Jump to content

Dynamostøy!?!?!

Share

Recommended Posts

Jeg har nå montert inn ny sterio i bilen, jeg kjører alle høtalerne i bilen på spilleren, og en sub på en forsterker.

Men når jeg slår på forsterkeren får jeg dynamostøy i bakhøytalerne selv om de ikke er koblet til forsterkeren.....

Noen som har en idè om hva det kan komme av?

Nå har jeg koblet all jording rett til minus polen på batteriet, kan vel ikke få bedre jording enn det? men det er fortsatt litt dynamostøy i hatthylle høyttalerne.....

noe annet det kan komme av da? skal jo ikke ha noen innvirkning på det som kommer fra spilleren?

• 3 weeks later...

Finn egne jordingspunkter til forsterkere,i karosseriet ett sted. Pass på å ikke ha signalkabler,høytallerkabler liggende sammen med strømkabler. Hvis det ikke er annen utvei må du isolere dem. Hvis det er dynamostøy skal du høre det ved at det blir værre ved høyere turtall=mer støy. Håper dette hjalp? :-)

Det høres ut som om høyttalerkabelene til hattehyllehøyttalerene ligger sammen med strømkabelen til forsterkeren.

Du kan løse problemet ved å skille dem fra hverandre, eller legge litt bly rundt høyttalerkablene på det punktet de går sammen med strømkabelen.

går det ann og bruke noe annet enn bly!? aluminiumsfolie f.eks!?

Du skal ikke se bort ifra at alu-folie gjør nytten, så lenge du surrer det rundt høyttalerkablene og ikke bare mellom høyttalerkabel og strømkabel.

Alufoliet vil fungere som "Faradis bur". Dvs at hvis du kapsler noe inn i metall, vil ikke stråling komme innforbi "buret".