Gå til innhold

Lurer på Bmw 4x4,forslag?


E36Cab1
 Share

Anbefalte innlegg

Howdy doody!

Ettersom eg bor,ja nettopp oppi uren luren himmelturen,så har eg i det siste lurt på å kjøpe meg en bil med drift round bout.Sierraen er jo ikkje akkurat den beste vinterbilen :roll:

Vil jo sjølsagt ha en Bmw helst da,men er litt usikker på dei ulike modellane som kom med 4x4. Nyest mulig bil er jo best,men helt ny blir det (kansje) ikkje.

Vilke modeller kom med dette,hvilken type system var de på disse og om de funka bra? Er helst diesel eg vil ha på denne,og som st.vogn.

Og komfort og funksjonalitet er jo et must,i tillegg kommer jo sjølvsagt PRISEN! hehehe....

Bare å komme med innspill og egne meninger/erfaringer :D

Thanks :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BMW har hvertfall hatt 2 firehjulsdriftsystemer og du kan lese om de litt under her..

xDrive: (som nå er å finne i X3, X5, E90, E60)

Selve hjertet i xDrive systemet er multippel-plate clutchen som fordeler kraften mellom for- og bakakselen lynraskt. I ekstreme tilfeller vil for- og bakakselen kunne være fullstendig utkoblet fra hverandre. xDrive virker tett sammen med DSC (dynamisk stabilitetskontroll) systemet. Det som er spesielt med xDrive er at det er proaktivt i sin virkemåte, og tar bl.a hensyn til førerens bruk av gasspedalen, i motsetning til andre firehjulsdriftsystemer som bare responderer på hjulspinn. I praksis medfører dette et overlegent system som agerer før et hjul faktisk spinner. Det som skjer i praksis er at både styringsvinkel, akselerasjon/nedbremsing og bilens rotasjon til enhver tid overvåkes og at xDrive fordeler drivkraften basert på disse data mellom for- og bakaksel. Hvordan dette fungerer kan best forklares med noen eksempler:

1. Ved akselerasjon under normale forhold vil multippel-plate clutchen lukkes nesten fullstendig intil en hastighet på ca 20 km/t er oppnådd. Dette sikrer maksimalt grep helt i starten. Systemet vil så distribuere kraften fullstendig variabelt mellom for- og bakakselen, avhengig av kjøreforhold. Ved hastigheter over 180 km/t fordeles kraften kun til bakhjulene

2. I kurvekjøring medfører den fullstendige kraftfordelingen at bilen ikke over- eller understyrer. Når bakhjulene tenderer til å slippe i en sving, dvs. at bilen overstyrer, fordeles mer kraft til forakselen. Dette tillater bakhjulene å bygge opp mer sidekrefter, og gjennopprette veigrepet

3. Når bilen tenderer til å styre ut av en sving, dvs. at overstyring reduseres ved kraftoverføringen til forhjulene. I ekstreme situasjoner kan 100% av kraften distribueres til bakhjulene, og dersom dette ikke er nok vil DSC gripe inn, og bremse hvert hjul individuelt. Tidsforsinkelsen fra når en fører trykker på gasspedalen til kraften faktisk bygger opp er ca 200 millisekunder. Multippel-plate clutchen åpnes eller lukkes fullstendig på kun 100 millisekunder, dobbelt så raskt!

4. Dersom man har liten motorkraft, og maksimal styrevinkel som f.eks. ved lukeparkering, gir systemet kun kraft til bahjulene. På denne måten har bilen maksimal styringseffekt, uten forstyrrelser av krefter som evt. også skal drive bilen fremover

5. På glatt underlag som snø og is, hindrer kraftoverføringsfunksjonen at et hjul spinner. Dette betyr at DSC kun griper inn dersom dersom posisjonering av gassen ikke stemmer overens med hjulenes rotasjon i forhold til faktisk hastighet. Gjennom det intelligente samarbeidet mellom xDrive og DSC er fremkommeligheten forbedret ytterligere i forhold til andre firehjulsdriftsystemer.

Det geniale med systemet er ikke bare at fremkommelighet og veigrep forbedres, men at kjøredynamikk og respons også bringes opp til et høyere nivå. BMW har med xDrive forsterket det som kjennetegner våre biler ytterligere; The Ultimate Driving Machine.

Systemet som satt i pre facelift X5 og E46:

De firehjulsdrevne modellene leveres med elektroniske sikkerhetssystem som DSC (dynamisk stabilitetskontroll) og ADB (automatisk differensialbrems). DSC har sensorer som reagerer på tverrakselerasjon og regulerer motormoment og bremsetrykk på hvert enkelt hjul hvis nødvendig. ADB sørger for at drivmoment til enhver tid overføres til de hjul som har best veigrep.

Det som kjennetegner BMWs firehjulstrekksystem er dets intelligente kontrollmekanisme og balansering av kraften mellom foraksel og bakaksel på henholdsvis 38% og 62%. Slik opprettholdes de dynamiske kjøreegenskapene BMW er kjent for.

Som du sikker vet finns E34 525ix og E30 325ix. Hvis jeg ikke husker helt feil er det en ting med dette systemet som gjør at hvis noe ryker er det grisedyrt. Den nyere 3 serie, E46 ble levert som både 325xi, 330xi og 330xd.. På siste generasjoner av hhv. 3- og 5 serie har det nye systemet, xDrive som visstnok skal være vesentlig bedre enn det forrige systemet. Nybilene idag er å få som 325xi/525xi, 330xi/530xi og 330xd/530xd, alle med kraftige motorer - desverre.. Jeg har kjørt E46 330xiAT og det er faktisk en relativt morsom bil. Hvis det ikke er pengene det står på kjøper de en av de nye generasjonene grunnet firehjulsdrift, men hvis du skal være litt mer fornuftig kombinert med rå kraft velg 330xi... En morsom bil på alle måter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke BMW modeller som har eller har hatt 4x4 er relativt enkelt å svare på... E30 325ix, E34 525ix, E46 325xi, E46 330xi, E46 330xd, E39, X3, X5, E90 325xi, E90 330xi, E90 330xd, E60 525xi, E60 530xi og E60 530xd. De fleste av modellene kan man også kjøpe som Touring. Det skal understrekes at 4x4 systemet ikke er likt for alle modellene... og at 4x4 systemet som benyttes i dag på alle måter er bedre enn de tidlige systemene. X3 og X5 stiller i en annen klasse i forhold til de alminnelige modellene og er derfor også betydelig mer kompetente når veiene slutter å være veier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurte litt på en E46,kansje E39.... Desse har det "gamle" systemet desse da rekner eg med?! Korleis er det med svingradius osv med desse ulike systema? Rekner ikkje med at du merker noe til dette på de nyeste systema,men......

Takk for svar :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..da så........ Er redd E46 blir litt liten kansje,kunne helst tenkt meg en 5 serie :wink:

Du har helt rett i at en E46 Touring vil bli liten i forhold til E39 Touring. Det jeg ragerte på når jeg prøvekjørte E46 330xiAT var at den virket så liten inni. 5 serien jeg prøvde rett etterpå ble som en 7 serie i forhold. Vi er 4 i familien og en 3 serie blir i det minste laget. Du kan jo selv avgjøre om hvor stor plass dere trenger, men er dere f.eks 3 er det en ypperlig bil. Det fungerer med 4 også, men da best med småtasser.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at en E46 Touring vil bli liten i forhold til E39 Touring. Det jeg ragerte på når jeg prøvekjørte E46 330xiAT var at den virket så liten inni. 5 serien jeg prøvde rett etterpå ble som en 7 serie i forhold. Vi er 4 i familien og en 3 serie blir i det minste laget. Du kan jo selv avgjøre om hvor stor plass dere trenger, men er dere f.eks 3 er det en ypperlig bil. Det fungerer med 4 også, men da best med småtasser.. :lol:

Sludder og vås... :wink: ... vi er også 4 personer i familien og vår 2003 E46 318d Touring har mer enn nok plass. Vi vurdert å "oppgradere" til en E39 Touring, men kom frem til at det knapt var bryet verdt vedr. ekstra plass. Det beste med en E39 i forhold til E46 er at den er betydelig bedre støydempet, men hvis man ikke overdriver felg/dekkstørrelsen er E46 absolut ikke et dårlig alternativ som familiebil.... iallefall ikke hvis familiens gjennomsnitshøyde ikke er alt for høy. Jeg er den høyeste i familien med mine 184 cm... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett i at en E46 Touring vil bli liten i forhold til E39 Touring. Det jeg ragerte på når jeg prøvekjørte E46 330xiAT var at den virket så liten inni. 5 serien jeg prøvde rett etterpå ble som en 7 serie i forhold. Vi er 4 i familien og en 3 serie blir i det minste laget. Du kan jo selv avgjøre om hvor stor plass dere trenger, men er dere f.eks 3 er det en ypperlig bil. Det fungerer med 4 også, men da best med småtasser.. :lol:

Sludder og vås... :wink: ... vi er også 4 personer i familien og vår 2003 E46 318d Touring har mer enn nok plass. Vi vurdert å "oppgradere" til en E39 Touring, men kom frem til at det knapt var bryet verdt vedr. ekstra plass. Det beste med en E39 i forhold til E46 er at den er betydelig bedre støydempet, men hvis man ikke overdriver felg/dekkstørrelsen er E46 absolut ikke et dårlig alternativ som familiebil.... iallefall ikke hvis familiens gjennomsnitshøyde ikke er alt for høy. Jeg er den høyeste i familien med mine 184 cm... :lol:

Hehe... :lol: Hvis jeg ikke husker helt feil etter at jeg har sett på bilder du har lagt ut er ungene dine ikke fullt så store som mine ennå. Begge mine har nå tatt meg igjen og jeg er idag 182 cm høy... :wink: At en E46 da blir liten for en ferie på 4 stk. kan jeg godt skrive under på.. Det hender titt og ofte at bilen er full når vi reiser på hytta og båten. Full er bare fornavnet.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe... :lol: Hvis jeg ikke husker helt feil etter at jeg har sett på bilder du har lagt ut er ungene dine ikke fullt så store som mine ennå. Begge mine har nå tatt meg igjen og jeg er idag 182 cm høy... :wink: At en E46 da blir liten for en ferie på 4 stk. kan jeg godt skrive under på.. Det hender titt og ofte at bilen er full når vi reiser på hytta og båten. Full er bare fornavnet.. :roll:

Der har du selvfølgelig helt klart et poeng... når junior om noen år blir høyere enn meg er nok en bil som E46 Touring for liten. På den annen side "krymper" jeg og fruen sikkert litt innen den tid så man kan aldri vite... :lol:

Mitt poeng er at jeg mener at mange overdriver når de skal vurdere hvor mye plass de egentlig har bruk for. Mange kunne uten tvil ha klart seg med både en mindre bil og en mindre motor... og det er vel regjeringens egentlige poeng også. Altså alt annet enn amerikanske tilstander der selv en Chevrolet Tahoe betraktes som en relativt liten bil... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er 197cm,og treng derfor all den plass eg kan få,både i lengderetning og takhøyde. Blir ofte litt trangt i baksetet bak meg dersom bilen i utgangspunktet er liten,men de fleste biler har jo ofte en tendens til å ha dårlig med beinplass i baksetet. Har ikkje prøvd dette noe særligt i verken E46 eller 39,men virket som om det var bedre plass i 39'n. (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er 197cm,og treng derfor all den plass eg kan få,både i lengderetning og takhøyde. Blir ofte litt trangt i baksetet bak meg dersom bilen i utgangspunktet er liten,men de fleste biler har jo ofte en tendens til å ha dårlig med beinplass i baksetet. Har ikkje prøvd dette noe særligt i verken E46 eller 39,men virket som om det var bedre plass i 39'n. (?)

Det er klart at det er bedre plass i en E39 enn en E46, men ikke så mye som man skulle tro. Vi fant det ikke rasjonelt å betale den ekstra kostnaden ved å bytte til en E39 når ikke gevinsten var større, men det valget er nok litt preget av at vår 2003 E46 318d Touring er fantastisk pålitelig. Den bare går og går uten nevnverdige problemer av noe slag. Er det ikke noe som heter "never change a winning team" ?... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er veldig fornøyd med ix-ene. Har en E-34 525ix og en E-46 330xi. Er ikke mye forskjell i størrelsen innvendig på de to bilene i praksis. Ungene fortrekkker å sitte bak i E-46 en på turer. Har ingen ting å utsette på firehjulstrekken. Kan slå av antispinnen og stabilitetskontrollen på E-46en, da kan må utføre kontrollerte driftinger som en bakhjulstrekker, bare at man har har sykt drag framover samtidig. Har virkelig hatt et par flotte dager nå pga snøen. Veien opp til Grefsenkollen sidelengs på natten kan anbefales! :)

Ellers er E-46 mye mer lettkjørt , kjappere og rett og slett sporty enn E-34-en. Merker ikke noe til at den "stanger" i krappe svinger etc, lettkjørt i byen og på ringen. Flott bil. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utseendemessigt er det ganske close race,er veldig fine biler begge to,liker kansje best 5 serien i stasjonsvognutgaven. Og ettersom det er en anelse bedre plass innvendig hadde nok valget falt på denne. Men det var jo dette med 4x4 da..........

Godt poeng forresten Fredrik,hehe :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...