Gå til innhold

Når begynte BMW å hevde seg blant de store?

D.C.V
 Share

Anbefalte innlegg

• Svar 47
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Dersom Kvitt eller Dobbelt ennå hadde vært et program på NRK så kunne Fredrik deltatt med BMW topic. :D

Lurer også om du arbeider innenfor bransjen eller om det bare er interesse og klisterhjerne som er bakgrunnen for denne kunnskapen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer også om du arbeider innenfor bransjen eller om det bare er interesse og klisterhjerne som er bakgrunnen for denne kunnskapen ?

Jeg jobber nok ikke i bilindustrien og historie er kun en hobby jeg har... og hodet må jeg takke mor og far for. Den direkte årsaken til min interesse for militærhistorie og relasjonene til motor/fly-bilindustrien er at min morfar var flykaptein i det som den gangen het Hærens Flyvevæsen. Han gikk på Krigsskolen sammen med bl.a den daværende Kronprins Olav og endte opp som oberstløytnant. Min oldefar på morsiden var forøvrig også oberstløytnant (feltartilleriet) og tjenestegjorde også som norsk militærattaché i Paris i perioden 1927-30.

Morfar i 1931

Morfar.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag selger BMW flere biler enn Mercedes, de gikk forbi for ikke så alt for lenge siden mener jeg at jeg leste et sted,

Da BMW kom med 745i (så en tysk prisliste fra 1984 eller 85) var den i Tyskland dyrere enn både Mercedes 560 og Jaguar V12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag selger BMW flere biler enn Mercedes, de gikk forbi for ikke så alt for lenge siden mener jeg at jeg leste et sted,

Da BMW kom med 745i (så en tysk prisliste fra 1984 eller 85) var den i Tyskland dyrere enn både Mercedes 560 og Jaguar V12.

BMW´s prispolitikk har alltid vært litt av et mysterium, men hadde det ikke vært for spesielt X5 og Mini ville ikke BMW´s salgstall i dag ha vært like imponerende. E65 er en stor skuffelse og siden E87 ikke allerede fra begynnelsen ble eksportert til USA har fortjenesten på denne modellen heller ikke vært helt som forventet. E60/61 har i tillegg lavere salgstall i Tyskland enn f.eks Mercedes-Benz W211.

Apropos E23... BMW produserte totalt kun ca. 270000 stk (inkl. ca. 16000 stk. 745i)... den samtidige Mercedes-Benz W126 ble produsert i et antall av over 892000 stk (inkl. ca. 185000 stk. 500-560 SE/SEL varianter som jo var motstykket til E23 745i). Det kan med andre ord godt være at prisen for E23 745i var høy, men salget var som vi ser helt marginalt i forhold til Mercedes-Benz W126. Hvorfor ?... BMW manglet en V8 og V12 motor som kunne underbygge den image som skal til for å kunne selge et produkt for mer penger enn det i realiteten er verdt. Derfor ble det ikke fart i sakene for BMW før E32 750i kom på markedet og M-modellene ble alment kjent for mannen i gaten... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men BMW har 3 serien som det flyter over av i alle aldre, det er en skikkelig volumvare. Det er sikkert solgt mye mer av de enn Mercedes 190 og C klasse.

Det har du helt rett i... 3-serien er uten tvil BMW´s store melkeku. Den første egentlige 3-serien kom på markedet i 1975 som E21 og frem til E90 ble introdusert i 2005... er det totalt produsert ca. 9,5 millioner 3-serier. Mercedes-Benz W201 (eller 190 serien) kom på markedet i 1982 og frem til dagens W204 kom på markedet i år... er det produsert ca. 6 millioner C-klasser (inkl. 190´er). Jeg tror imidlertid at Mercedes-Benz har et bedre grep om både mellomklassen (E-serien) og luksusklassen (S-klassen)... det er i disse klassene spesielt tyskerne tradisjonelt kjøper Mercedes-Benz hvis de har muligheten til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men BMW har 3 serien som det flyter over av i alle aldre, det er en skikkelig volumvare. Det er sikkert solgt mye mer av de enn Mercedes 190 og C klasse.

Det har du helt rett i... 3-serien er uten tvil BMW´s store melkeku. Den første egentlige 3-serien kom på markedet i 1975 som E21 og frem til E90 ble introdusert i 2005... er det totalt produsert ca. 9,5 millioner 3-serier. Mercedes-Benz W201 (eller 190 serien) kom på markedet i 1982 og frem til dagens W204 kom på markedet i år... er det produsert ca. 6 millioner C-klasser (inkl. 190´er). Jeg tror imidlertid at Mercedes-Benz har et bedre grep om både mellomklassen (E-serien) og luksusklassen (S-klassen)... det er i disse klassene spesielt tyskerne tradisjonelt kjøper Mercedes-Benz hvis de har muligheten til det.

Besøkte både Stuttgart og Munchen for ca 2 uker siden, og jeg må si meg enig i at Mercedes har et meget godt grep om denne klassen. Så spesielt mange S-klasser. Det later til at det er en veldig populær bil blant tyskere. så også veldig mye E60. Overraskende mange facelift-versjoner. Så Flere 535i faktisk. Overraskende få E-klasser sammenliknet med 5-serier. Åpenbart at BMW og Mercedes er i klasser for seg selv. Tror valget er lett om man står forran en S-klasse og en Audi A8. I alle fall for en tysk tysker fra Stuttgart.

Her er forresten en litt tøff reklame.. hommage À BMW 3-serie:D

http://youtube.com/watch?v=C86SNhNhhXI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 weeks later...

Et stykke levende BMW historie... Johanna Quandt [78] er i dag BMW´s nestor og største eier (sammen med sine barn)... en staselig dame på 78 år. Bildet er tatt av svenske Autopower på årets Frankfurtmesse. Hun tilhører Tysklands absolutte elite og er åpenbart stadig interessert i BMW´s fremganger... 8)

frankfurt_iaa_2007_t0270.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...