e30 tic Skrevet Mars 30, 2007 Skrevet Mars 30, 2007 en med seriøs peiling burde faktisk svare på denne tråden slik at alle spm ble oppklart:) dette er langt fra min sterke side, men skal prøve å komme med noen tanker.. vis man har en chippet bil er det stor sannsynlighet for at man skal bruke 98, hensiktern er jo å få mer hk, 98 er bedre egnet da denne " forebygger" mer mot detonsjon enn 95.. med 98 oktan kan ma feks ha høyere fortenning som i mange tilfeller vil gi mer topp effekt som ofte er ønskelig på suge motorer. så om man har en chippet bil med optimalisert hjerne tilpasset 98, blir det vel dumt å fise rundt med 95? i verste fall ender det i topp paknings havari. feks i boka til 745 står det at denne ikke skal ha lavere oktan en 98. kan vel få di fleste eldre "98 biler" til å gå på 95 bare med å justere tenninga. nyere motorer med lambda å bankesensor ordner jo alt dette selv.. er jo ikke alle land som har 98 og 95 osv... kjører selv begge mine to biler på 98! på min 323turbo er hele hensikten effekt og ikke drivstoff gjerrighet. så den drikker sin del 98 vertfall
Fredrik Skrevet Mars 30, 2007 Skrevet Mars 30, 2007 Vi har hatt en tilsvarende diskusjon for ganske lang tid siden... les evt. mer i denne tråden...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå