larserso Skrevet April 10, 2007 Skrevet April 10, 2007 Hei, Siden jeg har litt forskjellig spørsmål og for å unngå å ødelegge andres tråder så tar jeg meg friheten til å starte en ny tråd om lufttrykk. Jeg har en E46 touring. Sommerdekkene er 225/45/17 framme og 245/40/17 bak av merket Michelin Pilot Sport. Etter å ha skifta fra vinterdekk(Michelin XIce mener jeg de heter, piggfrie) som er 225/45/17 rundt om synes jeg bilen sporer en del mer på dårlig vei/veimerking etc. (på fin vei er den helt fin). Jeg kjøpte bilen i vinter så det er først nå jeg prøver sommerdekkene som fulgte med bilen. Det er ganske bra mønster på de, kjørt en sesong ifølge selger. Det jeg lurer på er om lufttrykket vil påvikre sporingen? Eller er det at det er 245 bak som kan gjøre det? Nå kjører jeg med 2.1 bar framme og 2.2 bak. Vil jeg kunne redusere sporingen ved å endre trykket? Jeg synes det føles som "hele bilen" sporer og ikke at det sporer mer framme enn bak. Men, jeg føler heller ikke at fronten "stikker", om jeg kan forklare det slik. Har på andre biler opplevd at det kan være stor forskjell på samme dimensjon fra forskjellige merker, men mener at disse dekkene har fått gode tester mtp. bl.a. sporing. Håper noen kan hjelpe. Planen var å kjøpe 225+255 sommerdekk på 18", men om bakhjulene påvirker sporing betydelig vil jeg nok vurdere 225 rundt om.
Ad|oS Skrevet April 10, 2007 Skrevet April 10, 2007 Jeg kjører med 225/45/17 nå, og det sporer veldig. Har 2.0bar foran og 2.3 bak (som jeg skal i følge Haynes.) Dekkene er helt nye...
Henrik K Skrevet April 10, 2007 Skrevet April 10, 2007 Mange meninger om dette, men du kan jo prøve å justere opp trykket en smule. På min forrige bil sporet Good Year F1 GSD3 en del i dim 225/45-17. Ved å endre trykket fra 32 pund til ca 36 ble det meste av sporingen borte. Her tror jeg en del av sporingen skyldtes de uoriginale felgene som hadde lavere innpress en originalt. Tror det har en del å si. Når jeg gikk over til 18" på den samme bilen, opplevde jeg det samme med dekk av et helt annet fabrikat (dunlpo). 36 pund fikset biffen igjen. Men husk på å følge med på dekkslitasjen når du endrer trykket!
Stonescream Skrevet April 10, 2007 Skrevet April 10, 2007 JEg skifta akkurat til sommerdekk som var 2.1 både fremme og bak. Hele bilen føltes ut som jeg "satt fast" og lugga i svinger. Slengte inn 2.6 fremme og bak og selv om jeg ikke har kjørt så mye etter dette føles det i det minste bedre på bilen. 225/45/17 fremme og 235/45/17 bak. får se hva andre har på sin E34 å se om dette stemmer/er ok.
Dirty Skrevet April 10, 2007 Skrevet April 10, 2007 jeg kjører med 225/45/17 hva burde jeg ha i dekkene mine ? de er helt nye! er en e36 coupe 318is
larserso Skrevet April 10, 2007 Forfatter Skrevet April 10, 2007 Skal prøve med litt mer trykk. Noen som har noen formening om hvor mye innvirkning bredere bakhjul har på sporingen? Den går som sagt helt topp på nylagt asfalt:) dirtydicky: Hos meg står dekktrykket oppgitt for forskjellige dimensjoner på b-stolpen. Mulig det gjør det hos deg også, eller i instruksjonsboka? På min touring er det oppgitt til 2.1 framme og 2.5 bak ved kjøring uten last.
bmwhans Skrevet April 10, 2007 Skrevet April 10, 2007 jeg har 215/40/17 noen som har noen formening om hva som er best?
Captain Skrevet April 10, 2007 Skrevet April 10, 2007 Jeg kjører på 225/40-18 foran og 255/35-18 bak, har ikke merket noe mtp sporing bak, da 255mm dekk bak er bredere enn det sporene er, ergo, de går ikke ned i sporet. Foran sporer det litt mer, men "det koster jo å være kar" Kjører forresten på Bridgestone Potenza.
Andreas1 Skrevet April 10, 2007 Skrevet April 10, 2007 Kjører selv mer enn hva som står anbefalt på dørstolpen, og både dekk, bil og sjåfør trives bra med det. Det står skrevet om årsaken til at dette bør gjøres blandt annet i linkene. Kort fortalt er det pga temperatur, komfort, slitasje og luftsvinn.
R.E.H Skrevet April 10, 2007 Skrevet April 10, 2007 vil anbefale rundt 2,2 bar på di fleste dekkdimensjonene som er nevnt hær...
torodd Skrevet April 10, 2007 Skrevet April 10, 2007 Kjører med 2,6 bar i dekka mine. Fikk di levert sånn, regner med at det er riktig (225,40,18 )
Kramer1 Skrevet April 10, 2007 Skrevet April 10, 2007 Har 245 dekk på 18" felg framme med trykk 2,1 bar og 275 dekk på 18" felg bak med trykk 2,3 bar Hadde mye sporing når jeg kjørte med runflats, men etter jeg byttet til vanlige Dunlop er problemet nesten borte. Runflats har svært stive dekksider som gjør at sporingstendensen øker.
Dirty Skrevet April 10, 2007 Skrevet April 10, 2007 Var entur innom der de la om dekkene mine og spørte hva jeg burde ha av luft trykk. da sa de at de hadde tatt 5 bar i mine dekk ? jeg bare hva?, jo det var vist slikt det skulle være sa de! er helt forvirret jeg fant ut at det var vist psi han snakket om men 50 psi blir ikke det litt mange bar ? edit: http://www.kaih.dk/psibar.htm fant den veldig grei! men uansett tror jeg må tappe litt av dekkene hehe
larserso Skrevet April 11, 2007 Forfatter Skrevet April 11, 2007 Jeg kjører på 225/40-18 foran og 255/35-18 bak, har ikke merket noe mtp sporing bak, da 255mm dekk bak er bredere enn det sporene er, ergo, de går ikke ned i sporet. Foran sporer det litt mer, men "det koster jo å være kar" Kjører forresten på Bridgestone Potenza. Er hjulsporene i veien smalere enn 255mm? Da må vel alle biler kjøre i samme spor for å få til det? Ser på bmwccn.no at innpresset på felgene også kan påvirke. Dette er originale M-tech felgene som følger bilen. Har kun ett sett felger enda, så det er kun gummien som skiller sommer og vinter. Andreas1: Jeg har også nå lufttrykket framme som oppgitt på dørstolpen, men for dekkene bak er 225/45/17 som er nærmeste dimensjon. Jeg skal prøve å øke trykket litt og se hva det gjør. Prøve meg på de verdiene som er oppgitt for fullastet bil. Mener det er 2.5 framme og 3.1 bak, hvis jeg ikke husker helt feil. Skal ta en titt på de linkene og se hva som står der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå