Gå til innhold

Overtakelse av leasingavtale?

Sagen
 Share

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noe kjennskap/erfaring med leasing-avtaler? Disse går jo over minimum 3 år (ihvertfall alle jeg har sett). Er jo flere på Finn.no som nå "selger" leasing-avtalen sin videre. Da jeg ikke visste av dette var mulig, kan dette være en fin midlertidig løsning for meg de neste mnd.

Lurte bare på om det da var noen som kjenner til hvordan dette fungerer? Det vil jo bli satt opp en ny avtale med leasing-leverandør, hvor man da kan velge innskudd og mnd-beløp. Det vil da bare være lengden av denne avtalen som vil være annerledes enn en HELT ny avtale?

Noen som vet hvor vanlig det er, og hvor lett det ville være å "videreselge" en slik avtale igjen? Dette fordi jeg bare ser for meg å ha bilen i noen mnd.

Håper noen forsto hva jeg mente!! :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, har erfaring fra leasing av yrkesbiler, men ikke med privatbiler. Da jeg undersøkte leasing av privatbil hos BMW i 2004 fikk jeg et tilbud som ikke virket særlig fristende. Jeg måtte betale 200 000kr ink. mva for en bil til 630 000kr i 36mnd. På denne leasingen var det en rentesats på 3,90% p.a. og månedsbeløpet inkl. mva kom på totalt 2116kr. (Kom div. kostnader ved siden av dette i tillegg). Restverdien på bilen etter 36 mnd. ville da ha ligget på 365 400kr. Etter leasingavtalen har man derfor muligheten til å levere inn bilen og da miste egenkapitalen. På disse tre årene har du da betalt 276 176 kr for en leiebil og må erstatte evt. skader som har blitt påført bilen. Hvis du derimot velger å cashe ut bilen betaler du totalt 696 576 kr for en bil som opprinnelig kostet 630 000kr. Personlig syns jeg ikke leasing av privatbil er en fordel, men er det derimot en yrkesbil det er snakk om vil jeg si det er lønnsomt. Håper dette hjelper deg på vei.

På mine yrkesbiler leaser jeg fra 5 år og ned til null. Etter 5 år kan jeg velge å levere inn bilen eller betale et avdrag til og dermed få bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, fikk jo litt info der.

Ringte nå til en leasing-leverandør og forhørte meg litt. Nå blir jo dette for meg en løsning som kun er midlertidig. (4-5 mnd). Den avtalen jeg har sett på hadde et innskudd på 25000 kr samt 1975,- pr mnd. Trodde de 25000 kr var et slags depositum, men fikk nå vite at det er faktisk penger man ikke får igjen :? Da blir jo ikke dette noe særlig gunstig løsning for min del.... Går kanskje an å øke mnd-beløpet, men er jo litt begrenset hva det er verdt, siden det kun blir kortvarig.

Nå gjelder dette forøvrig firmabil da. Trenger ikke mer enn to seter, og dette skal settes på firmaet. Nå er det jo dessverre ikke mange BMW-er som er varebil, så må nok midlertidig benytte meg av et annet merke :cry:

Får sjekke litt videre, og tar gjerne flere tips.

Trenger en bil nå snarlig, men har ikke lyst å kjøpe noe gammelt. Så håpet på at leasing kunne være en midlertidig løsning, før det blir større bil privat til høsten ca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kun er en midlertidig løsning ville jeg ha prøvd å få leid meg en ny Renault Clio, Toyota Avensis etc. til bilen du har kommer til Våren. Dette kan være en gunstig løsning og biler som ikke drikker all verden av drivstoff.

Å lease en privatbil på firmaet lønner seg absolutt ikke. Jeg hadde i omtrent 2000 en 2001 Ford Transit. Denne brukte jeg til jobb, men tullingene som skal kreve inn penger mente at jeg brukte bilen til private formål. Transiten var en av de største versjonene og det er ikke særlig gunstig å reise på kjøpesentre for å finne plass. Jeg fikk derfor bokettersyn og fikk bekreftet at jeg hadde kjørt for en kar. Leaser du en priv. bil på firmaet vil du mest sansynlig få problemer når du får et bokettersyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kun er en midlertidig løsning ville jeg ha prøvd å få leid meg en ny Renault Clio, Toyota Avensis etc. til bilen du har kommer til Våren. Dette kan være en gunstig løsning og biler som ikke drikker all verden av drivstoff.

Leie? Er ikke det fryktelig dyrt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leie? Er ikke det fryktelig dyrt da?

Jeg googlet litt kjapt nå og ser at det blir dyrt i lengden. 2850kr i en uke for en Hyundai Atos syns jeg var grådig dyrt, men det er nå da en ny bil. Jeg hadde en 1982 modell Fordi Fiesta 1,1 til drøye 5 tusenlapper. Bilen startet i all slags vær og det fantes ikke problemer annet enn at varmeapparatet tok kvelden. Biltema varmeapparat til en hundrelapp gjorde nytten i stunden jeg hadde bilen. Bilen brukte ikke bensin og kan ikke anses å være den store kostnaden. Jeg hadde heller da handlet meg en slik en i den perioden jeg måtte ha hatt bruk for den og så evt. solgt den. Personlig hadde jeg beholdt den og brukt den til butikk/kjøpesentre. Slipper parkeringsbulker og masse hensynsløse trafikanter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg googlet litt kjapt nå og ser at det blir dyrt i lengden. 2850kr i en uke for en Hyundai Atos syns jeg var grådig dyrt, men det er nå da en ny bil. Jeg hadde en 1982 modell Fordi Fiesta 1,1 til drøye 5 tusenlapper. Bilen startet i all slags vær og det fantes ikke problemer annet enn at varmeapparatet tok kvelden. Biltema varmeapparat til en hundrelapp gjorde nytten i stunden jeg hadde bilen. Bilen brukte ikke bensin og kan ikke anses å være den store kostnaden. Jeg hadde heller da handlet meg en slik en i den perioden jeg måtte ha hatt bruk for den og så evt. solgt den. Personlig hadde jeg beholdt den og brukt den til butikk/kjøpesentre. Slipper parkeringsbulker og masse hensynsløse trafikanter..

Det er litt artig å lese dette iom. at vi også i sin tid hadde en Ford Fiesta 1,1 til det samme formålet... egentlig en fantastisk fin bil i all sin enkelhet. Jeg hadde absolut ikke vurdert privatleasing eller andre former for leie av en bil. Dette blir fort en kostbar løsning med mindre man ikke velger alternative løsninger som f.eks "Rent a Wreck" eller tilsvarende. Hvis du absolut er avhengig av en bil bør du som T.A.S skriver vurdere å kjøpe en eldre bil som en slengbil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel bare innrømme at det frister veldig lite å kjøre rundt i en gammel holk. Siden jeg ikke skrur bil selv, vil jeg ha en bil jeg kan stole på. Er nok ganske bortskjemt der...

Vel, får se hva jeg får til svar med den andre leasing-avtalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må vel bare innrømme at det frister veldig lite å kjøre rundt i en gammel holk. Siden jeg ikke skrur bil selv, vil jeg ha en bil jeg kan stole på. Er nok ganske bortskjemt der...

Vel, får se hva jeg får til svar med den andre leasing-avtalen.

Vel, jeg må innrømme at min tidligere Fiesta ikke akkurat var inbydende, men etter at jeg hadde fått vasket den og stelt den i stand var det absolutt ikke ille. Her er det vel heller snakk om hva man må. Jeg bryr meg fint lite hva naboene sier og mener. De kommenterte ofte at det var et så stort sprik mellom en ny BMW og en gammel Ford. Uansett. Jeg bryr meg fint lite om hva andre mener. Hadde jeg hatt valget mellom å ta buss/sykle/være uten bil eller en Ford Fiesta 1,1 til et par tusen kroner er jeg ikke i tvil om hva jeg ville ha valgt. Jeg skrudde ingenting på bilen fordi den bare gikk og gikk. Det eneste jeg gjorde var å sette en ledning på plass fra starteren, da den hadde løsnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis innskuddet er 25 lapper for leasing og du kun trenger 2 seter finns det jo noen ikke altfor gamle børser i kategorien framkomstmiddler. om de er lette å selge vet jeg ikke ,spes nå som posten har bytta inn sine små kassebiler. rart noen har hatt gode opplevelser med siesta. de jeg har vært borti har måttet bli løpt igang..

http://www.finn.no/finn/car/object?finn ... 15&tot=114

har hatt sånn type bil som firmabil og du blir forbanna av å kjøre blikk med hjul og strikkmotor,men desto bedre å bytte over siden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har du tenkt på en cw caddy, toyota yaris eller renault kangoo, dette er biler som ikke er så veldig gamle men som koster 40000kr og oppover, en kamerat av meg kjøpte yaris til arbeids bil og den er helt genial med mindre du er 2m høy,

dette må da vere bedre en og "kaste" bort penger på leasing, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en 1999mod renault kangoo 1,9d, Airbag, El. vinduer x 2, Fjernst./Sentrallås, Radio/kassette, S./V. hjul, Sentrallås, Servo, Startsperre, ruslett 208000km

koster den nette summen av 25000kr før pruting

enda en, dette er 1,4l med turbo (75hk) kjørt 27000km.

ABS, Airbag, El. vinduer x 2, EU-godkjent, Farget glass, Fjernst./Sentrallås, Galv. karosseri, Motorvarmer, Radio/CD, S./V. hjul, Sentrallås, Servicehefte, Servo, Startsperre, Utetemp., Varmeseter

den skal han ha 49000kr får før pruting,

ta deg et søk på autodb, det er ganske mange av disse og dem finnes over hele landet, er en del tilsalgs i drammen f.eks. og dette er ikke mere en det du må legge i innskud på en leasing bil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...