Gå til innhold

syns du tåkelys blender?


BMWBenny
 Share

Anbefalte innlegg

  • Svar 52
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Her i Bergen hvor det regner stort sett hele tiden og det er mørkt halve døgnet. Synes jeg at det er rett og slett jævlig irriterende og møte biler med nærlys og tåkelys i mørket sammen med regn. For det gjør sikten svært dårlig. Kjører selv med tåkelys/nærlys på dagtid men aldri etter mørkets frembrudd. Forøvrig skulle en tro at det var "inn" å ikke bruke blinklys her i byen. Det er hvertfall svært mange som ikke klarar å bruke det. For ikke snakke om rundkjøring og blinklys...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder bruk av tåkelys så tror jeg vi kan dele 99% av alle sjåfører inn i følgende grupper:

Dem som (bevisst) kjører med tåkelys og nærlys: ..fordi det visstnok ser kulere ut med fire enn to lys. Disse vil aldri innrømme at de noensinne har blitt blendet av andre biler med nær + tåkelys forutsatt at disse er riktig justert. Selv om vitenskapen sier at nær + tåkelys ikke gir bedre sikt enn ved bruk av nærlys alene, så vil de fleste i denne gruppen likevel hevde at de ser bedre (spesielt i grøftekantene når det er mørkt - ref. "grøftelys"). Selv om de fleste sjåførene i denne gruppen vet at det ikke er lov å kjøre med nær + tåkelys så føler de likevel det er urettferdig dersom de blir bøtelagt. Et forsvar som svært ofte går igjen er å sammenligne størrelsen på boten med bøtesatsen for blind vold. Og så avslutter de med å si "heia Norge".

Dem som kjører med park + tåkelys: Dersom de blir konfrontert med denne lyskonfigurasjonen så vil noen i denne gruppen faktisk påstå at det er for å spare (de eksklusive og strømslukende) nærlyspærene (..). Andre innrømmer at de bruker park + tåkelys kun fordi det visstnok ser kult ut. En stor andel av sjåførene i denne gruppen kjører med park + tåkelys uansett vær og tid på døgnet fordi det er viktigere at bilen ser kul ut enn å ha god sikt fremover. Det faktum at andre bilister kan oppleve at park + tåkelys blender mer enn bare nærlys blir som regel avvist da dette ikke oppleves som noe problem for dem selv. Mange i denne gruppen har hørt fra en de kjenner at det er lov å kjøre med nær + parklys hele døgnet så lenge det er gatebelysning. De sliter imidlertid med å finne denne paragrafen i kjøretøyforskriften.

Dem som konsekvent ikke bruker tåkelys: Her finner vi heldigvis majoriteten av alle sjåfører. Enten de har et bevisst eller ubevisst forhold til tåkelysenes eksistens så bruker de dem uansett ikke. Kanskje er det fordi de mener de allerede har en såpass pen bil at de ikke trenger å pynte den med lys (en teori..). Disse sjåførene anerkjenner at fire lys blender mer enn to, uansett om de er riktig eller feil justert. Sjåførene i denne gruppen irriterer seg derfor naturligvis grenseløst over sjåførene i alle de andre gruppene. De fleste i denne gruppen vet hva som er lov og ikke lov hva gjelder bruk av tåkelys.

Dem som ikke har peiling: Denne gruppen sjåfører har aldri tatt i instruksjonsboken til bilen og har derfor sannsynligvis heller ikke fnugg av anelse om hva slags lys de bruker. Skrur de, av en eller annen grunn, ubevisst på tåkelys foran så er sjansen stor for at de også skrur på tåkelys bak uten at de selv er klar over det. Riktignok finnes det en del sjåfører i denne gruppen som faktisk vet hva tåkelys er og hvor bryteren sitter; de betalte jo tross alt ekstra for tåkelyktene da de kjøpte bilen. Dersom det bare er den aller minste antydning til dis på veien så skrur disse sjåførene naturligvis tåkelysene på i en fei. Digresjon; Sjåfører i denne gruppen kan også gjerne finne på å kjøre fire kilometer på motorveien før de registrerer at de fortsatt kjører med blinklyset på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er nok i den gruppen som kjører med tåkelys fordi jeg syns det ser bra ut, men jeg er ikke en som fornekter at det blender andre...jeg bare har ikke kommet borti en situasjon hvor andre har blendet meg med det. Jeg har heller ikke hatt lappen lenge så jeg er åpen for deres meninger om det og tviler ikke et sekund på at dere har rett. bare ikke vært bori det selv enda.

Så er vel midt mellom to grupper :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 biler med plagsomme tåkelys!

1. golf 3

2. pug 607

3. høye suv'er med tåkelysa med samme høyde som hodet ditt når man kjører!

men så syns jeg nærlys blender for mye, så at alle egentlig kan kjøre park/tåke på kvelden og natta! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det værste er de idiotene som ikke finner av bryteren til tåke baklysene. Og kjører med depå om kveld / natt. :angry:

Endelig en som nevner tåkelysene bak!

Kjenner jeg blir sinna bare av å skrive om det!

Her har du også forskjellige varianter:

1. De som tror de har skrudd på varmetrådene i bakvinduet.

Jeg er rimelig sikker på at en del bilfabrikanter plasserer disse bryterene for nærme hverandre, eller med dårlig merking.

Tror flesteparten er i denne gruppen, da det forkommer oftere på vintern.

2. De som skrur de på når det er litt disig / tåkete.

Noe som gjør at du som kjører bak ikke ser en dritt.

3. De som skrur på disse samtidig med tåkelysene foran.

Er vel are av uforstand...

Det skal være et helvettes tåketeppe for å forsvare å kjøre med de lysa på. De er vel egentlig bare beregnet for kolonnekjøring over fjelloverganger osv? Det er det eneste bruksområdet jeg kan se.

Eller muligens også som "fjernlys" i tykk tåke, som du bør skru av om du blir tatt igjen av en annen bil.

Jeg pleier å kjøre med fjernlys når jeg kommer bak slike, og kun dimme ned når det kommer biler i mot. Om jeg kjører forbi skrur jeg gjerne på tåkelysa selv så de skal ta hintet....

Tror kanskje jeg kan være litt hissig i trafikken til tider. :?

dama sier jeg kommer til å dø av høyt bloddtrykk om jeg fortsetter å hisse meg opp av slike bagateller. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for dei som synst det er ubehagelig å treffe på biler med tåkelys får lukke øyna til den er passert da :evil::lol: "HEHE"

og kjører forresten med tåkelys 24/7 å det er en del møtende biler som blinker men da blinker eg bare tilbake :lol:

Du blir sikkert voksen en dag du også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for dei som synst det er ubehagelig å treffe på biler med tåkelys får lukke øyna til den er passert da :evil::lol: "HEHE"

og kjører forresten med tåkelys 24/7 å det er en del møtende biler som blinker men da blinker eg bare tilbake :lol:

Du blir sikkert voksen en dag du også.

får ikke håpe det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for dei som synst det er ubehagelig å treffe på biler med tåkelys får lukke øyna til den er passert da :evil::lol: "HEHE"

og kjører forresten med tåkelys 24/7 å det er en del møtende biler som blinker men da blinker eg bare tilbake :lol:

Du blir sikkert voksen en dag du også.

får ikke håpe det :)

Kan jeg få spørre hvorfor i HÆLVETTE du på død og liv må ha de lysa på? Jeg håper for guds skyld du møter på en politimann som gir deg 2000 i bot for å kjøre slik.. da skal jeg gosse meg skikkelig..

Politiet burde virkelig kjøre en skikkelig sjau på denne tåkelysbruken.. tenk så mye penger de får inn da til å bygge vei og Opera med!!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tåkebaklysbryteren skulle enten hatt nøkkelbryter eller "killswitch", så folk virkelig hadde visst at de var på! :D

Det er utrolig mange som har på tåkebaklysene på og mange biler som til og med har doble tåkebaklys! :evil:

Tåkelys foran er rimelig unødvendig, men det gjør seg bra da 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for dei som synst det er ubehagelig å treffe på biler med tåkelys får lukke øyna til den er passert da :evil::lol: "HEHE"

og kjører forresten med tåkelys 24/7 å det er en del møtende biler som blinker men da blinker eg bare tilbake :lol:

Idiot! Er jo sånn innstilling som gjer køyringa langs veiene til et irritasjonsmoment og farligt for møtende traffikk.

Fristende å stoppe dei som bruker denne kombinasjonen nær/tåke og knuse tåkelyktene med hammer ettersom dei tydeligvis ikkje har et snev av intellegens :evil::roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...