Saltkjelen Skrevet Januar 1, 2007 Skrevet Januar 1, 2007 Jeg hadde tidligere Høst bilen min inne hos et firma i Sagdalen for å skifte ut støtfangeren min. De skal visstnok bruke Stenshagen for å få deler og han fortalte at de tok et par uker før Stenshagen fikk inn en M-tech fanger fra BMW. Jeg klarte derfor å skaffe en fra GS bildeler på dagen, men jeg mangler ennå en del deler som skal komme fra BMW Tyskland. Fangeren var endelig lakkert og montert, men jeg måtte hente ut bilen da jeg trengte den og hadde ikke tid til å vente på de restrerende delene til fangeren. Nå mangler jeg deksler og masse småtteri som verkstedet ikke har fått fra BMW. Jeg har purret en gang tidligere, men de fortalte at delene ikke har blitt sendt ut fra BMW Tyskland. De fortalte også at det er flere BMW`er de har/hadde inne som mangler deler inkludert min siden BMW Tyskland ikke har sendt ut delene. Er virkelig et så stort firma som BMW useriøst etter at kundene har handlet hos de? Driter de i kundene, eller er det ren bløff fra verkstedet? Hvis det er tilfelle det verkstedet sier skal jeg tenke meg godt om den dagen jeg selger bilen for å kjøpe en nyere..
BalleKnalle Skrevet Januar 1, 2007 Skrevet Januar 1, 2007 Vanskelig å si, men jeg har alltid oppfattet bmw forhandlere som "sløve" når det gjelder delekjøp/bestilling. Husker en episode fra BMW i molde, der tok de imot delebestillingen på en kladdebok, en kompis av meg ventet i 3mnd på en el bryter til vindusheis. Da er det bedre å benytte seg av f.eks GS, Koed osv om man må ha deler raskt har jeg funnet ut.
Arimanni Skrevet Januar 1, 2007 Skrevet Januar 1, 2007 Synest det høyrest ganske merkeleg ut at du ikkje får delene dine :S Høyr med eit anna verkstad eller dele leverandør om dei har samme problemet. Og vist ikkje, så teke du det opp med verkstadet som du har benytta...
fre Skrevet Januar 1, 2007 Skrevet Januar 1, 2007 Vi på Koed får deler fra BMW i Tyskland 2 ganger i uka, tirsdag og torsdag. Det vi bestiller onsdag, kommer som regel torsdag. Så jeg tror verkstedet ditt roter litt. Eller kanskje de ikke har betalt deler fra BMW de tidligere har fått.
Fredrik Skrevet Januar 1, 2007 Skrevet Januar 1, 2007 Jeg har tre kommentarer til denne tråden: 1. Det er alltid kjedelig når ting tar tid. 2. Før man legger ut mer eller mindre berettiget kritikk på nettet rettet mot navngitte firmaer og/eller privatpersoner bør man være absolut helt sikker på at man ikke retter baker for smed. 3. Det er etter min mening en vesentlig forskjell på å rette kritikk mot BMW AG i Tyskland og sekundære forhandlere i utkanten av Europa. Norske BMW verksteder får normalt deler fra BMW´s sentrallager i Sverige/Malmø. Ergo skal delene skifte hender flere ganger før de ankommer ditt verksted. Hva med å stille saken i bero til hverdagen igjen begynner imorgen... så du evt. kan du ta noen telefoner å sjekke opp ting & tang... før vi begynner å spekulere fritt her inne...
Saltkjelen Skrevet Januar 1, 2007 Forfatter Skrevet Januar 1, 2007 Vel, det er altså i underkant av 3 måneder siden bilen min ble levert til NAF som igjen leverte den til et verksted de bruker. Verkstedet sier jo selv at de har problemer med å få delene sine fra BMW og Tyskland, så hva som er sant og ikke sant i dette tilfellet vet jeg ikke. Dette er forvirrende, men på en annen side tviler jeg vel på at NAF som etter min mening er relativt seriøse har kontakt med unnasluntrere. Men på en annen side igjen syns jeg det er rart hvis BMW er så trege når det gjelder leveringen. Det kan godt mulig være at det ligger noe i det siden Stenshagen måtte ha et par uker på å få den fra Tyskland.. Greit nok at de skal skifte hender mange ganger før de ankommer Norge, men at det skal ta 3 (!!!) måneder er rett og slett ikke godt nok..
Fredrik Skrevet Januar 1, 2007 Skrevet Januar 1, 2007 Men hva er det du ønsker å oppnå med din kritikk her inne... utover en rekke spekulasjoner ?... ... Det er neppe noen her inne som konkret kan hjelpe deg. Din sak er selvfølgelig både kjedelig og ergelig, men så lenge du ikke har undersøkt saken mer konkret med de impliserte parter kan vi vel egentlig bare bidra til mer forvirring og spekulasjoner.... eller ?...
Kjetil Sømme Skrevet Januar 1, 2007 Skrevet Januar 1, 2007 Enkelt tips: -Bruk ALDRI NAF til å reparere bilen. De bruker som regel billige bakgårdsverksteder som ikke har all kunnskapen til å reparere moderne BMW'er slik at de blir 110% som før skaden. Det er litt som bukken og havresekken siden forsikringselskapet tjener penger på å benytte billigere verksteder som ikke tar med alle småting som kan ha oppstått i en skade, siden det ikke er alltid de vet hvordan ting skal se ut originalt. Jeg har selv erfaring med dette, og vet hvordan NAF og forsikringselskapene bruker en del skitne knep for å få gjennom viljen sin. Til TAS: -Ring på tirsdag for å sjekke opp statusen på de delene som mangler. Få dem til å gi en leveringsdato. I tillegg kan du få delenumrene på de tingene som mangler, og sjekke opp med GS om de er på lager i Norge eller i Tyskland på sentrallageret der. Krev også forskringselskapet for penger pga ditt evt arbeid med å fremskaffe deler
Saltkjelen Skrevet Januar 1, 2007 Forfatter Skrevet Januar 1, 2007 Vel.. Jeg hadde for all del ikke trengt å poste hvis dette skulle "plage" noen her inne, men jeg mener nå at selv BMW bør få kritikk for ting de gjør dårlig - på lik linje med andre firmaer som gjør ting ikke skal. Jeg for min del ønsker å vite om det er flere som har/har hatt det samme problemet med BMW som jeg nå har. Det tyder jo på at det er flere som har hatt det i.o.m at de heller ikke får delene sine..
Kjetil Sømme Skrevet Januar 1, 2007 Skrevet Januar 1, 2007 Det hender at folk skylder på BMW sentralt, men det er ofte deler som er bestillt via alternative leverandører, og som kanskje ikke er produsert innen BMW-systemet engang. Hvis du legger litt press på dem, vil du fort finne ut om de virkelig har bestillt disse delene, eller om de har glemt det et sted. Skaffer du delenummeret er det jo lett å finne ut om delen(e) er blitt restnotert i Tyskland.
Fredrik Skrevet Januar 1, 2007 Skrevet Januar 1, 2007 Vel.. Jeg hadde for all del ikke trengt å poste hvis dette skulle "plage" noen her inne, men jeg mener nå at selv BMW bør få kritikk for ting de gjør dårlig - på lik linje med andre firmaer som gjør ting ikke skal. Jeg for min del ønsker å vite om det er flere som har/har hatt det samme problemet med BMW som jeg nå har. Det tyder jo på at det er flere som har hatt det i.o.m at de heller ikke får delene sine.. Poenget er at du ikke med sikkerhet vet om det er korrekt å kritisere BMW i denne saken... og dermed burde du vel ha undersøkt saken litt bedre før du mer eller mindre berettiget kritiserer bl.a BMW AG. Jeg føler absolut ikke at du plager noen med en slik tråd (ergo er tråden stadig aktiv), men det er et offentlig forum og man bør derfor ha sitt på det rene når navngitte personer og/eller firmaer kritiseres for dårlig kundebehandling. Dette har du også litt erfaring med fra en annen tråd (som nå er off-public), men da skulle delene komme fra Danmark.
Saltkjelen Skrevet Januar 1, 2007 Forfatter Skrevet Januar 1, 2007 Enkelt tips: -Bruk ALDRI NAF til å reparere bilen. De bruker som regel billige bakgårdsverksteder som ikke har all kunnskapen til å reparere moderne BMW'er slik at de blir 110% som før skaden. Det er litt som bukken og havresekken siden forsikringselskapet tjener penger på å benytte billigere verksteder som ikke tar med alle småting som kan ha oppstått i en skade, siden det ikke er alltid de vet hvordan ting skal se ut originalt. Jeg har selv erfaring med dette, og vet hvordan NAF og forsikringselskapene bruker en del skitne knep for å få gjennom viljen sin. Til TAS: -Ring på tirsdag for å sjekke opp statusen på de delene som mangler. Få dem til å gi en leveringsdato. I tillegg kan du få delenumrene på de tingene som mangler, og sjekke opp med GS om de er på lager i Norge eller i Tyskland på sentrallageret der. Krev også forskringselskapet for penger pga ditt evt arbeid med å fremskaffe deler Takk for et interessant svar og ikke minst et godt tips. Jeg har egentlig motsatt erfaring ang. NAF.. Det ble dårlig resultat etter lakkering den første gangen, men da var det en trivelig kar i NAF som ikke godtok bilen. Bilen ble sendt tilbake til verkstedet som jeg har forholdt meg til, slik at de skulle sende bilen til lakkeringsfirmaet som hadde utført dårlig jobb. Jeg vet at verkstedet som jeg har benyttet har skrudd og fikset på en rekke nye og eldre BMW`er - som vil si at de fleste bilene som var inne hos dem var BMW`er.. Resultatet har vist seg og være bra og intrykket som jeg har fått og etter å ha snakket med tidligere kunder skal være bra utenom det lille tullet mht. at de ikke får varene sine fra BMW - dette skal visstnok ha hendt en del ganger.. Stenshagen bruker jo tross alt dette verkstedet på mye av det de skal ha utført.
Saltkjelen Skrevet Januar 1, 2007 Forfatter Skrevet Januar 1, 2007 Vel.. Jeg hadde for all del ikke trengt å poste hvis dette skulle "plage" noen her inne, men jeg mener nå at selv BMW bør få kritikk for ting de gjør dårlig - på lik linje med andre firmaer som gjør ting ikke skal. Jeg for min del ønsker å vite om det er flere som har/har hatt det samme problemet med BMW som jeg nå har. Det tyder jo på at det er flere som har hatt det i.o.m at de heller ikke får delene sine.. Poenget er at du ikke med sikkerhet vet om det er korrekt å kritisere BMW i denne saken... og dermed burde du vel ha undersøkt saken litt bedre før du mer eller mindre berettiget kritiserer bl.a BMW AG. Jeg føler absolut ikke at du plager noen med en slik tråd (ergo er tråden stadig aktiv), men det er et offentlig forum og man bør derfor ha sitt på det rene når navngitte personer og/eller firmaer kritiseres for dårlig kundebehandling. Dette har du også litt erfaring med fra en annen tråd (som nå er off-public), men da skulle delene komme fra Danmark. Du har absolutt rett i det du skriver og jeg kan godt ta på meg noe kritikk. Hendelsen som noen få fikk med seg løste seg jo faktisk etter vedkommende som hadde ansvaret for det var ærlig når jeg ringte og sa at nå er det nok. Den saken ser jeg på som et avsluttet kapittel etter at jeg og vedkommende kom til enighet. Mye av det som faktisk skjedde var en kommunikasjonssvikt som gjorde at delene var på vei til Norge/i Norge.. Men som sagt.. Dette trenger vi ikke diskutere da både jeg og sikkert deg ser på det som et avsluttet kapittel.. Takker forøvrig for fine tips.. Hvis du legger litt press på dem, vil du fort finne ut om de virkelig har bestillt disse delene, eller om de har glemt det et sted. Skaffer du delenummeret er det jo lett å finne ut om delen(e) er blitt restnotert i Tyskland. Hvor/hvordan kan jeg finne ut om de er restnotert i Tyskland?
Kjetil Sømme Skrevet Januar 1, 2007 Skrevet Januar 1, 2007 Hvis de enda bruker et firma som driver mye med BMW (som da trolig også har kursing fra BMW iom at de blir brukt av aut forhandlere), så blir saken litt bedre. Hos meg skulle de bruke et bakgårdsverksted i Drammen, men jeg nekta plent, og fikk plassert bilen hos tauefirmaet, låste bilen, tok med nøkkelen og sa at den som rører bilen blir anmeldt for tyveri. Skal den flyttes, er det bare å ringe. Hvis noen skal hente bilen, sier jeg fra på forhånd. Etter at sjefen for skadeavdelingen hos forsikringselskapet hadde fått en liten overhøvling, så ble bilen fraktet til Oslo dit jeg ville ha den kostnadsfritt. Det er fortsatt din bil, selv om den blir skadet. Du kan selv velge hvor bilen skal bli reparert hen (i utgangspunktet). Jeg velger da folk som har blitt kurset av BMW i Tyskland og som jeg har god erfaring med. Særlig siden dette ikke koster meg noe ekstra.
Kjetil Sømme Skrevet Januar 1, 2007 Skrevet Januar 1, 2007 Restnotering kan du finne ut hvis du snakker med gutta på Autozentrum eller stenshagen. De kan sjekke litt opp å gi tilbakemelding. Er ikke helt sikker på om det er online eller om de må ringe. Men når jeg savnet et eksosoppheng i 3 uker, så spurte jeg, og da var BMW AG tom for delen, og 4723 stk var restnotert der nede. Ergo måtte vel nye produksjon av delen startes opp hos en underleverandør, og det tok vel litt tid midt på sommeren. Men da vet jeg hvertfall hva som er årsaken til forsinkelsen! Og delen kom faktisk et par uker senere
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå