jcvold Skrevet Februar 18, 2007 Share Skrevet Februar 18, 2007 Tenkte jeg skulle fortelle om åssen det er å ta sertifikatet på bil her i USA. jeg har den norske lappen,men må likevel ta den på nytt her. Vi kjørte opp til DMV (biltilsynet) med min BMW 325IS. Vi møtte opp i skranken og la frem vår sak.vi fikk et sjema å fylle ut. så gikk vi til skranken,og viste frem Pass,sosial security number (US), Visum og Norsk førerkort.så tkl vi en relativt lett synstest. så var det teoridelen.vi gikk inn i et rom ,med mangen datamaskiner,så kom spørsmåla på sjermen,og det var toutch-sjerm,så bare å trykke på rett alternativ. Ingen av oss hadde lest til prøven,men jeg fikk likevel 95% rett.enkle spm med andre ord. Så var det road test.du må stille med egen bil (!) så jeg kjørte opp i egen BMW var enkelt.kun litt kjøring,rygging,lukeparkering osv,så var det bestått! og prisen for hele greia ? 12,5 Dollar! ca 77 kroner! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Geir Anders Skrevet Februar 18, 2007 Share Skrevet Februar 18, 2007 viva l'america Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
gemiz Skrevet Februar 18, 2007 Share Skrevet Februar 18, 2007 må ikke si det en gang. Blir litt varm:P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.C.V Skrevet Februar 18, 2007 Share Skrevet Februar 18, 2007 Har du hørt Grattis i hvertfall Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Nino Skrevet Februar 18, 2007 Share Skrevet Februar 18, 2007 æsj gratulerer med lappen da Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jcvold Skrevet Februar 18, 2007 Forfatter Share Skrevet Februar 18, 2007 Hehe ,takk. dama mi i Norge driver å tar lappen nå.. det kommer vel på ca 18.000,- så hun ble pissed da hun fikk høre at her kosta det under hundrelappen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
TEM Skrevet Februar 18, 2007 Share Skrevet Februar 18, 2007 hehe, hørtes lettvint ut Artig og få kjøre opp i egen bil å greier da. og for bare 77 kr Kan vel umuligt satse like mye på trafikk sikkerhet der som i Norge da Eller er det bare Norge som er latterlig og vil suge mest muligt penger ut av folk.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hagenisse Skrevet Februar 18, 2007 Share Skrevet Februar 18, 2007 Hva det koster er jo egentlig uvesentlig. Poenget er å få folk som kan kjøre bil. Man trenger jo ikke titte lenge på trafikken før man ser at det ikke er tilfellet... Mao, det skulle vært mye vanskeligere å få lappen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mAZE Skrevet Februar 18, 2007 Share Skrevet Februar 18, 2007 Det er sant Hagenisse, det er mange som tar/får lappen som faktisk overhode ikke skulle hatt den... Men grattis til deg da jcvold. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
jcvold Skrevet Februar 18, 2007 Forfatter Share Skrevet Februar 18, 2007 det skumle her er at småunger på 15 år kan kjøre rundt i 3 tonns SUV`er ! alle her har enten diger pick-up eller en overzize SUV Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet Februar 18, 2007 Share Skrevet Februar 18, 2007 Hva det koster er jo egentlig uvesentlig. Poenget er å få folk som kan kjøre bil. Man trenger jo ikke titte lenge på trafikken før man ser at det ikke er tilfellet... Mao, det skulle vært mye vanskeligere å få lappen. Med tanke på at det nå koster over 15000 kroner å ta lappen (jeg tror jeg betalte ca. 6000 kroner i 1985) burde folk flest i Norge egentlig være eksperter når det gjelder å kjøre bil, men det er de jo ikke. EU legger derfor opp til at man skal ta fornyet førerprøve hvert tiende år i fremtiden. Hva prisen for dette blir kan man jo bare spekulere på... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
BalleKnalle Skrevet Februar 18, 2007 Share Skrevet Februar 18, 2007 Grattis med lappen da jcvold!! Godt å se at du ikke ble ruinert i samme slengen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Analex Skrevet Februar 18, 2007 Share Skrevet Februar 18, 2007 USA 1 - Norge 0 Grattis med lappen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Skrevet Februar 18, 2007 Share Skrevet Februar 18, 2007 det skumle her er at småunger på 15 år kan kjøre rundt i 3 tonns SUV`er !alle her har enten diger pick-up eller en overzize SUV Og det kan de da i Norge også, så sant de er over 16 år. Ikke den helt store forskjellen. Man må ha "Learner drivers licences", og kan da kjøre bil så lenge man har med seg noen andre med lappen. Er klar over at noen stater tillater kjøring alene fra man er 15-16, men det er de færreste (den du bor i og et par til - velg stat med omhu ). I NY må man f.eks. være 18 før man kan kjøre alene, akkurat som i Norge. I tillegg, er du sikker på at lappen din fra Norge ikke hjalp deg og gjorde at du fikk så lett og billig test? I Canada er det slik at man får billigere førerkortprøve jo lenger man har kjørt bil i andre stater/provinser/land. De har tre forskjellige graderinger av lappen, G1, G2 og Full licence, med forskjellige priser. Man kvalifiserer til forskjellig grad alt etter hvor mye man har kjørt tidligere. En som aldri har kjørt før må ta alle stegene, hvorav det kreves x antall måneders erfaring på hvert av de. Trodde dette var lignende mange stater i USA. I så fall er det jo ikke så rart du fikk det billig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
P.I.B Skrevet Februar 18, 2007 Share Skrevet Februar 18, 2007 Stemmer det Gunnar. En kamerat av meg kjørte opp i Canada. Han hadde kjørt bil 12 år i Norge. Husker ikke eksakt hva han måtte betale, men det ble vist ganske rimelig. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå