Nøstbakken Skrevet Mars 16, 2007 Share Skrevet Mars 16, 2007 Ble stoppa for ein stund si.. hadde ikkje lys i det heilte tatt ... dei merka det ikkje ein gang , me dei såg over alt anna, men lyktene merka dei ikkje.. .Flaks Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mexos Skrevet Mars 16, 2007 Share Skrevet Mars 16, 2007 når jeg møter en bil, gjerne enn hyttejævel( og de er det faen meg mange av her oppe), som har fullastet bilen sin, men av en eller annen grunn ikke har lysene skikkelig justert, og i TILLEGG har xenon lys da blir jeg forbanna.. *GRRR* Xenonlys har automatisk høydejustering så det er desverre ikke så mye den stakkars hyttejævelen kan gjøre med det. Så da får du klage på de som har laget bilen og ha forståelse for den stakkars sjåføren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kokfesk Skrevet Mars 18, 2007 Forfatter Share Skrevet Mars 18, 2007 er jo helt på trynet. man får bot for å bruke lys, som faktisk er påbudt Det er en grunn til at det heter parklys. Parklys bruker man når bilen står i ro og tåkelys bruker man når det er tåke. Det er faktsik helt feil ifølge politiet. Fikk beskjed om at det ikke var lov med tåkelys selv om det var tåke. Håpløse greier Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
aloebiz.net Skrevet Mars 18, 2007 Share Skrevet Mars 18, 2007 når jeg møter en bil, gjerne enn hyttejævel( og de er det faen meg mange av her oppe), som har fullastet bilen sin, men av en eller annen grunn ikke har lysene skikkelig justert, og i TILLEGG har xenon lys da blir jeg forbanna.. *GRRR* Xenonlys har automatisk høydejustering så det er desverre ikke så mye den stakkars hyttejævelen kan gjøre med det. Så da får du klage på de som har laget bilen og ha forståelse for den stakkars sjåføren. Jo for duhar en grunninnstilling på høyden på lysene... hvis han har drevet å fiklet med det så kan du legge skylda på "hyttejævelen":P Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Frode H. Skrevet Mars 18, 2007 Share Skrevet Mars 18, 2007 Det er en grunn til at det heter parklys. Parklys bruker man når bilen står i ro og tåkelys bruker man når det er tåke. Det er faktsik helt feil ifølge politiet. Fikk beskjed om at det ikke var lov med tåkelys selv om det var tåke. Håpløse greier Det er selvfølgelig lov med tåkelys når det er tåke men for at de skal ha noe effekt skal man skal bruke de uten nærlys og sette farten så mye ned som man har sikt til, som i praksis vil si max 30-40km/t Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilronan Skrevet Mars 18, 2007 Share Skrevet Mars 18, 2007 Det er selvfølgelig lov med tåkelys når det er tåke men for at de skal ha noe effekt skal man skal bruke de uten nærlys og sette farten så mye ned som man har sikt til, som i praksis vil si max 30-40km/t Det virker som om svært mange tar konseptet "tåkelys" litt for bokstavlig. Selv om det heter tåkelys så er det ikke dermed gitt at du kan bruke dem lovlig i 90 km/t på E-18 hver gang sikten er under en kilometer. Stikkord for lovlig bruk av tåkelys er svingete (skikkelig svingete!), uoversiktlig (skikkelig uoversiktlig) vei, lav fart (under 40km/t) og tett (skikkelig tett) tåke. Hovedreglene burde de fleste i hvertfall ha fått med seg nå; nærlys og tåkelys kombinert er forbudt uansett og tåkelys kan kun brukes som kjørelys på dagtid. De som blir tatt for å bryte disse to grunnreglene bør derfor ikke syte og klage. Det nytter heller ikke å sammenligne størrelsen på boten med tilsvarende straff for blind vold etc.. De fleste som bruker tåkelys gjør det av fri vilje, og de som velger å utfordre lovverket gjør det på eget ansvar, uansett grunn. Hele tåkelys-greia virker egentlig til å være en eneste stor pr-jippo. Alle "må" tydeligvis ha tåkelys installert i støtfangeren på bilen. Mange poengterer også litt i overkant sterkt det faktum at en bil bestemt kommer med tåkelys på utstyrslisten. Dette selv om disse lyktene har svært (svæært) begrensede praktiske bruksområder (annet enn som kjørelys på dagtid.. som jo også egentlig er ganske meningsløst). I teorien så er det snakk om at tåkelys skal ha en funksjon i svært tett tåke da disse lysene lyser under tåkelaget som ligger over veien. I hele min karriere som sjåfør så har jeg aldri opplevd slike forhold. Dvs. jeg har opplevd tåke tjukk som grøt, men tåkelysene jeg på disse tidspunktene har hatt tilgjengelig har ikke hatt noen som helst effekt. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Mars 18, 2007 Share Skrevet Mars 18, 2007 Det er en grunn til at det heter parklys. Parklys bruker man når bilen står i ro og tåkelys bruker man når det er tåke. Det er faktsik helt feil ifølge politiet. Fikk beskjed om at det ikke var lov med tåkelys selv om det var tåke. Håpløse greier Det er selvfølgelig lov med tåkelys når det er tåke men for at de skal ha noe effekt skal man skal bruke de uten nærlys og sette farten så mye ned som man har sikt til, som i praksis vil si max 30-40km/t Prøv å kjør i tåke med tåkelys og parklys..... Den dagen jeg blir stoppet i tåke med tåke+nærlys ender den saken i retten... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kilronan Skrevet Mars 18, 2007 Share Skrevet Mars 18, 2007 Prøv å kjør i tåke med tåkelys og parklys..... Den dagen jeg blir stoppet i tåke med tåke+nærlys ender den saken i retten... I trafikkreglenes paragraf 15, nummer 5 står det foreksempel eksplisitt "Kurve-/tåkelys kan ikke nyttes sammen med nærlys." Alle Norges lover ligger på nett. Hvorfor gidder ingen å lese dem? Lykke til i retten. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngvebmw Skrevet Mars 18, 2007 Share Skrevet Mars 18, 2007 2000 i bot her også. Purken sa det var lov med park/spreder kombinasjon før mørkets framtred..altså når gatelysene kom på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bård Skrevet Mars 18, 2007 Share Skrevet Mars 18, 2007 Det er en grunn til at det heter parklys. Parklys bruker man når bilen står i ro og tåkelys bruker man når det er tåke. Var det mye tåke når du tok profilbildet ditt Jeg rekner med at det går greit siden bildet er tatt på min egen eiendom laangt inne på fjellet.. Med andre ord, du syntes også det ser bedre ut med park og tåkelys:) Er vel derfor alle som kjører med det faktisk gjør det.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
2mMy Skrevet Mars 18, 2007 Share Skrevet Mars 18, 2007 har brukt park/tåke endel ganger når det har snødd kraftig da! =) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dr_S Skrevet Mars 18, 2007 Share Skrevet Mars 18, 2007 dinside.no: "Tåkelys (kurvelys) Det er ikke tillatt å ha flere enn 2 tåkelys. Det er ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med nærlys. Det er tillatt å bruke tåkelys som kjørelys i stedet for nærlys på dagtid. Det er i utgangspunktet ikke tillatt å bruke tåkelys i kombinasjon med fjernlys. Unntaket er kurvekjøring i lav hastighet (10-20 km/t). " Hehe... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
johjoa Skrevet Mars 19, 2007 Share Skrevet Mars 19, 2007 har også fått bot for dette... det var mørkt og jeg glemte meg av... kom med grøft+tåke lys forbi purken og det var 2000kr for litt over 1 år siden... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Saltkjelen Skrevet Mars 19, 2007 Share Skrevet Mars 19, 2007 Det er en grunn til at det heter parklys. Parklys bruker man når bilen står i ro og tåkelys bruker man når det er tåke. Var det mye tåke når du tok profilbildet ditt Jeg rekner med at det går greit siden bildet er tatt på min egen eiendom laangt inne på fjellet.. Med andre ord, du syntes også det ser bedre ut med park og tåkelys:) Er vel derfor alle som kjører med det faktisk gjør det.. Ja, selvfølgelig. Tåkelys i kombinasjon med parklys er den fineste og tøffeste kombinasjonen, men pr. dags dato har jeg ikke tåkelys og bruker derfor nærlyset døgnet rundt.. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå