Gå til innhold

Søringer og bilkjøring

Skimmy
 Share

Anbefalte innlegg

Ja, det er faktisk bare 3 biler her oppe. Resten av oss kjører scooter eller hundeslede. Noen rir også på innvandrere, men det er det også bare 3 av her :P

Selvfølgelig er det myye mer trafikk der nede, og det er nok mest derfor det blir så mye ulykker når snøen laver ned. Men den vanlige mannen i gata her oppe i nord har nok litt mer erfaring med å kjøre bil på snø en mannen i gata som bor i Oslo. Det sier jo seg selv.

Uansett, alle som generaliserer er idioter! *host, kremt* ;)

hehe :lol: Det var dagens beste! :lol: ..men enig med deg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 30
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Tror ikke at noen fra spesielle steder er bedre å kjøre enn andre steder, vi har sladdet oss gjennom ungdommen vi også. At mange Nordlendinger tror de er bedre enn søringa til å kjøre overrasker meg ikke fordi de fra nord som jeg kjenner (ikke så veldig mange) er best til å skryte. De flytter (flykter?) fra nord til sør og er verdensmestere i alt (men ellers er de veldig hyggelige). (Håper de ikke leser dette forumet). :lol: VIKTIG : Dette er ikke myntet på deltagere på dette forumet, har ikke merket noe til det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

he he, litt artig detta her, bare se på mange som har hytter i hemsedal og geilo som skal oppover riksvei 7 på snø føre, da går det som regel i 50 i svingene, så når dem ser en strekning drar dem den stakkers 3,0liter tdi audien det den går, veldig mange som kommer forbi dem da.

og trur nok ikke noen ifra nord skal komme og si at alle vi i sør ikke kan kjøre på snø, det er nok noen som kunne parkert bilen sin hjemme visse dager, men langt ifra alle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en grunn til at jeg mener vi nordlendinger er bedre å kjøre på vinterføre er at vi har 9 mnd vinter og 3 mnd med dårlig skiføre, altså en mye lengre periode på glattføre enn søringer har, vi har rett og slett mere av det. bestandig like moro å se på tv kaoset og advarsler etter 30 cm nysnø :-)

sånt finnes ikke her oppe, beredskapen her er nok noen hakk høyere fordi vi bor der vi bor og man forventer det her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men de fleste nordlendinger bor jo i sør norge.. :lol::lol: Tror heller ikke at snøscooter og reinsdyrkjøring er til særlig hjelp i bilen :lol::lol::lol:

Som pakistaneren i Oslo sa : Jævla norlendinge komme å ta jobbe fra oss :roll: Tror kanskje det er oppdiktet for pakistanere jobber jo ikke.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må le litt når jeg leser dette.

Er selv nordlending, men har bodd de siste 7 årene i Oslo. Når det gjelder kjøreerfaring på vinterveier sier det jo seg selv at du får mer av det i indre troms enn i Oslo. Når det er sagt er det jo kun i Oslogryta og nærliggende områder at det saltes og herjes slik at folk aldri får kjøre på skikkelig vinterføre. Desutten bor det jo enormt mye folk "sørpå" som ikke bor i Oslo. Det er jo ingenting å si på vinterføret på innlandet.

At søringer ikke kan kjøre bil ble vel brukbart tilbakevist under rally Norway? Jeg kunne ikke se mange nordlendinger i aksjon der, hvertfall... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vel...... hvis søringer kjører med rally norway stil på vinterføre da er det jo ikke rart de ikke klarer seg :-) så da skjønner jeg hvorfor nordlendinger klarer seg bedre.

og hvis man absolutt skulle sammenligne rallyføre så har jo nordnorge hatt en av de beste:-)

Men når det gjelder de faktorer som er viktig her så er det selvfølgelig tilgjengelighet, vi har en mye lengre periode med vinterføre og har kanskje lært av det på noe vis, men det er nå engang slik at uansett hvor man bor finnes der idioter i trafikken , man slipper ikke unne noen steder :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre vintrene jeg har hatt bil har jeg vært borti en fortauskant, og det var første året, og da har jeg kjørt bredt i ALLE svinger.

Ellers ser jeg mye av at folk legger seg gjerne 30km under fartsgrensa, med en gang det begynner å snø.. Så ja, er nok mange søringer som suger.

Men det er helt logisk, da de som kjører lovlydig aldri lærer seg å kjøre bil.

Men det maset fra nordlendingene er bare misunnelse. Har bodd i Finnmark(kirkenes) i hele fjor, IT SUCKS!!

Oslo har 60 cabrioletdager i året, mens Tromsø hadde 2-3;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først for å sette ting i perspektiv:

I Storbritannia, Danmark og andre land der det en gang i blant kommer noen fnugg snø blir det kaos med en gang det snør mer enn 1 cm. Da holdes skoler stengt, folk blir hjemme fra jobb og det viskes gjerne litt om verdens undergang.

I forhold til dette må man jo kunne si at hele Norge stortsett klarer seg ganske bra.

Når det gjelder kjøreferdigheter på glatten her i Bergen er det ganske tydelig at mange har mer eller mindre total mangel på erfaring og evner. Er en gjenganger at hvis det ligger litt snø i grøften langs den tørre fine veien, er du garantert å komme inn i en kø av biler bak en luring som kjører i 30 fordi snøen i grøften kan jo plutselig ta løpefart og hoppe ut i veien rundt neste sving! (Snakker ikke om de gangene det faktisk er fare for glatte partier).

Så at "laak" også har lagt merke til ett typisk særtrekk for mange på vinterføre: Nemlig kjøremønsteret på rv7 og andre fjelloverganger.

Skal ikke gjenta dette, men vil gjerne legge til at de som regel holder 50 gjennom svingene etter å nesten ha kjørt ut i første sving med litt snø eller is, der de prøvde å holde minst det dobbelte.

Kjører ganske mye på glatten hvert år og (tror) jeg har litt erfaring etter hvert, og ikke minst lært meg å kjøre etter forholdene, selv om det vel ikke akkurat er skjeldent jeg kommer en smule sidelengs gjennom egnede svinger og den slags.

Men for å faktisk svare på tråden så tror jeg nok at av naturlige årsaker er folk nordpå (nordinger?) generelt sett flinkere til å kjøre på glatten enn folk sørpå, selv om untakene nok er mange alle steder.

Ha en fin vinterferie alle sammen, og husk å vise hvorfor BMW er merket for dem som virkelig liker å kjøre bil!

MVH

Hansh

Svar til Fredrik's suplering av mitt innlegg:

En imponerende mengde snø du har samlet i hagen, ja!

Baserte teksten min på hva samboeren min har fortalt fra hun bodde i Wales (Top Gear har forresten bekreftet dette da Jeremy stod på ski bak en Jaguar X-type), og min danske farmor. Tydeligvis skjedd litt i Danmark siden hun vokste opp der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å supplere Hansh´s innlegg har vi helt siden jeg flyttet til Danmark i 1999 hatt 1-3 snestormer pr. vinter. Disse har vært langt mer alvorlige og kraftigere enn jeg noen gang opplevde i mine første 32 år i Norge (Oslo/Østlandet). Disse bildene er fra snestormen i forrige uke/weekenden... :?

dronninglund_447_img_3024.jpg

nyk_bing_mors_447_img_1016.jpg

feb22603_optim.jpg

Alle bildene er hentet fra DMI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mykje interesann lesing her!

Vil seie meg 100 % einig med Hansh og han sitt innlegg.

Eg er som du ser bonde (!!!) i byn, og må seie eg er ganske overraska over den manglende kunnskapen til mange bergensere med ein gong det er meldt snø!

Men eg er ganske blank når det gjelde bykjøyring også :P Så sånn sett er me vel likestilte.

Uten å fornærme nokon, vil eg seie at samene (alt nord for Trondheim :lol:) er flinkere enn søringene på vinterføre.

Noko av grunnen er at dei har skikkeleg vinterføre og ikkje drittføre, betre beredskap, meir erfaring/kunnskap!

Men som Gunnar nevne, er det mykje meir biler her nede, og beredskapen burde nok vore betre enn det den er. Men så er spm om det er beredskapen som er dårleg eller taktikken som vegvesenet bruker ang. definisjonen av "vinterdrift".

Her i region vest har me tre definisjoner:

*Grøn farge: Vegar med strategi "bar veg"

*Gul farge: Vegar med strategi "vinterveg" med fast opplegg for salting ved rim- og barfrost, men bruk av sand på snø- og isdekke

*Raud farge: Vegar med strategi "vinterveg" som normalt vert strødd med sand både ved barfrost og på snø- og isdekke

Dei fleste av E vegene har dei grønn farge taktikk på. Mens dei "mindre viktige" har dei gul eller raud på.

Der eg kjem fra har me raud farge, og det er nok tilfelle for mesteparten av nordnorge også.

Ein anna ting som eg trur er medvirkende til at nordlendingene kanskje er flinkere på vinterføre, er at dei er flinkere enn oss å innhente vegmeldinger.

Står mykje nyttigt på http://www.vegvesen.no/trafikk/index.stm

Men uansett, å avpasse farten er det viktigeste. Ikkje ta brå svinger og ikkje trakke til med du orker, alle veit korleis det kan gå :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De tre vintrene jeg har hatt bil har jeg vært borti en fortauskant, og det var første året, og da har jeg kjørt bredt i ALLE svinger.

Jaja...kan vel i tilfelle kallast ein ting...FLAKS!!

Her er det ikkje unormalt mykje snø for årstida (indre Sogn), og sidan begynnelsen av Januar har det i mange kryss vore så store brøytekantar at du ikkje har sjans til å sjå rundt svingen! ;)

Men det er vel mørketid der oppe, så du ser lyset frå bilane rundt svingen? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...