Stonescream Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 Skal igang med et lite prosjekt. Montering av en DEFA motor- og kupevarmer. Første spørsmålet jeg har er. Det hullet som selve varmeelementet sier DEFA skal være A1. Fremme på venstre siden av motoren. En må i følge DEFA montere dette elementet fra undersiden. Jeg lurer på om dette er det fremste hullet som ligger rett under grenrøra. Bildelink: http://i143.photobucket.com/albums/r136 ... 007372.jpg Litt bedre bilde, nærmere. Grenrør i venstre toppkant av bildet: Hvordan får jeg dette dekslet ut på en grei måte? Å begynne å borre er vel ikke så lurt. metallspon osv kan jo fare steder en ikke vil ha det. http://s143.photobucket.com/albums/r136 ... 007371.jpg Siden batteriet ligger under setet bak, går jeg ut i fra at jeg kobler DEFA sine kablet som skal på + og minus på batterikontakten i motorrommet. Er det jordingspunktet jeg bør bruke den saken rett til venstre for + merket på dette bildet? http://i143.photobucket.com/albums/r136 ... 007370.jpg kabelen som skal kobles inn på tenningsnøkkelen skal jeg nok klare å finne. Noen som har montert motorvarmer i en E34 som kan evt sende meg noen bilder av hvordan de har det montert? *hadde vært fint å hatt noe å sett etter* Tips til hvor jeg finner passende hull i torpedoveggen mottas også med stor takk
Quattrokiller Posted January 2, 2007 Posted January 2, 2007 Ser ut som det er riktig hull ja. Har montert motorvarmer på en gammel E-30 før, banket med butt dor på nedkanten så tipper den liksom ut. Er litt tricky å finne gjennomgang til frontfangeren også på bilen din, men kan ta bilde av det for deg. Har en e-34 som det er motorvarmer på fra tidligere, byttet bare ut til miniplugg.
Stonescream Posted January 2, 2007 Author Posted January 2, 2007 Har ikke sett så grundig etter, men tenkte kanskje å lage et hull i underkant av støtfangeren fremme. Usikker på om det går, men var første tanke. I og med at både bil og kontakt er sort, ser jeg ikke det som noe stort problem at der en en slik liten kontakt synlig. Har tømt av frostvæske nå og fant endelig en hammer så blir nok å få ut det dekselet og slå inn varmeelementet i kveld. Har sett ett par stk som har funnet enkle veier gjennom torpedoveggen i den koblingsboksen på venstre side i motorrommet, så får ta av lokket å se om jeg finner et hull der jeg og. http://www.touringklubben.com/filer/mok ... 030mok.htm
Stonescream Posted January 3, 2007 Author Posted January 3, 2007 Da har man kommet noen steg videre. For å komme gjennom torpedoveggen tok jeg ut de "elektriske komponentene" og selve boksa på venstre side fremme. Under der var en gummiforing som jeg bare laga et nytt hull i og brukte. Ledningen kommer ut rett foran hanskerommet, så det passa veldig bra. http://i143.photobucket.com/albums/r136 ... 007377.jpg Denne ble liggende slik når jeg fikk montert sammen igjen de delene som jeg tok ut. Var litt slitsomt med gummiforingen på den ledningen jeg brukte, samt at jeg knakk en bits på ene skruen også. bilde: http://i143.photobucket.com/albums/r136 ... 007381.jpg Sånn monterte jeg selve laderen. http://i143.photobucket.com/albums/r136 ... 007378.jpg Ganske praktisk siden der er 2 jordingspunkt like ved som jeg brukte til både batteri og jordkabelen på den spesialkabelen som selve utekontakten sitter på. Bilde av jording: http://i143.photobucket.com/albums/r136 ... 007382.jpg Til + strøm ble det å borre et hull i den digre mutteren som ligger under det + dekselet siden jeg ikke hadde loddebolt. Et lite hakk i den plastikkhetta og sikringen like ved. Bilde: http://i143.photobucket.com/albums/r136 ... 007380.jpg Selve varmeelementet: ( Hadde faktisk et bedre bilde liggende ) http://i143.photobucket.com/albums/r136 ... lement.jpg Tror det er langt nok inne, men om noen har bilder av sin montasje, så jeg kunne sammenligna hadde det vært konge I morgen blir det å montere kontakten fremme ett sted og samtidig lime fast temperatursensoren ett lite merkbart sted. Får også fylle på kjølevæske igjen og se om det er tett rundt elementet. *ber nesten høyt om at dette stemmer* Kommentater noen?
Stonescream Posted January 4, 2007 Author Posted January 4, 2007 Tar mitt foreløpige siste spørsmål i en egen melding. På DEFA saken så skal jeg montere en blå ledning på tenningslåsen, men det sier ikke noe om jeg skal på +, - eller på ett av de 2 mellomstadene. Noen som veit? Regner med + siden litt merkelig å skulle koble på -. Lette triks for å finne den rette ledningen mottas med takk
Stonescream Posted January 4, 2007 Author Posted January 4, 2007 På DEFA saken så skal jeg montere en blå ledning på tenningslåsen. Må jeg dra denne ledningen helt til tenningslåsen, eller er det mulig å koble den inn ett annet sted?Noen som veit? Regner med + siden litt merkelig å skulle koble på -. triks for å finne den rette ledningen mottas med takk *bump* Får ta av litt flere deksler å se om jeg klarer å se ledningene som går fra tenningslåsen og nedover rattstammen. Del 3 på dette bildet:
Stonescream Posted January 4, 2007 Author Posted January 4, 2007 Tok den blå styrestrøm ledningen fra motorvarmeren og brukte samme ledning som på stereoen/forsterkeren. Av så lenge bilen er av, men slår seg på når jeg vrir om på nøkkelen. *satse på at dette er riktig*
GSS Posted December 30, 2007 Posted December 30, 2007 Denne var fin. Kanskje en admin kunne lagt denne til en DIY ? Har du noe bilde av plasseringen av kontakten foran? Gikk det greit å vippe ut frostpluggen? Skal igang på min egen bil nå.
kårekloak Posted November 18, 2013 Posted November 18, 2013 Ser dette er en gammel tråd, så derfor lurer jeg på, funker det bra sånn som du har gjort det? Driver akuratt med samme jobben selv!
Nyheim Posted November 9, 2017 Posted November 9, 2017 (edited) KNALLBRA Endelig fant jeg en skikkelig guide på det der. Selv om tråden er fra 2007 Edited November 9, 2017 by Nyheim
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now