Gå til innhold

Batteribruk ved Motor/kupevarmer (Webasto)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et batteri som ikke tåler all verden av bruk... Har ikke prøvd Webastoen etter jeg kjøpte bilen ennå og jeg lurer på om jeg med stor sannsynlighet kommer til å tappe batteriet ved bruk av denne?

På noen sider jeg fant på nettet om nye Webastoer står det at de trekker 46 Watt på full effekt i 30 min. For en som ikke er så veldig inne i det? Hvor mye er 46 Watt for bilbatterier saml. med f.eks restvarme, bilradio osv.

Skrevet

Tar du forbruk/effekt (46 watt) og deler på spenning (12 volt) får du en strøm på nesten 4 ampere. I løpet av 30 minutter har du da brukt 2 Ah (amperetimer).

Hvis du har et batteri på 60 Ah tar det ca 15 timer (60 delt på 4) å tømme det.

Om det er kuldegrader og du generelt har dårlig batteri skal det ikke mye til før du har en varm og god bil som ikke starter.

Skrevet

Har standard batteri - ikke byttet i bilen og bruker den fabrikkmonterte webastoen hver morgen (nå om vinteren) - har fått den omprogrammert til også å varme kupeen og ikke bare motoren og det går stort sett greit med batteriet. Jeg må sette tempen på ca 26-27 grader og viften på nesten maks for å få noen effekt. Men jeg anbefaler å kjøre et par mil mellom hver gang den brukes, har mistet såpass med strøm på batteriet en gang så det ikke greide å dra rundt starteren etter mye bruk av webastoen og mye småkjøring. Etter en tur til Oslo (snaut 2 mil) har batteriet fungert 100% igjen.

webasto_bimmer.jpg

Aner ikke dataene (AH) på batteriet, vet at det er 12V da... :wink:

Skrevet

Nå ringte dama og sa at batteriet var flatt igjen :cry:

Pratet med et Bimmer verksted og de kunne dytte inn et 95AH batteri (som var det største som fikk plass) og at BMW Norge anbefalte å bytte batteri hvis spenningen faller under 12V. Og siden bilen min nå går på det 5. året var det ikke uvanlig at batteriet begynte å bli slitent, spesielt ikke siden Webastoen trekker MYE strøm som han sa, en gylden regel var å kjøre minst like lang tid som Webastoen har gått etter hver gang den kjøres, dvs. minst 30 min. kjøring av bil etter kjøring av Webasto.

Noen formeninger om hva jeg bør betale for nytt batt inkl. montering?

Skrevet

Kan du ikke bare stikke på biltema å handle et batteri der da?

veit ikke hvordan det er montert i bilen din, men kan umulig være så veldig problematisk å skifte selv.

*så slipper du verkstedstimer på regninga*

Ser de har ikke så voldsomt sterke batterier i lista si på biltema, så det kan hende du må til verkstedet for å finne så sterkt batteri.

Skrevet

Han skulle montere det gratis, skulle bare betale for batteriet og lurer på om prisen på batteriet er ok, eller om han har lagt på batteri prisen for å gi meg "fri" montering...

Skrevet

Ja, det hjelper å sette inn større batteri. Men, det må uansett fylles inn like mye energi på batteriet som det tappes. Å kjøre like langt som brenneren går er sikkert en god regel. Hvis dagens kjøretur er kort lønner det seg å lade med batterilader innimellom.

Har Webasto selv, og savner volt og amperemeter i bilen for å kunne følge med på batteriets tilstand. Det er no' dritt når det er tomt...

Skrevet

Jeg har tydeligvis misforstått helt hvordan en webasto virker. Trodde den gikk på bensin eller diesel jeg, så hvordan kan den da trekke så mye strøm fra batteriet? :shock:

Skrevet

Nei, jeg tror ikke du har misforstått.

Bildet som Sondre har lagt inn viser at ved å bruke 45 watt (mindre enn en hovedlyspære) får du 5000 watt varme. Brenneren bruker nok mesteparten til å pumpe kjølevannet rundt. I tillegg trenger den bensinpumpe.

Dersom kupevifta også går for å varme kupeen kommer dette i tillegg.

Skrevet

Det er vel kupevifta som er det store strømforbruket her, blir aldri anbefalt og ha vifta på mere enn hakk 1 når du bruker varmern, man må også skru varmen opp på Hi, ellers kommer ikke nok varme inn i bilen

Skrevet
Har standard batteri - ikke byttet i bilen og bruker den fabrikkmonterte webastoen hver morgen (nå om vinteren) - har fått den omprogrammert til også å varme kupeen og ikke bare motoren og det går stort sett greit med batteriet. Jeg må sette tempen på ca 26-27 grader og viften på nesten maks for å få noen effekt. Men jeg anbefaler å kjøre et par mil mellom hver gang den brukes, har mistet såpass med strøm på batteriet en gang så det ikke greide å dra rundt starteren etter mye bruk av webastoen og mye småkjøring. Etter en tur til Oslo (snaut 2 mil) har batteriet fungert 100% igjen.

Var å snakket med folka på brennes her om dagen angående timer på webastoen. På 730d så er den bare en hjelpe varmer ved kjøring. Dem mente jeg måtte kjøpe ett ettermonterigs sett som kostet 6200kr.. jeg har og hørt om oppgradering. Og at det bare funker på 16:9 skjermer? Jeg har tv og navi men bare 4:3.. hva har du?

Om det er noen som trenger fete batteri som holder lenge og som passer rett i bmw så selger jeg dette.

Skrevet

Hvor fete snakker vi om? Pris? Jeg lurer også på hvordan generatoren klarer å lade opp så store batteri når den egentlig liker best 75Ah (eller hva det er). Det går vel kanskje ganske seint etter du har passert 75 Ah eller?

Skrevet

Var å snakket med folka på brennes her om dagen angående timer på webastoen. På 730d så er den bare en hjelpe varmer ved kjøring. Dem mente jeg måtte kjøpe ett ettermonterigs sett som kostet 6200kr.. jeg har og hørt om oppgradering. Og at det bare funker på 16:9 skjermer? Jeg har tv og navi men bare 4:3.. hva har du?

Om det er noen som trenger fete batteri som holder lenge og som passer rett i bmw så selger jeg dette.

Heisann, i følge min kontakt i Tyskland som ordnet dette på bilen min før jeg fikk den til landet var kravet til bilene som kunne oppdatere softwaren følgende: enten 525 d(at) eller 530 d(at) (vet ikke om det gjelder 7 serie også) og at bilen må ha "the big comuter" dvs. 16:9 skjermen. Det er visstnok ikke veldig kjent - han måtte lete lenge på et eller annet tysk BMW forum før han fant det ut. han fikk det gjort kostnadsfritt på et BMW verksted i Tyskland.

PICT0143_sml.jpg

Nautiluz har du forresten noen tips for å få litt bedre lyd for en som ikke er hifi freak, men jeg synes lydbildet er rimelig "flatt" i bilen - og som ikke koster skjorta :wink:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...