Fredrik Skrevet April 9, 2007 Share Skrevet April 9, 2007 Jeg kikket gjennom et nummer av den tyske blekka Auto Bild... som generelt er et dårlig blad, men jeg fant allikevel denne ganske interessante tabellen som bl.a viser drivstofforbruk og CO2 utslipp for en rekke motorer fra den nye Mercedes-Benz C-Klasse, Audi A4 og BMW E90. Det som umiddelbart slår meg er ikke bare det relativt lave drivstofforbruket BMW motorene har i forhold til tilsvarende motorer fra Mercedes-Benz og Audi, men også det lave CO2 utslippet. Ta f.eks E90 330d... som har et gjennomsnitlig dieselforbruk på 0,65 liter/mil og kun 174 g/Km i CO2 utslipp... det er i begge disipliner sånn ca. 15% mindre enn det Audi A4 3.0 TDI Quattro klarer. I tillegg vet vi også at BMW nå har oppgradert mange av motorene så de har enda mer effekt og signifikant lavere drivstofforbruk og CO2 utslipp. Spesielt den nye varianten av N42B20 motoren er imponerende... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Ron Jeremy Skrevet April 9, 2007 Share Skrevet April 9, 2007 Har sett det samme Fredrik og BMW imponerer i noe som blir en viktigre og viktigre disiplin etterhvert. Få ned C0 og samtidig få ned forbruket, ikke mindre enn imponerende! Lurer på hvordan det start/stopp systemet fungerer i praksis, kommer ikke det først på E87 facelift versjon? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Hylland Skrevet April 9, 2007 Share Skrevet April 9, 2007 Kan det ha noko med at det er rekke 6 istadenfor v6? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kvalaracing Skrevet April 9, 2007 Share Skrevet April 9, 2007 På de som er merket med rødt er det jo en viss forskjell i volum på motorene.3,0-3,2-3,5.... Dette bør vel gi litt utslag i både forbruk og co2 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Fredrik Skrevet April 9, 2007 Forfatter Share Skrevet April 9, 2007 På de som er merket med rødt er det jo en viss forskjell i volum på motorene.3,0-3,2-3,5.... Dette bør vel gi litt utslag i både forbruk og co2 Det er korrekt... forskjellen mellom Mercedes-Benz C 350 og BMW E90 330i er når det gjelder motorvolum ca. 500 cm3, men ant. hestekrefter er i virkeligheten det samme (altså 272 HK i siste versjon av N54B30 motoren). I E92 330i er forbruket ytterligere redeusert til 0,88 liter/mil og C02 til 212 g/Km. Slik jeg vurderer disse tallene er dette direkte pinlig for Mercedes-Benz. Hva skal kundene med en signifikant større motor som bruker mer drivstoff og forurenser mer hvis ikke den samtidig har mer effekt ?... Den eneste fordelen med motoren i C 350 fremfor motoren i E90 330i (hvis vi forutsetter at motoren som i dag finnes i E92 330i også kommer i E90 330i) er at dreiemomentet er marginalt større med 350 Nm ved 2400 rpm mot 315 Nm ved 2750 rpm. Hylland: Nei... hvorvidt motorkonfigurasjonen er en rekkesekser eller en V6 har ingen generell betydning for hverken drivstofforbruket eller CO2 utslippet. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå