier at senkesett skal inn i vognkortet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Orjan Skrevet Desember 13, 2006 Share Skrevet Desember 13, 2006 Jeg tror de har hjemmel i kjøretøyforskriften.... Kjøretøyforskriftens kap 7 § 7-2. Reparasjon, ombygging og oppbygging av kjøretøy 3.1 Kjøretøy skal framstilles for regionvegkontoret til ny godkjenning dersom det foretas slik ombygging eller endring av kjøretøyet som gjør at det ikke lenger er i samsvar med vognkortet. Det samme gjelder andre ombygginger eller endringer av kjøretøy som har betydning for trafikksikkerheten, eksempelvis i bærende konstruksjoner, styring, forstilling, bremser mv. 7. Krav om dokumentasjon For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for. Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
M3cabriolet Skrevet Desember 13, 2006 Share Skrevet Desember 13, 2006 man skal da faktisk i følge lover og regler få skrevet i vognkortet om bilen skifter farge og! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kai-P. Skrevet Desember 14, 2006 Share Skrevet Desember 14, 2006 Jeg fikk bilen min godkjent med senkesett nå nylig, og da beholdt Biltilsynet både TÜV-papirer og utskrift av firehjulsmåling. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjetil Sømme Skrevet Desember 14, 2006 Share Skrevet Desember 14, 2006 TÜV-papirer og andre dokumenter blir scannet inn i en database hos vegvesenet sentralt. Selve scanningen blir gjort ute på stasjonene. De originale TÜV-papirene skal ikke biltilsynet ha, de ligger nok i en safe hos fabrikanten. Husker BT kranglet med meg om TÜV-dokumenter som var skrevet ut fra nettet på vanlig hvitt A4-ark. Jeg sa at jeg godt kunne dra hjem, skrive det ut på rødt tykt A4 men med forminskning slik at de fikk samme farge som alle de andre kopiene. Da skjønte de poenget mitt og godtok utskriftene. Og jeg fikk alle papirer tilbake etter scanningen (tok 10 min.). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjennern Skrevet Desember 14, 2006 Share Skrevet Desember 14, 2006 Merkelig det da, at de tok originalene dine. Jeg fikk igjen mine TUV papirer når jeg hadde vist gamle bilen min med senkesett. Men de du har kjøpt senkesettet av har sikkert TUV papirer liggende. Evt sjekkk på web siden til produsenten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå