The_transporter Skrevet Februar 28, 2007 Skrevet Februar 28, 2007 noen som kan forklare meg hvordan sånn steptronic eller tiptronic? fungerer på e39? hehe
Tore Diesel Skrevet Februar 28, 2007 Skrevet Februar 28, 2007 E39 har steptronic ja, men føler meg desverre ikke kompetent nok til å begi meg ut på en videre forklaring på hvordan den funker
Ellingsen B. Skrevet Februar 28, 2007 Skrevet Februar 28, 2007 Det er en automatkasse hvor du har mulighet til å sjalte "manuelt" opp og ned. Du setter spaken i D.. Så vender du den til venstre (mot fører) og så kan du sjalte den oppover og nedover for så å velge girene. Enkel sak. Tiptronic er Audi sitt system mens BMW kaller det for Steptronic. Samme ulla..
The_transporter Skrevet Februar 28, 2007 Forfatter Skrevet Februar 28, 2007 jaha var og så på en bil jeg er ute etter og kjøpe i dag og denne hadde det... fungerer det bra? kan man dra den lenger på girene når man bruker dette? eller vil den bare gire når den syns det er riktig?
Saltkjelen Skrevet Februar 28, 2007 Skrevet Februar 28, 2007 Har steptronic på min kasse og jeg syns det fungerer meget bra. Jeg syns E60 har en bedre løsning enn E39, men nå er jo bilen en god del nyere enn den første E39'en også. På E60 er + mot fører, mens - er fra fører. På E39 er det omvent, noe som jeg for min del syns ble helt speilvent. Når du har den i manuelt modus vil du kunne bestemme girene ja. Da er det du som er sjefen og bilen får ikke lov til å gire.
Patrick B Skrevet Februar 28, 2007 Skrevet Februar 28, 2007 jaha var og så på en bil jeg er ute etter og kjøpe i dag og denne hadde det... fungerer det bra? kan man dra den lenger på girene når man bruker dette? eller vil den bare gire når den syns det er riktig? den holder den vel litt lenger på girene, men tror den girer selv vist du drar den langt på turtall. Har kjørt en E46 320ci med en sånn kasse. Syns automatfunksjonen funker så bra at det bare er tull med den såkallte "manuelle" giringa Men seff greit å ha!
The_transporter Skrevet Februar 28, 2007 Forfatter Skrevet Februar 28, 2007 jaok hehe takk for info.. dette var greit og vite
Toro Skrevet Februar 28, 2007 Skrevet Februar 28, 2007 Har steptronic på min kasse og jeg syns det fungerer meget bra. Jeg syns E60 har en bedre løsning enn E39, men nå er jo bilen en god del nyere enn den første E39'en også. På E60 er + mot fører, mens - er fra fører. På E39 er det omvent, noe som jeg for min del syns ble helt speilvent. Når du har den i manuelt modus vil du kunne bestemme girene ja. Da er det du som er sjefen og bilen får ikke lov til å gire. Stemmer at det er omvendt giring på E39 med steptronic frem til 2002, om jeg ikke tar helt feil.. Jeg fiksa dette enkelt på min. Byttet om på 2 ledninger nede under girspaken, så min girer riktig vei på manuelt Steptronicen overstyrer også om en skulle gjøre noe "galt", den vil f ex gire opp om den blir dratt for langt ut på giret. Den girer også ned av seg selv, helt ned til 2. ved nedbremsing.
tomasb Skrevet Februar 28, 2007 Skrevet Februar 28, 2007 Har steptronic på min kasse og jeg syns det fungerer meget bra. Jeg syns E60 har en bedre løsning enn E39, men nå er jo bilen en god del nyere enn den første E39'en også. På E60 er + mot fører, mens - er fra fører. På E39 er det omvent, noe som jeg for min del syns ble helt speilvent. Når du har den i manuelt modus vil du kunne bestemme girene ja. Da er det du som er sjefen og bilen får ikke lov til å gire.Sannhet med modifikasjon Du kan kjøre motoren i turtallsperra en eller 2 ganger, før kassen reagerer, og girer opp. Og den girer ned, visst du kjører på så høgt gir, at den holder på å kveles. Dette er på E39`en da.....
Geir Anders Skrevet Februar 28, 2007 Skrevet Februar 28, 2007 Bruker steptronic kun til en ting, og det er for å gire på lavt turtall når motoren er kald. I D girer den nesten ikke før 3000rpm (høyere i sport) de første 5 minuttene man kjører.
Saltkjelen Skrevet Februar 28, 2007 Skrevet Februar 28, 2007 Har steptronic på min kasse og jeg syns det fungerer meget bra. Jeg syns E60 har en bedre løsning enn E39, men nå er jo bilen en god del nyere enn den første E39'en også. På E60 er + mot fører, mens - er fra fører. På E39 er det omvent, noe som jeg for min del syns ble helt speilvent. Når du har den i manuelt modus vil du kunne bestemme girene ja. Da er det du som er sjefen og bilen får ikke lov til å gire.Sannhet med modifikasjon Du kan kjøre motoren i turtallsperra en eller 2 ganger, før kassen reagerer, og girer opp. Og den girer ned, visst du kjører på så høgt gir, at den holder på å kveles. Dette er på E39`en da..... Hmm, ja det er godt mulig. Da var det ikke slik på E39 som jeg trodde. Er vel heller gjort om på E60 det at man kan kjøre i det giret uten at den girer opp av seg selv. Kjører en del med manuelt gir opp fjellveiene på hytta og den holder kun det giret jeg velger.
hagenisse Skrevet Februar 28, 2007 Skrevet Februar 28, 2007 Jeg synes dette er ganske meningsløst. Nå har jeg kun prøvd i E60 samt i mercedes C-klasse, men... Girer aaalt for tregt, og slikt bmw sine er lagt opp, at den likevel girer når du treffer turtallsperra eller havner for lavt, så blir poenget helt borte. Automat gjør seg best som akkurat det.
antiloop Skrevet Februar 28, 2007 Skrevet Februar 28, 2007 Steptronicfix.. http://www.autopower.se/mekartips/mekar ... ?dokid=126
Hitokiri Skrevet Februar 28, 2007 Skrevet Februar 28, 2007 Noen som har noen erfaring med denne funksjonen på E38? 728iA, altså. Funker det bra på 96-modellen?
Ellingsen B. Skrevet Mars 1, 2007 Skrevet Mars 1, 2007 Fattern hadde steptronic på sin tidligere 97 728iA. Fungerte greit det. Skal man ha rask automatkasse må man bare velge Mercedes. De kan virkelig lage kasser som girer RASKT. BMW og Audi har mye å lære der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå