Toro Skrevet Februar 14, 2007 Skrevet Februar 14, 2007 Er det overdrive på E39 steptronic kassa? På min 523ia så kjenner jeg at den går opp enda ett gir etter 5. gir i ca 90-95kmt. Er det dette som kalles overdrive?
Toro Skrevet Februar 15, 2007 Forfatter Skrevet Februar 15, 2007 ja det er et slags 5 gir. cruise gir okey, takk
håvard Skrevet Februar 15, 2007 Skrevet Februar 15, 2007 jeg har liksom et siste gir etter 5 gir'et jeg... ligger på 2000 o/min i 110 km/t...
Kjell Z3 Skrevet Februar 15, 2007 Skrevet Februar 15, 2007 Om høyeste gir er 1:1 er det ikke overdrive, en del girkasser har 1:1 på 4. gir og dermed overdrive på 5. gir. Det betyr ikke nødvendigvis at det er forskjell på sluttutvekslingen, det spørs hvilken bakaksling og hjulstørrelse som brukes. Det finnes også biler som har en egen el.overdrive kasse bak girkassen, f.eks Sunbeam hadde det i gamle dager.
Øyvind L. Skrevet Februar 15, 2007 Skrevet Februar 15, 2007 Det siste "giret" du kjenner etter 5 gir er ikke noe gir, men noe man kaller lock up. En automat kasse slurer alltid. Det kassa gjør etter 5 gir er at den slutter å slure. Det vil kjennes ut som at den girer en gang, men den gjør bare at gassa ikke slurer lenger. Da går kraften rett igjenom kassa. Den har samme utveksling som i 5 gir, men som sakt null sluring.. Er samme greia på E36 også.
mhane Skrevet Februar 17, 2007 Skrevet Februar 17, 2007 Øyvind L.: Låser ikke automatkassene seg i alle gir såfremt belastningen er jevn og moderat? Eller er det kun i femte som du beskriver her.
Øyvind L. Skrevet Februar 17, 2007 Skrevet Februar 17, 2007 Er kun 5 gir dette skjer i. Alle andre gir vil den alltid slure litt i.
Kjell Z3 Skrevet Februar 17, 2007 Skrevet Februar 17, 2007 Alle moderne aut.kasser har lock up som det heter. Jeg tror også at 5 trinns steptronic har 1:1 på 4 gir og at 5 gir dermed er overdrive, ikke 100% sikker på dette men sikkert noen flinke karer som kan bekrefte/avkrefte dette. 5 trinns manuell har 1:1 på 5 gir.
BMVW Daniel Skrevet Februar 17, 2007 Skrevet Februar 17, 2007 En drag 2 trinns automat slurer nok avgårde men er ikkje noe sluring i en vanlig automat girkasse.. da har du slitte lammelen eller converteren leverer ikkje tilstrkkelig oljetrykk... visst du noensenne har kjørt en automatbil der lammellene er så slitt at de slurer merker du fort med lukten og tempen at ting ikkje er som de skal.. kunne nesten kokt mat på midtkonsollen tross girkassen ikkje ligger direkte under denne engang.
Øyvind L. Skrevet Februar 17, 2007 Skrevet Februar 17, 2007 Låser kassa seg i 5 gir i steptronic også? Det mener jeg den gjør ja..
Kjell Z3 Skrevet Februar 17, 2007 Skrevet Februar 17, 2007 En drag 2 trinns automat slurer nok avgårde men er ikkje noe sluring i en vanlig automat girkasse.. da har du slitte lammelen eller converteren leverer ikkje tilstrkkelig oljetrykk... visst du noensenne har kjørt en automatbil der lammellene er så slitt at de slurer merker du fort med lukten og tempen at ting ikkje er som de skal.. kunne nesten kokt mat på midtkonsollen tross girkassen ikkje ligger direkte under denne engang. Alle aut. kasser slurer litt hele tiden om den ikke er i "lock up " posisjon, det er derfor det kjennes som et ekstra gir når lock up trer i funksjon, turtallet faller da ca 200 omdr.når den kommer inn i ca 80-90 km/t som er rundt 2000 omdr. Det betyr at den slurer rundt 200 omdr eller 10% når du kjører 80 km/t.
Øyvind L. Skrevet Februar 17, 2007 Skrevet Februar 17, 2007 En drag 2 trinns automat slurer nok avgårde men er ikkje noe sluring i en vanlig automat girkasse.. da har du slitte lammelen eller converteren leverer ikkje tilstrkkelig oljetrykk... visst du noensenne har kjørt en automatbil der lammellene er så slitt at de slurer merker du fort med lukten og tempen at ting ikkje er som de skal.. kunne nesten kokt mat på midtkonsollen tross girkassen ikkje ligger direkte under denne engang. ALLE automatkasser slurer i alle gir uten om i lockup. Da slurer den ikke. Har selv hatt E36 325I med automat og også med masse problemer med automatkassen. Lærte en del om automat kasser den gangen. Snakket en del med ZF da. Hvis man kjøre på 5 gir med en automat kasse og trykker litt på gassen så vil turtallet gå opp med en gang, mens farten på bilen vil øke sent. Den slurer.Hvis man kjører med lockup inne vil farten øke likt med turtallet likt som med en manuell kasse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå