Gå til innhold

BMW Quiz - vinneren hoster opp et nytt spørsmål.


Lien
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Wee :) Selv om det egentlig ikke er en coupé etter den rette definisjonen. Min oppgave på forrige side står fortsatt..

Oppgaven lyder altså: Hvilke biler har BMW laget etter 1965 som er coupéer etter den rette definisjonen av hva en coupé er?

Nå er det jo mange definisjoner på hva en coupé er, og alle er riktige om man spør rett person :P

Regner med at du bare går ut ifra mangel på c-stolpe, eller tar du med baksetevolum i ligninga, eller noen andre faktorer for den saks skyld? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wee :) Selv om det egentlig ikke er en coupé etter den rette definisjonen. Min oppgave på forrige side står fortsatt..

Oppgaven lyder altså: Hvilke biler har BMW laget etter 1965 som er coupéer etter den rette definisjonen av hva en coupé er?

Spørsmålet er hva en Coupé egentlig er. Det er mange definisjoner og jeg liker varianten der kravet er maksimalt to dører, fast tak, 2+2 seter (altså ikke 4 seter som på 3-serien). Porsche 911 Carrera er en skikkelig Coupé der baksetene først og fremst er "reserveseter".

Det er lett å blande Coupé begrepet med Hatchback/Liftback betegnelsen. En Hatchback/Liftback har 2 eller 4 dører, men den skal ha en stor topphengslet bakklapp. Ergo er bl.a E87 en Hatchback og ikke en Coupé. Det er også lett å blande Coupé begrepet med Fastback begrepet. BMW E63 (6-serien) betraktes i tradisjonell forstand mer som en Fastback enn som en Coupé... selv om betydningen av begrepene med tiden har endret seg. Idag betraktes E63 som en stor GT Coupé. BMW E8 1600 GT er en klassisk Fastback.

GT er forøvrig en annen viktig bilhistorisk betegnelse. GT står for Grand Touring (Gran Turisimo når det gjelder italienske biler). En Coupé eller en Fastback kan også være en GT... BMW E31 betraktes normalt som en stor GT. Den er med andre ord en hurtig og komfortabel Coupé med stor motor som egner seg til lange distanser... derav "Touring" begrepet (som ikke har noe med BMW´s stasjonsvogner å gjøre).

BMW 2000 CS/E9 er en skikkelig Coupé. E24, E31 og E63 faller også inn under Coupé begrepet. Jeg mener ikke at f.eks 3-serien med to dører kan betraktes som Coupéer. De er mer todørs sedaner. E82 (1-serien med rumpe) er imidlertid tett på å være en Coupé fordi den i praksis har en 2+2 seteløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...