Gå til innhold

320D - bilen blir dau da jeg kommer opp i turtall!


BmMm3
 Share

Anbefalte innlegg

BMW 320D

Når jeg kjører helt vanlig på turtall mellom 1000 og 3000 omdregninger virker bilen som den skal.. men så fort jeg beveger meg opp til 4000 omdregninger så er det akkurat som den begynner å sperre, og bilen blir dau.. og for at den ikke skal være dau lenger må jeg skru av tenninga og starte bilen på nytt.

Har byttet luft filter uten at dette hjalp..

Kan det være rusk i diesel filteret, eller kan det være turboen som er defekt ?? Vil selv ikke tippe det sisste da turbo lyden høres helt fin ut..

Problemet er netopp kommet.. har vært i 2-3 uker..

Vil gjerne høre andres meninger så jeg vet hva jeg kan prøve å gjøre..

takk =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at det er luftmengdemåleren som er problemet i dette tilfellet. Årsaken er at den normalt gir problemer mellom 2 og 3000 rpm... og ikke fra 4000 rpm og opp til maksimalt turtall ved 4500 eller 5000 rpm litt avhengig av modellår. Motoren har under alle omstendigheter en maksimal effekt ved eksakt 4000 rpm og derfor virker det som om problemet er enten at høyttrykpumpen som ikke leverer nok diesel eller et elektronisk problem (f.eks pga. chipping etc.) eller selve turboen... i den nevnte orden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange svar.. har en del å teste nå! hehe, håper det ikke blir turboen, for den er vel litt dyr.. Skal kjøre diagnose test i morgen tidlig på den, så ser jeg om det dukker opp noe der. Hvis ikke har en kamerat samme bil, så jeg kan byttelåne turbo evnt materpumpe osv for å se om hva som er problemet.. Skal hyle ut hva jeg kommer frem til, men takk folkens så langt! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken modell 320d er det? Om det er E46 kan det gjerne være luftmengdemåler i hvertfall. Mener dette koster ca en 1000,-

1000kr for en luftmengdemåler? :shock:

spist fluesopp du eller?

Kan da godt stemme det:) til en mercedes 200cdi koster luftmassemåleren 860,- inklusiv moms så tror den prisen stemmer jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Først: Jeg er ikke bilmekaniker, men har 25 års erfaring med mekking av egne og andres biler. De siste årene mest turbo-diesel biler. Jeg er også flittig leser og bruker av andre BMW forumer på nettet, og dette er et av problemene som ofte nevnes. Ofte forklares det med turboen (kjent svakhet på denne modellen), men også slangene til turboen kan være defekte. I tillegg kan tetting av eksos/katalysator oppstå. Av en tysk BMW mekaniker fikk jeg derfor anbefalt å skifte ut vifteenheten (delenr. 11127799224), da denne ofte var årsaken til defekt turbo/katalysator. Flere BMW verksteder i Tyskland bytter denne ved Insp.2. På min 2002 320d/150hk var den full av gørr, og etter bytte sveiv motoren jevnere på tomgang med mindre eksosrøyk.

Som en i tråden nevner er det sjelden luftmengdemåleren kun kutter ved så høyt turtall, man kjenner det vanligvis tydelig under 2000 rpm. Den originale Bosch'en koster forresten 3500 kroner, men som en her i tråden nevner finnes det LMM'er til under tusenlappen. Kjenner BMW diesel'eiere som har satt inn Pierburg LMM med godt resultat. Husker jeg riktig er det samme LMM som sitter i Merce 220cdi.

Jeg har også opplevd lignende ytelsessvikt ved høyt turtall som du, men da med en Audi TD. Den gangen var det waste-gate'en som var feil.

Lykke til med å løse problemet ditt!

NB! Jeg har gjort endel modifikasjoner på min 320d/150hk i samarbeid med en kar i England som regnes som en guru med Rover diesel'er. Roverene har BMW diesel motorer (M47), og denne karen har fått svært positiv omtale i "Car Mechanics" (kjent engelsk mekke-magasin). Snart er testresultater klare etter modifikasjonene, og jeg kan love dere som ønsker en sprekere bil for en rimelig penge at dette virker! :lol: Om et par uker kan jeg presentere resultatene med data før og etter modifikajsonene, samt erfaring etter ca. 4000km. Noen som er interessert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Først: Jeg er ikke bilmekaniker, men har 25 års erfaring med mekking av egne og andres biler. De siste årene mest turbo-diesel biler. Jeg er også flittig leser og bruker av andre BMW forumer på nettet, og dette er et av problemene som ofte nevnes. Ofte forklares det med turboen (kjent svakhet på denne modellen), men også slangene til turboen kan være defekte. I tillegg kan tetting av eksos/katalysator oppstå. Av en tysk BMW mekaniker fikk jeg derfor anbefalt å skifte ut vifteenheten (delenr. 11127799224), da denne ofte var årsaken til defekt turbo/katalysator. Flere BMW verksteder i Tyskland bytter denne ved Insp.2. På min 2002 320d/150hk var den full av gørr, og etter bytte sveiv motoren jevnere på tomgang med mindre eksosrøyk.

Som en i tråden nevner er det sjelden luftmengdemåleren kun kutter ved så høyt turtall, man kjenner det vanligvis tydelig under 2000 rpm. Den originale Bosch'en koster forresten 3500 kroner, men som en her i tråden nevner finnes det LMM'er til under tusenlappen. Kjenner BMW diesel'eiere som har satt inn Pierburg LMM med godt resultat. Husker jeg riktig er det samme LMM som sitter i Merce 220cdi.

Jeg har også opplevd lignende ytelsessvikt ved høyt turtall som du, men da med en Audi TD. Den gangen var det waste-gate'en som var feil.

Lykke til med å løse problemet ditt!

NB! Jeg har gjort endel modifikasjoner på min 320d/150hk i samarbeid med en kar i England som regnes som en guru med Rover diesel'er. Roverene har BMW diesel motorer (M47), og denne karen har fått svært positiv omtale i "Car Mechanics" (kjent engelsk mekke-magasin). Snart er testresultater klare etter modifikasjonene, og jeg kan love dere som ønsker en sprekere bil for en rimelig penge at dette virker! :lol: Om et par uker kan jeg presentere resultatene med data før og etter modifikajsonene, samt erfaring etter ca. 4000km. Noen som er interessert?

Her var det mye interssant informasjon... dog er delen som har delenr. 11127799224 (cylinder head cover) ikke aktuelt på M47 motorer uten common-rail (E46 320d/E39 520d med 136 HK og første generasjon E46 318d). Rover´s variant av M47 motoren er jo nettopp en M47 motor uten common-rail.... og hva er dermed sammenhengen utover at M47 og M47N motoren bl.a ikke har den samme turbo´en ?... :?

Jeg er ellers åpen for alle mulige forklaringer på hvorfor noen kan kjøre disse modellene 300000 Km uten problemer, mens andre opplever alvorlige motorproblemer allerede før bilen har rundet 80000 Km. Det er store variasjoner... mystisk store variasjoner på ellers identiske modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...