Gå til innhold

Kvinner kjører bedre enn menn ?  

143 stemmer

1. 1. Kvinner kjører bedre enn menn ?

• Ja! Mye bedre kontroll enn menn!
      2
    • Ja! For få kjører og de tar det så med ro!
      5
    • Kansje? Menn har vel bedre tro på seg selv og tar sjangser!
      32
    • Nei! Tror det ligger likt
      20
    • Nei! Kvinner kan ikke å kjøre!
      86

Anbefalte innlegg

Skrevet
Det er vel forholdsvis enkelt å innse at etter boka er majoriteten av kvinnene bedre å kjøre fra A til B enn menn, fordi de er mer forsiktige. MEN jeg vet om langt flere kvinner enn menn som aldri skulle hatt lappen. Jeg er av den oppfatning at den teoretiske delen godt kunne vært strengere enn den er idag, med vektleggelse på at man ikke bare må vite hva skilt betyr og hva et enkelt trafikkbilde tilsier, men at man skal forstå det og kunne bruke det til daglig.

Et ordtak sier vel at det finnes 3 former for løgn: Løgn, jævla løgn og statistikk :roll:

Jeg er litt usikker på hva du forsøker å få frem, men hvis du forsøker å poengtere at praktisk erfaring/øvelse som bilist er mer viktig enn teoretisk kunnskap.... er det ikke mer teori man bør fokusere på, men derimot konkrete øvelsestimer i en bil. I tillegg tror jeg de fleste nettopp vil mene at en skadefri og korrekt kjøring fra A til B på alle måter er mer kvalifiserende som en skikkelig bilist... i motsetning til om man er flink til å trykke på gassen og lage smultringer. Jeg har lest et sted at man kan trene apekatter til å trykke på gassen og dermed få en bil til å bevege seg fremover... :roll:

• Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Skrevet

Det var ingenting som var ment ironisk i mitt innlegg, selv om min skeptisme til statistikk kanskje fikk det til å virke sånn. Jeg prøver på ingen måte å si at praktisk øvelse er viktigere, tvert imot, jeg mener at man SKAL bruke huet under kjøring og at per dags dato står ikke den teoretiske biten man må igjennom i stil med den praktiske. Ved å ha en teoretisk del som ivaretar at den enkelte faktisk forstår, kan bruke og vil komme til å bruke det man har lært når man senere sitter bak rattet mener jeg sikkerheten kan bedres. Med en mer innholdsrik og omfattende teori ville man etter min mening fått luket ut de som mangler forståelse for trafikksamspillet.

Selv om det kanskje er en mannsjåvinistisk gruppe så tror jeg ikke det er uten grunn at de fleste kjøreskolelærere jeg har hørt om begynner setningen med "Tro hvis det hadde kommet en kvinnelig bilist...." hvis eleven gjør noe feil (riktig nok ikke hvis eleven er kvinnelig av forståelige grunner).

Ikke at dette er ment negativt mot alle kvinnelige bilister, jeg vet selv om hederlige eksempler på jenter som er velfungerende også bak rattet, men av de som etter min mening kunne tatt nytte av en høyere teoretisk terskel tror jeg kvinner er overrepresentert.

Skrevet

Ikke at dette er ment negativt mot alle kvinnelige bilister, jeg vet selv om hederlige eksempler på jenter som er velfungerende også bak rattet, men av de som etter min mening kunne tatt nytte av en høyere teoretisk terskel tror jeg kvinner er overrepresentert.

Det tror ikke jeg med mindre ikke unge danske sjåfører er veldig forskjellige fra norske sjåfører (noe jeg ikke tror de er). Her i Danmark vurderer faktisk myndighetene helt seriøst å innføre 21 års grense for bilsertifikatet for menn, mens 18 års grensen skal bestå for kvinner. Årsaken... er at alle undersøkelser og statistikker viser at unge menn er mer enn overrepresentert i alvorlige ulykker de første to-tre årene de kjører solo på veiene. Forskere snakker om en genetisk mental modningsforskjell på menn og kvinner... unge menn er rett og slett mer ansvarsløse og forstår ikke rekkevidden av deres handlinger (empati) like godt som unge kvinner.

Skrevet

sambo fikk lappen med beskjed fra bt-mannen om å ikke kjøre alene den første tiden.

jeg ble på den annen side gratulert av sjåførlæreren min som syntes det var fantastisk at jeg greide å sjule holdningsproblemene mine for bt. det er kanskje noe i det,jeg var altfor hissig og sambo altfor nervøs.

men når det gjelder hetsing av kvinnfolk så er det alltid sambo som kommer med : sikkert ei kjerring bak rattet" når vi havner bak en gjøk. (det positive med gjøkene er at jeg har satt ned hastigheten da å kjøre mye for fort resulterer i å inhente den ene gjøken etter den andre og det får man høyt blodtrykk av...)

siterer en kolega: kjør forsiktig,la ingen kjøre forbi deg.

Skrevet

Det tror ikke jeg med mindre ikke unge danske sjåfører er veldig forskjellige fra norske sjåfører (noe jeg ikke tror de er). Her i Danmark vurderer faktisk myndighetene helt seriøst å innføre 21 års grense for bilsertifikatet for menn, mens 18 års grensen skal bestå for kvinner. Årsaken... er at alle undersøkelser og statistikker viser at unge menn er mer enn overrepresentert i alvorlige ulykker de første to-tre årene de kjører solo på veiene. Forskere snakker om en genetisk mental modningsforskjell på menn og kvinner... unge menn er rett og slett mer ansvarsløse og forstår ikke rekkevidden av deres handlinger (empati) like godt som unge kvinner.

Presiserer bare det jeg skrev: av de som jeg mener kunne tatt nytte av en høyere teoretisk terskel tror jeg kvinner er overrepresentert. Når det gjelder modenheten med tanke på empati i trafikksammenheng er jeg veldig enig i at menn er underlegne kvinner. Det er nok dessverre lite noen ordinær prøve kan finne ut av, og jeg tror ihvertfall det blir lenge til norsk lov tillater noen form for IQ-test selv om den er godt ment for alles sikkerhet.

siterer en kolega: kjør forsiktig,la ingen kjøre forbi deg.

Haha, sånn det skal være :lol:

• 1 year later...
Skrevet

OK... så har norske forskere åpenbart kommet like langt som deres danske kollegaer... :wink:

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks ... 846148.ece

Skrevet

Sånne diskusjoner som dette er alltid like morsome å se på, som jente.. Dem kommer alltid opp på alle bilforum og de fleste er vel egentlig enige om at jenter/damer ikke har noe bak rattet å gjøre. I mange tilfeller stemmer dette, skal ikke nekte på det! Men det gjelder vel også for menn, noe dere burde være enige i alle sammen her.

Jeg skal ikke være moralens vokter osv her nå men bare fortelle dere at dem som ser dumme ut er dere som mener jenter er ræva bak rattet da dere blir frakjørt, om det gjelder på vei eller bane ;) Trudde dere at dere har sett sure blikk ol fra dama deres før? Blikk som kan drepe? hehe... Dem blikkene som VIRKELIG er sure kommer fra dere gutta etter en frisk kjøretur hvor jeg som jente vant ;)

Da jeg tok 160`n (utrykningslappen) fikk jeg faktisk tilbakemelding fra 2 lærere og 1 sensor fra biltilsynet om at kjøringen var noe av det bedre dem hadde hatt i di 5 årene dem hadde holdt på.

Poenget; ikke alle jenter hører hjemme på kjøkkenet

Godt nyttår til dere alle forresten!

Skrevet

Men du kan lage mat fordet om? :) hehe

Skal sies at det er bra at enkelte kvinnfolk kan kjøre friskt. Jeg ser heller fler av dere enn de galningene som lager kø og anna krøll.

Skrevet
er veeeldig flink på kjøkkenet faktisk ;) men kan jo ikke si det egentlig for da blir jo hele poenget mitt borte ;)

Haha. EID :)

Du er med andre ord ei kombinert husmor... Hva mer kan man ønske seg da? Dere er det jaggu ikke mange av og ufattelig vanskelige å oppdrive. 8)

Skrevet

Har 160 lappen sjøl og er mange jenter på jobben som kjører bedre en meg. Men de er til gjengjeld interesert i bilkjøring og pga sin kvinnelige natur greier og lese og bedømme trafikk bedre en meg og siden de liker og kjøre bil har de også stålkontroll på vinkler speil og div "gutteting"

Skrevet
er veeeldig flink på kjøkkenet faktisk ;) men kan jo ikke si det egentlig for da blir jo hele poenget mitt borte ;)

Haha. EID :)

Du er med andre ord ei kombinert husmor... Hva mer kan man ønske seg da? Dere er det jaggu ikke mange av og ufattelig vanskelige å oppdrive. 8)

Mange jenter i bilmiljøet nå men det er synd dem fleste er der for å se på gutter enn bilene og kjøring.

Så ja; det florerer vel ikke av "oss" om jeg kan kalle det det... Men fint for meg :lol:

Skrevet

Er vel vitenskapelig bevist at (de fleste) kvinner ikke har naturloven innebygd i hodet, i motsetning til (de fleste) menn. Så....

Om de kjører penere og er inblandet i færre uhell kan godt hende. Men hva har egentlig det med akkurat dennne saken å gjøre.

Skrevet

Er vel vitenskapelig bevist at (de fleste) kvinner ikke har naturloven innebygd i hodet, i motsetning til (de fleste) menn.

Hva i alle dager er det du forsøker å få frem ?... :?

Skrevet
Er vel vitenskapelig bevist at (de fleste) kvinner ikke har naturloven innebygd i hodet, i motsetning til (de fleste) menn. Så....

Om de kjører penere og er inblandet i færre uhell kan godt hende. Men hva har egentlig det med akkurat dennne saken å gjøre.

Jeg håper dette var ironi(?).. Eller har du sakset dette fra ikkepedia?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...