Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle høre litt om hvilke erfaringer folk har med diesel kontra bensin når det gjelder driftsikkerhet, vedlikehold, reparasjoner, osv.

Jeg vurderer å kjøpe diesel neste gang jeg kjøper bil, men etter å ha lest en del "skrekkhistorier" lurer jeg på... er dieselbiler mer utsatt for store og uforutsette reparasjoner? Jeg synes stadig jeg leser om folk med dieselbil som har en eller annen "liten" feil i mine øyne, men som koster 20-30, ja kanskje 40 tusen å reparere?! Tenker da bl.a. på et innlegg (tror det var i Motor) fra en kar hvor dieselpumpa hadde tatt kvelden og noe metallspon gjorde at alle dyser måtte byttes, "hele" motoren måtte renses, pumpe skiftes, osv osv osv. Var snakk om gode 40 000 kr om jeg husker rett. Tenker også på f.eks. denne tråden: http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=13681 hvor over 30 000 er brukt kun på feilsøking i en dieselbil... 30 000 uten at feilen er utbedret, det er omtrent like mye som jeg betalte for den bilen jeg har i dag!

Noe som også slår meg er at det også ofte er snakk om biler som ikke er veldig gamle, gjerne 5-10 år. Jeg vil nødig kjøpe en, la oss si, 2000 mod 320D, for så å "plutselig" måtte ut med 30 000 i en reparasjon... :roll:

Skrevet

Jeg tror ikke diesel biler generelt er dårligere en bensin biler. Men ja når noe virkelig går galt så kan det koste penger. Diesel har tross alt litt mer tilbehør en en vanlig bensin bil. Da tenker jeg på turbo/intercooler og alt som følger med det. (Tror jeg da, jeg er ikke noen fasit)

Er nok mange bensin biler som har hatt dyre servicer også gjennom tidene.

på min gamle passat tdi så røk turbo men dette kom av dårlig luft filter som slapp igjennom støv til turbo. Resultatet var at støvet/grusen slipte ned bladene i turboen. :shock: Men som sagt, dette skjedde pga dårlig filter som igjen kom av billig service på billig verksted..... Ellers så var denne 1,9L diesel motoren utrolig driftsikker. Jeg solgte den når den hadde passert 320.000 KM og den lever enda. Kun på merkeverksted bortsett fra 1 gang som nevnt over og det fikk jo da en konsekvens i mitt tilfelle.

Jeg har lært leksa etter dette og kjører kun service på merkeverksted.

Etter det så har jeg ikke hatt mye problemer.

Så når du leser skrekk historiene så tror jeg nok det kan ligge mer bak de en det som du leser der å da. Kamerat av meg hadde en 2000 320d som dieselpumpa røk på. Kosta litt å fikse men på langt nær så mye som 40K.

Min erfaring er at skal du kjøpe brukt bil, diesel eller bensin så kjøp en du har service hefte på og som er fulgt slik produsent ønsker. Dette tror jeg skaper minst problemer på sikt uansett.

Detter er nå min mening, sikkert andre som har helt andre erfaringer en meg. Neste bil blir nok garantert diesel det også.

Skrevet

en kompis av meg har en mercedes 190 2.5 diesel som runder 400 000km om en måned eller to.

ingen motor problemer eller noe såvidt jeg vet. bytta dynamo på den i forgje uke.. dynamoen hadde sansynligvis stått på siden bilen var ny i 88.

eneste probleme med diesel er at om du bor i et område hvor det ofte er -20 grader om vinteren så blir dieselen sirup. tetter diesel rørene seg.

Skrevet

Har hørt endel merkelige historer om div. E46 dieselbiler.

Selv har jeg en en 2000mod 320D(m47) motor liggende med knekt veiv. Km.stand 144k.

Forstå det den som kan...

Skrevet

Eg har hatt en 525tds 92mod så det var jo en gammal bil, og for min del vart det en dyr affere. Ruskete gange som iflg. verksted var strekk i registerkjede. Nytt register vart montert og eg var 20000 fattigare og bilen hadde samme feilen etter kort tid. Så årsaken var muligens diesel-pumpa til omtrent 15-20000 med montering.

Men ellers syns eg det var en kjempemotor, alderen tatt i betrakning. Bra drag til å vere en så gammal diesel.

Men selfølgelig kan det vere at eg var ekstra uheldig med min bil, men har hørt at andre har hatt akkurat samme problema. So eg for min del kjører heller bensin sjølv om det koster litt meir å fylle tanken.

Skrevet

Fornøyd med min gamle dieseltraver også. en 325tds

Har byttet dieselpumpe pga ujevn gange og dårlig drag, men det visste jeg når bilen ble kjøpt så jeg fikk den billig.

REgkjedet skal iflk verksted være slakt, men det er snart 30tkm siden og ingen har havarert enda.

Som med alle bmw motorer må man være snill på gasslabben når motor er kald. Og på diesel er det viktig at olje byttes ofte. Jeg skifter hver 6000km.

Med mindre dieselprisen blir skyhøy så blir det nok ikke min siste dieselbil. Men KUN som bruksbil vel og merke :oops:

Skrevet

Tror det er mye problemer med TDI bilene. Hørt flere med VAG produkter sliter etter 140 000 allerede. Hadde en Caravelle TDI før, solgte den med lett hjerte , hadde da gått 160 000. Var grusom lyd i den bilen på slutten, brukte mye olje og virket generelt sliten. Er knalldyre reparasjoner når innsprøytninga må skiftes.

Skrevet

I forhold til ant. solgte dieselbiler de siste 6-7 årene er det generelt ikke flere problemer med dieselbiler enn med bensinbiler, men når først uhellet er et faktum er reparasjonene ofte betydelig mer kostbare når det gjelder en moderne dieselmotor. Det er naturligvis disse tilfellene vi hører om og det skaper mange fordommer og myter når det gjelder dieselmotorene. Jeg stiller meg også tvilende til om dagens dieselmotorer er tilsvarende holdbare som en gammeldags dieselmotor uten turbo a la Mercedes-Benz W123 200D. Det sier seg nesten selv at når 18-20 åringer går rundt og drømmer om en E46 320d istedenfor en E46 320i... fordi dieselmotoren kan man chippe til de helt store høyder... ber man i enkelte tilfeller om problemer. En moderne dieselmotor har en karakteristikk som minner om en bensinmotor, men det er stadig ikke tale om en turtallsmotor... og det tror jeg bestemt at mange har problemer med å forstå/akseptere når de skal ha valuta for pengene (les: bruke effekten) etter å ha chippet motoren. I tillegg kommer en betydelig ekstra slitasje på drivverk og understel... som typisk den andre eller tredje eieren av bilen får regningen for. Kjører man en moderne dieselmotor på en sivilisert og rolig måte (voksen kjøring) har de en meget god holdbarhet.

Skrevet
I forhold til ant. solgte dieselbiler de siste 6-7 årene er det generelt ikke flere problemer med dieselbiler enn med bensinbiler, men når først uhellet er et faktum er reparasjonene ofte betydelig mer kostbare når det gjelder en moderne dieselmotor.

Det er jo nettopp dette som jeg syns er så skummelt. Man kan være en av de uheldige og da sitter man der med en sinnsyk utgift. En bensinmotor vil som regel ikke gi deg 30 000 i utgifter hvis man a) passer på reg-reim-intervallet og B) ikke koker og blåser toppen til helvete. Eller?

Kjører man en moderne dieselmotor på en sivilisert og rolig måte (voksen kjøring) har de en meget god holdbarhet.

Men så vidt jeg skjønner er disse dieselpumpene ren bingo, de VIL ryke et sted mellom 150-300 000 km, eller? Og på moderne dieselmotorer er det sinnsykt dyrt så vidt jeg skjønner... Mener han jeg leste om i Motor var en typisk 50-åring som hadde hatt bilen fra den var ny, og plutselig var hele motoren torpedert av metallspon fra pumpa.

Skrevet

Men så vidt jeg skjønner er disse dieselpumpene ren bingo, de VIL ryke et sted mellom 150-300 000 km, eller? Og på moderne dieselmotorer er det sinnsykt dyrt så vidt jeg skjønner... Mener han jeg leste om i Motor var en typisk 50-åring som hadde hatt bilen fra den var ny, og plutselig var hele motoren torpedert av metallspon fra pumpa.

Det er korrekt at utgiftene blir store hvis det først handler om fatale problemer med en moderne dieselmotor (spesielt når det gjelder høyttrykspumpen og/eller turboagregatet), men på den annen side er dette ikke et alminnelig problem. Jeg har f.eks en svoger her i Danmark som har kjørt nesten en halv million kilometer med en Peugeot 406 2,1 TD... uten et eneste alvorlig problem utover at AC´en streiket ved ca. 400000 Km. Tilsvarende historier finnes det mange av, men vi hører naturligvis mest om de med alvorlige problemer her inne og i andre fora. Min 2003 E46 318d Touring har nå kjørt 100000 Km uten antydning til problemer... å eie en bil kan ikke bli mer enkelt. Jeg ville på ingen måte ha vært bekymret for å kjøpe en dieselbil igjen, men som alltid er det viktig å gjøre hjemmeleksen før man kjøper en brukt bil. Personlig styrer jeg langt utenom biler som er chippet og hvis bilen bare har antydning til ungdommelig eierskap velger jeg en annen bil... :wink:

Skrevet

Jeg tror holdbarhet egentlig har litt med flaks å gjøre. Ting man ikke ikke kan påvirke i særlig stor grad, som f.eks tilfeldigheter.... At du Fredrik har kjørt din bil så langt er hyggelig å høre, og det viser at BMW kan bygge holdbare biler.

Min Onkels Gammle E39 525 (2001 mod) Ble kjørt ca 90.000 helt uten problemer. Stått ute 365 dager i året, kjørt hver dag i all slags vær og føre, bykjøring og langkjøring. Bilen fulgte alle servicer og ble i normal grad tatt vare på..

Jeg stiller meg også tvilende til om dagens dieselmotorer er like holdbare som de gammle motorene, men er det ikke da like greit å vedå at dagens biler egentlig ikke er ment å skulle vare så jævlig lenge som de gammle Mercedesene og BMW'ene som etter min mening har litt bedre kvalitet all over.

Jeg regner med at dere så Fifth gear episoden hvor de Vicky Butler-Henderson

Kvalitets-tester en Mercedes Benz W124.

!http://www.youtube.com/results?search_query=fifth+gear%2BW124 (Episode 1.5 a 5 min ca)

Kanskje ikke like brutalt som da Top Gear testet den pick-up'en, men likevel interessant å se hvor god kvalitet den W124'en hadde. Jeg er også imponert over E32 7-serien som jeg kjørte rundt i for en stund tilbake. Polerte den opp og shinet den litt... ble nesten like blank som ny, og den bilen var ikke tatt godt vare på mht vask og polering gjennom sine 19 år i tjenesten

Skrevet
Jeg tror holdbarhet egentlig har litt med flaks å gjøre. Ting man ikke ikke kan påvirke i særlig stor grad, som f.eks tilfeldigheter.... At du Fredrik har kjørt din bil så langt er hyggelig å høre, og det viser at BMW kan bygge holdbare biler.

Man skal selvfølgelig aldri utelukke at man trenger en smule flaks i tillegg til kunnskap når det gjelder det meste man kan foreta seg her i verden. Det er da også derfor danskene sier "Hæld og lykke" istedenfor bare "Lykke til" når de ønsker at det skal gå godt for noen... :lol:

Det er klart at min bil ikke er representativ for alle dieselmotorer i alminnelighet, men jeg er ikke født igår og jeg har hatt noen biler. Jeg har derfor noen meninger om hva som ødelegger en bil/motor. Når det gjelder en moderne dieselmotor tror jeg rett og slett at de ofte blir kjørt for hardt under ugunstige vilkår. Det var knapt tilfelle før i tiden da en alminnelig dieselmotor i en personbil typisk ytet under 50 HK pr. liter motorvolum... og det begrenset spazfaktoren grundig. En god gammeldags tradisjonell dieselmotor var nettopp en enkel konstruksjon med ekstrem holdbarhet pga. et lavt effektuttak. I dag er en dieselmotor en svært avansert konstruksjon med et temmelig høyt effektuttak (over 100 HK pr. liter motorvolum når det gjelder Alpina D3). Det er oppskriften på en effektiv motor, men også en motor der mye kan gå galt hvis man ikke passer på.

Hvis alle omstendigheter for en dieselmotor er perfekte... service, temperatur, drivstoff etc.... tror jeg at høyt turtall er det som sliter mest på en dieselmotor og tilhørende komponenter. Rivstarter, tyning på gearene i lavere hastigheter og lange perioder på Autobahn tett på maksfart sliter generelt mer på en dieselmotor enn en bensinmotor. I tillegg må vi ikke glemme at en moderne dieselmotor har en turbo som også bør kjøles ned før man stopper motoren etter hard kjøring. Dette gjelder alle motorer, men spesielt i en moderne dieselmotorer der toleransene er relativt små er det viktig. Jeg vet heller ikke konsekvensene av å chippe en dieselmotor, men all ekstra energi (les:effekt) skal omsettes i ekstra varme og det at man endrer de originale termiske verdiene i en dieselmotor virker ikke umiddelbart fristende når man tenker på det høye effektuttaket de nå begynner å ha originalt. Dette er naturligvis bare noen høye tanker fra min side, men jeg har enda ikke lest informasjon fra et habilt hold som gjør at jeg ikke bør være skeptisk til chipping av en dieselmotor.

Skrevet

har hatt 525tds 98mod og har nå 530d og begge er chippet men har aldri hatt noe problemer med noen av bilene... bruker ikke noe olje eller noen ting... 15000km mellom hver oljeskift... men foreldra mine har en 1,9 tdi audi som er 04 modell og den er chippet og drikker olje har oxo hatt en del tull med den enda den ikke har gått mer enn 60000... :cry: bmwene mine har forsåvidt gått 210000 og 135000... tror man sparer diesel motorene mye ved å blande ut dieselen med litt parafin om vinteren og la motoren bli varm før man kjører... da er det deilig med webasto 8)

Skrevet
tror man sparer diesel motorene mye ved å blande ut dieselen med litt parafin om vinteren og la motoren bli varm før man kjører...

Bør være forsikti med å tilsette for mye parafin i dieselen på egenhånd. Vinterdieselen er allerede tilsatt mye parafin fra raffineriene, kan fort bli for lett. Spec'n på norsk vinterdiesel er forresten -22/-32 grader, sommerdiesel har 0/-11 grader :wink:

Skrevet

Synes de turbodieselene er oppskrytt.

For det første er det lyden, hele gleden med (de sekssylindrede) BMW-ene er jo den orgasmiske lyden når man gir gass, alle kjenner vel til det å rulle ned vinduene i tunneller for å nyte lyden. Dieselene er like sjarmerende som en rusten kaffetrakter omtrent.

Og så er det måten de lever krefter på. Først ingen ting. Så et plutselig og ukontrollert skyv, så tomt igjen. Mens en stor bensinmotor bare drar fra bånn og aldri slutter!

Og så økonomi til slutt. Koster jo skjorta når man kjøper de ny, ok, sparer endel når du fyller tanken (som man nesten aldri gjør), men hva hjelper det når man må reparere for 80 000 ved 150 000km liksom (kompis av meg med Audi har nylig gjort det). Du får MYE bensin for 80 000 for å si det mildt. I tillegg er det disse partiklene som bare suser gjennom lungene og ender i blodbanen og som vi ikke aner hva betyr om 20-30 år for folkehelsa.

Skal man kjøpe bil for å kun spare penger får man heller kjøpe en Toyota.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...