Gå til innhold

DIY: Fotobokser på Original BMW MKIV Navigasjon


Anbefalte innlegg

Her kommer en liten guide på hvordan man på en forholdsvis enkel måte kan legge inn fotobokser i original Navi MKIV (DVD basert Navi).

Det finnes en mer ”proff” måte å gjøre det på, som innbefatter endring av navn og menyer, men i denne guiden bruker jeg en POI som allerede er der, nemlig ”Theatre”.

Man kan bruke en annen hvis man vil. Denne egner seg for meg, for jeg er vel ikke den største brukeren av akkurat teater….

Les mer på http://www.x5world.com/navigation-system/ hvis du vil sette deg bedre inn i de mer avanserte metodene å gjøre det på.

Jeg må først starte med å si at ikke noe av dette er grublet ut av meg selv, men tatt i fra noen oppegående brukere på X5World.

Så all credit til dem!

Slik blir det seende ut på en 16:9 skjerm:

Image005.jpg

De eneste ulempene med dette i forhold til for eksempel TomTom er at man får ikke indikasjon på fartsgrensen, eller noen audio varsel før fotoboksen, så man må følge litt mer med.

Nå tenker noen sikkert at det går jo an å lage en egen POI for hver fartsgrense, men i og med at BMW MKIV kun kan vise en POI om gangen på skjermen, så blir det vanskelig.

Forhåpentligvis blir noe av dette mulig i senere firmware.

Programmer du trenger:

- BMW Navi DVD ISO

For de som ikke er sikker på hva dette er, så er det altså en fil med et ”speil” av Navi DVD’en. Lages enten av original DVD, eller orges gjennom diverse fildelingsnettverk, uten at jeg på noen som helst måte oppfordrer til dette. Men husk uansett å bruke ”High” versjonen, ikke ”Professional”.

- UltraISO (eller tilsvarende, for å bytte ut filer i BMW navigasjons image)

- POI Converter (for å konvertere POI fra TomTom format til .asc format)

- asc2idxurl_mk4.exe (for å konvertere POI fra .asc til BMW idx og url format)

- Et brenneprogram som klarer å brenne ut ISO filer (Nero, Alcohol m.fl.)

- Fotoboksbase fra http://tomtom.nystul.no/forum/

MERK: Fremgangsmåten for konvertering kan du hoppe over hvis du ikke gidder / er interessert. Legger ved ferdig konverterte filer nede på siden.

Konvertering av POI:

Det første vi gjør er å skaffe fotoboks POI’ene. Meld deg inn på http://tomtom.nystul.no/forum/ og last ned den siste fotoboksbasen for Scandinavia (eller Norge, valgfritt).

FDIY2.jpg

Som du sikkert kan se, er disse i formatet .ov2, og kan ikke uten videre brukes sammen med BMW Navi. Så disse må vi konvertere.

FDIY3.jpg

Installer og åpne POI Converter. Velg ”open” i menyen.

Husk å velge ”TomTom Overlay” nederst som filtype, ellers så ser du ikke fotoboks filene. Åpne først den øverste filen med ”open”, så velger du ”append” i menyen (dobbeltmappeikonet) for hver fil du vil legge til nedover.

FDIY4.jpg

Slik ser det ut da alle er lest inn. Som du ser så inneholder 80_snitt og 110 km ingen koordinater, så disse kan kuttes ut hvis du vil.

Velg ”save”, og så velger du å lagre i ”TomTom ASCII (*.asc)”.

Lagre filen som ”ENG RADARS.asc”.

FDIY5.jpg

Gå så inn i Start menyen, og start Programmer/Tilbehør/Ledetekst.

Legg ENG RADARS.asc sammen med asc2idxurl_mk4.exe i C: (eller annet valgfritt sted, men i samme mappe som asc2idxurl_mk4.exe).

Skriv så inn: ”asc2idxurl_mk4.exe ENG RADARS” uten anførselstegn.

Da vil det legge seg to filer i mappa til asc2idxurl_mk4.exe, nemlig ”RADARS.idx” og ”RADARS.url”. Disse er i POI formatet som BMW bruker.

Da var konverteringen ferdig, og dette må gjøres hver gang det kommer oppdatering av fotobokser. Etter hvert gjør du dette på 5 minutter.

Legge inn fotobokser i DVD:

Okay, da er vi klare for å legge fotoboksene til ISO’en (eller IMG) vår av DVD’en.

Jeg har brukt UltraISO, men andre ISO redigeringsprogrammer kan også brukes.

FDIY6.jpg

Installer og åpne UltraISO.

Finn ISO filen av Navi DVD’en i utforskeren og dobbeltklikk på den. Den vil da dukke opp i den øverste utforskeren.

FDIY7.jpg

Gå så til /TPD/nccBeu_eu_20060803/ENG og kopier ”ENG.LSC” til en mappe på harddisken din. Bare dra og slipp den.

FDIY8.jpg

Hvis vi åpner ENG.LSC i Wordpad og kikker nærmere på den, ser vi at lenger ned på siden, bruker ”Theatre” to søkevariabel filer som heter ”0071.idx” og ”0072.url”.

Så nå må vi ta .idx og .url filen vi fikk isted, og døpe om ”RADARS.idx” til ”0071.idx” og ”RADARS.url” til ”0072.url”. Merk at .url endelsen kan forsvinne, hvis du ikke har valgt å vise endelsen til kjente filtyper. Se under Alternativer i Windows Explorer og forandre på dette.

MERK: I kartversjon 2007.2 og 2008.1 bruker Theater 0011.idx og 0012.url.

FDIY9.jpg

Gå så til /TPD/nccBeu_eu_20060803/ENG/TABLES/0 og slett 0071.idx og 0072.url.

Dra og slipp 0071.idx og 0072.url som du har laget inn i stedet for de du slettet.

FDIY10.jpg

Gå til /TPD/nccBeu_eu_20060803/ICONS og erstatt ”POI_Theater.jpg” i både ”NAVI0X” og ”RR” mappa med den du har lastet ned her. Viktig at du gjør det i begge mappene!

FDIY11.jpg

Da kan vi lagre den som en ISO. Velg ”lagre som” og skriv et navn etter ønske.

Dette tar noen minutter. Da har du en fiks ferdig ISO, klar til å brennes ut.

Brenning av plate:

Brenn som ISO eller IMAGE på vanlig måte.

Jeg bruker en DVD RW så slipper jeg å kaste en haug med plater. Funker fint.

Når du så skal velge fotobokser i Navigasjonen din, så velger du "Entertainment" og deretter "Theatre" under "places of interest".

Du trenger ikke velge noe rute først. Da skal dem ligge over kartet til du velger noe annet.

Puh, det ble lenger enn jeg hadde regnet med…håper jeg ikke har glemt noe. Hvis noe er uklart, så spør ivei.

MVH

TommyL

EDIT: Beklager at bildene ble litt store, har ikke ork til å skalere dem ned nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 55
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Så vidt jeg vet, så er det ikke pr dags dato noen som har gjort det på en MKIII...

Om det går an vet jeg ikke. Det går ihvertfall ikke med denne metoden, da filer/struktur er annerledes fra MKIV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 weeks later...
  • 1 month later...

Da er førstesiden oppdatert med nye .idx og .url filer konvertert fra fotoboksbasen til TomTom Forum Norge, datert 28.05.07.

En annen ting er at det er en liten forandring fra 2007.1 til 2007.2 kartet...

Der bruker THEATRE 0011.idx istedet for 0071.idx, og 0012.url istedet for 0072.url.

Samme fremgangsmåte, bare rename filene først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...