Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt enkelt forklart så er det ikke trykket i eksosen som driver turboen, det er varmeenergien i avgassene. Når man bygger et turbogrenrør så skal man helst bygge av rustfritt, dette er fordi man ønsker å beholde mest mulig av varmen i grenrøret. Svartstål med keramikk-coating funker også bra.

Les tråden jeg linket til, så ser du målinger som har blitt gjort av folk som driver med slikt daglig.

Eksempel fra tråden: Jag hade 0,7 bar i avgasmotryck vid 1,8 bars laddtryck på min förra motor. 16v b230 spis.

Detta med en GT42 . 69mm turbin A/R 1.22 .

• Svar 46
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet
Ser ut som vi snakker over, under å forbi hverandre :applause:

Konklusjon:

Kjøp kompressor, der blir ikke mottrykk pga turbo [-X

Da vil jeg gjerne høre din ikke forenklede forklaring.

Skrevet

Konklusjon:

Nå prater du tull igjen. En kompressor motor vil også oppleve mottrykk i eksosen som følge av den økte eksosmengden som skal igjennom de lange grenrørene og eksosanlegget. Hvor mye, vil variere som følge av utforming på grenrør, eksosanlegg, lengder på rør, dimensjon, motoreffekt osv...

Eneste du har rett i er at en kompressormata motor ikke får mottrykk pga turbo, men den kan få det av andre årsaker! :lol:

Har du i det hele tatt gidda å lest noe som helst i den tråden jeg linka til, står jo et eksempel på kompressormotor der også!

Sitat: "Hmm det jag har i tanken är en kille som körde Eatonkompressor på sin hyfsat original BMW 325a. Jag uppfattade det som att han först körde med originalavgassystem och hade ca 1 bars mottryck när han laddade runt 1,0-1,3 bar. Sen gjorde han om systemet efter växellådan, då sjönk mottrycket till 0,6bar och han fick 20hk extra.. "

Det er faktisk DU som snakker over, under og forbi deg selv ettersom dette tydeligvis er et tema du ikke har det minste greie på. Og derfør bør du også avstå fra å uttale deg om det og komme med påstander som ikke stemmer.

Skrevet

Konklusjon:

Nå prater du tull igjen. En kompressor motor vil også oppleve mottrykk i eksosen som følge av den økte eksosmengden som skal igjennom de lange grenrørene og eksosanlegget. Hvor mye, vil variere som følge av utforming på grenrør, eksosanlegg, lengder på rør, dimensjon, motoreffekt osv...

Eneste du har rett i er at en kompressormata motor ikke får mottrykk pga turbo, men den kan få det av andre årsaker! :lol:

Har du i det hele tatt gidda å lest noe som helst i den tråden jeg linka til, står jo et eksempel på kompressormotor der også!

Sitat: "Hmm det jag har i tanken är en kille som körde Eatonkompressor på sin hyfsat original BMW 325a. Jag uppfattade det som att han först körde med originalavgassystem och hade ca 1 bars mottryck när han laddade runt 1,0-1,3 bar. Sen gjorde han om systemet efter växellådan, då sjönk mottrycket till 0,6bar och han fick 20hk extra.. "

Det er faktisk DU som snakker over, under og forbi deg selv ettersom dette tydeligvis er et tema du ikke har det minste greie på. Og derfør bør du også avstå fra å uttale deg om det og komme med påstander som ikke stemmer.

Om jeg har greie på turbo eller ikke, eller greie på kompressor eller ikke....

For me to know, and you to finde out.... :mrgreen:

Sånn klippe å lime det andre har skrevet klarer hvem som helst :^o

Skrevet

Hvorvidt du har greie på overlading er ikke et tema som noen hverken trenger eller bryr seg med å finne ut noe om, for du har selv bevist i denne tråden at du ikke har peiling.

Og med det siste innlegget ditt så beviste du ganske bra at du bare er en dåsemikkel med skrivekløe som ikke greier å la være å trykke på tastaturet og skrible noe rot om noe du ikke har noe særlig greie på! Drit irriterende er det ihverfall!

"Tangentrytter" er det noe som heter...

FTH!

Mvh

Joachim

Skrevet
Tangerudbakken er de også noe som heter. Have a nce one :applause:

kan ikke du forklare begrepene istedefor og bruke isbrytern ut av den trange fjorden du har rygget deg inn i ?

Skrevet

Greia er vel det at han skjønner at han har driti seg ut, så nå er det bare de siste krampetrekningene av svada som klemmes ut, ettersom han ikke har noe saklig å komme med.

Litt synd at det til tider er litt mange av samme ulla på dette forumet. Gjør at veldig mange med mye kunnskap ofte ikke gidder å se innom her engang, for tråder rables stadig ned av folk som tror og påstår at de vet noe, når de egentlig bare har skrivekløe...

tror jeg kutter ut snart sjøl også, blir bare mest irritasjon...

mvh

Skrevet
Greia er vel det at han skjønner at han har driti seg ut, så nå er det bare de siste krampetrekningene av svada som klemmes ut, ettersom han ikke har noe saklig å komme med.

Litt synd at det til tider er litt mange av samme ulla på dette forumet. Gjør at veldig mange med mye kunnskap ofte ikke gidder å se innom her engang, for tråder rables stadig ned av folk som tror og påstår at de vet noe, når de egentlig bare har skrivekløe...

tror jeg kutter ut snart sjøl også, blir bare mest irritasjon...

mvh

Jeg får bruke litt klippe å lime jeg også.

http://www.turbo-kits.com/how_turbos_work2.html

I avsnitt 3 her står det jeg prøver å få frem.

Jeg sier ikke at dere andre her tar feil å prøver å sverte alt som svada. Men er ikke enig i alt som blir lagt frem.

Hastighet på eksosgassen er det som driver eksosturbinen, for å få hastighet må man ha trykk, som gjennom en dyse gjør om trykk til hastighet (venturi) Målet mitt var ikke å idiot forklare noen, selv om det blir påstått. Innlegget mitt var dårlig formulert å mer ment som et spørsmål enn påstand. Ingen grunn til å ta slikt personlig å bli fornærmet.

Men en ting gir jeg meg ikke på, å det er at det kreves mer energi på eksossiden for å drive kompressorsiden, altså, større flow eksos enn luft. Å siden luften etter forbrenning har blitt til varm eksos, så har volumet blitt større.

Da er det utforming av impellere å forholdet mellom størrelsen på disse, å husene, som avgjør hvor mye mottrykk det blir.

Så da stiller jeg et spørsmål: vil mottrykk alltid være lavere på eksosen, før WG åpner, på turboer som har større eksosside, enn på en som er mindre med samme effekt (samme ladetrykk å effekt på motor)

Skrevet

oj, morsomt med en eld gammel tråd som jeg har startet... hehe

Det jeg lurte på når jeg opprettet denne tråden var ikke de fysiske forskjellene imellom turbo og komp, men heller hva slags effekt uttak man får av de. Hvem som da er mest effektiv osv...

Fant en lite illustrasjon i en bok her.

Viser forskjell i turbo/skru/setrifugal

fytic8855d8v4u2gqnkk.jpg

Og det var vel mer eller mindre akkuratt noe slikt jeg lurte på når jeg laget tråden :)

Skrevet

Fatter ikke at dette skal være noe å krangle om. En sentrifugalkompressor har ingen positive egenskaper sånn rent effektmessig mot en turbo. Det tar enormt mye krefter å drive en sentrifugalkompressor, og du vil fortsatt mangle moment i bunn. En turbo utnytter jo bare litt mere av de kilowattene du allerede mater motoren med i form av bensin.

Eneste fordelen med en sentrifugalkompressor er at de er simple å montere, samt produserer lite varme.

Det er forøvrig korrekt som Joachim_M5 beskriver at det er varmeenergien du utnytter. Skal du beregne hvor mye effekt du får tilbake via turbo samt turboens effektivitet/virkningsgrad er temperatur før og etter turbo viktige tall.

Skrevet

Eksosen er allerede et "avfall" fra motoren i , og man bruker denne varmen til å drive turboen. Desto høyere varme, jo høyere gasshastighet. På slikt vis får man "gratis" effekt. På et visst punkt vil det før eller siden begynne å bygge seg opp et motrykk, som i sin tur vil føre til en mindre effektøkning av det ladetrykket man tilfører. Det står o også i avsnittet du refererer til: "this effectively subtracts a little bit of power...." Ingen her som har påstått at mottrykk ikke "stjeler" effekt for det gjør det, men så var vel heller ikke det spørsmålet..?

Som tidligere nevnt, det er ingenting som heter at mottrykket må være høyere enn ladetrykket. Har man det så er man ute og sykler.... :)

Som sagt, LES tråden jeg linket til, står mye nyttig der for folk som lurer. :)

Mvh

Joachim

Skrevet

mye bra her, og enig med dere (dere vet hvem dere er).

på alt, utenom en ting. Man er ikke ute å sykler fordi om man har høyere mottrykk enn ladetrykk, det er tvert imot dette som ofte er det triste faktum. Effekt får man selv om fyllingsgraden går ned som en følge av dette.

og om folk leser seg opp på statisk og dynamisk trykk så skjønner de eksossiden på turboen mye bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...