B.E.E. Skrevet Februar 17, 2007 Share Skrevet Februar 17, 2007 Vurderer å kjøpe en 5 serie av nyere dato, en E-60 fra 2004 eller nyere. Hvilken motor bør jeg velge (520 eller 525), og hva bør jeg se etter. Hva er deres erfaringer med disse bilene? Har det vært noen endringer i disse modellene, og er det eventuelt enkelte årsmodeller jeg bør ligge unna? Ønsker uansett at bilen har alt utstyr. Kom med gode råd, del personlige erfaringer og meninger og vis gjerne til tester av denne modellen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 17, 2007 Share Skrevet Februar 17, 2007 Dette må være noe for T.A.S... han er vel den her inne som har mest erfaring med E60... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kjell Z3 Skrevet Februar 17, 2007 Share Skrevet Februar 17, 2007 Har ikke erfaring med dem, men en 525 er jo en E60 som ikke alle har. 525 nyere enn 2004 er vel den med 218 hk? Det høres jo ut til å være en hyggelig maskin, og når du en gang skal selge den er det ikke så mange andre tilsvarene biler tilsalgs. Da kan f.eks jeg være en av kundene, noe jeg ikke ville vært om det var en 520. Men det spørs jo på prisforskjellen, men har du råd så gå for den største, da slipper du å angre.... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Februar 17, 2007 Share Skrevet Februar 17, 2007 Hehe, Fredrik.. Jeg skal prøve å svare kort. Jeg har pr. dags dato en 520iA fra 2004 som jeg er meget fornøyd med. Den har nå snart rullet 57 000km og har ikke bydd på noen problemer fra jeg kjøpte bilen. Hvis du vurderer en bil med xenon bør du være obs på at disse lyktene kan og som oftest dugger. Dette er en produksjonsfeil og blir som oftest byttet på goodwill av BMW når garantien på bilen er utløpt. Jeg har byttet min en gang hvor jeg fikk duggen tilbake, men denne gang fikk jeg altså ikke byttet fordi det mest sansynlig ville skje igjen om en kort tid. De vet ikke hva problemet kommer av, men de antyder at det er panseret sin feil. Lukk derfor panseret på bilen forsiktig. Vet også at noen har hatt problemer med litt knirking fra en av siderutene bak, men dette ordner BMW hvis du klager. Det kom en oppdatering på bilene som er produsert 09/2005 hvor det kort fortalt skjedde svært få endringer i bilen. 520i gikk ut av produksjon til fordel for firesylindret motor som kommer nå til sommeren. 523i var den som tok over for 520i med en 2,5 liter på 177hk, mens 525i gikk fra 192 til 218hk. 530d gikk fra 218hk til 231hk, mens 530i gikk fra 231hk til 258hk. 540i og 550i tok over for 545i med hhv. 306 og 367hk V8. Det ble også start/stopp knapp, samt skinn på iDrive kulen. Nå i Mars 03/2007 oppdaterer BMW, E60 med en facelift. Bilen får selvsagt anda flere forandringer, men ingen forandringer som gjør at pre-facelift ser gammeldags ut. De er tvert imot svært like. Det mest store som skjer i faceliften er oppdaterte motorer og nye automatgirkasser som påvirker det nye avgiftssystemet svært positivt mht. forbruk og Co2 utslipp. På innsiden er det svært få forandringer, men det kan jo nevnes at det er nye dørsider på plass, en ny vri av plasseringen til setevarmer, PDC, aktiv sete, aktiv seteventilasjon og DSC. Ellers er det også lagt til hurtigknapper til iDrive som du selv kan velge hvor skal gå. F.eks knapp 1 navigasjon, knapp 2 telefon osv. På utsiden er det klarglassfrontlykter med E92 angel eyes og led baklys. Det er også helt nye sideskjørt, frontfanger og bakfanger. Bakluken har fått en mini "trunk lid finisher" som kun leveres standard på M5. Hva du bør velge av 520i (M54B22) og 525i (M54B25) er ikke godt å si da jeg ikke har kjørt sistnevnte. Jeg har derimot kjørt begge versjoner av 520i. Manuelt gir er fint, men personlig ville jeg nok ikke ha valgt det i denne bilen. For de som virkelig ønsker seg manuelt gir er det fint, men når bilen skal selges igjen er du desverre nødt til å selge bilen for en slikk og ingenting da disse bilene krever automatgir. Automatgir har jeg i min og jeg syns automatgirkassen jobber svært fint med M54B22 motoren på 170hk. Det er selvsagt ingen 540i vi snakker om, men bilen er alikevel rask nok til å holde følge med fartsgrensene her i Norge. Bilen klarer jo tross alt 226 km/t og det vil ikke jeg kalle en treg bil. Ønsker du raskest mulig bil og har pengene er nok 525i kjøpet du vil bli mest fornøyd med. 520i med M54B22 leverer 170 hk ved 6100 o/min og 210Nm ved 3500 o/min og klarer derfor 0-100 km/t på 9,0 sekunder (9,9 for automat) og en toppfart på 230 km/t (226 for automat). Forbruket ligger på rundt 0,90 l/100km og 0,98 l/100km ved blandet kjøring. På langkjøring skal de iht. de offisielle tallene ha et forbruk på 0,68 l/100km og 0,75 l/100km. Jeg har klart å få min ned i 063/064 l/100km ved pen kjøring. Bilen har også et Co2 utslipp på hhv. 219 og 237 g/km. 525i med M54B25 leverer 192 hk ved 6000 o/min og 245 Nm ved 3500 o/min. 0-100 km/t går derfor unna på 7,9 sekunder (8,7 for automat) og toppfarten ligger på 238 km/t (233 for automat). Ved blandet kjøring bruker den omtrent 0,94 l/100km og 0,98 l/100km. Langkjøring gjøres på 0,70 og 0,75 l/100km. Co2'en ligger på hhv. 228 og 239 g/km. Alt i alt er E60 en meget god og gjennomført bil. Bilen er svært behagelig og det støyer lite inne i kupeèn. Dette avhenger selvsalgt av dekktype også. Det er masse av komfort og du sitter godt selv i standardsetene. Kjøp deg en med det mest nødvendige utstyret og litt til, samt automatgir. Da har du en bil som fremstår som lettsolgt igjen når den tid kommer. Prøvekjør de aktuelle bilene og finn ut hvem som passer deg best. Jeg tror ikke det er verdt 50 000kr ekstra å legge i en 525i. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå