Gå til innhold

Hvordan fungerer egentlig fotobokser?


|_BMW_|
 Share

Anbefalte innlegg

I england knipser vel boksene bakfra, men der er det nok bileier sitt ansvar uansett hvem som er fører.

Så dette på TopGear en gang der de testa hvor fort du måtte kjøre for ikke å bli tatt i fotoboks. Husker ikke helt farten, men det var ganske høye hastigheter før den gikk glipp av noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ang den episoden med traktoren, mener å huske at det var en rigga situasjon med kar oppå traktoren med skjerf på seg. Ståltråd i skjerfet, så det sto rett ut. Skulle se ut som den kjørte svinfort, mens det i virkeligheten var en MC som kjørte forbi. Avtalt spill altså, med morsomt resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Så dette betyr at en ikke blir tatt om en kjører forbi i litt høy hastighet ? Hadde nemlig ett lite "misshapp" i dag, og freste forbi en sinke som låg å vinglet mellom 50 og 70 i 80 sonen på en svingete veg. Ble til slutt så irritert at jeg dro til på første og beste langstrekke....desverre var det en fotoboks i andre kjøreretning. Ble litt nervøs da gitt :shock: Noen som kan berolige meg litt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir tatt om man kjører for fort forbi en fotoboks, men det er en feilmargin. Hvor stor feilmarginen er kan diskuteres. Om du kjørte i andre felt blir du ikke tatt bilde av da fotoboksen ikke tar personer i motgående kjørefelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Om det ble tatt bilde (digital fotoboks, så det er vel trolig) så ble bildet tatt bakfra og dermed uten gjenkjennbart ansikt. Dessuten var ikke boksen merkert med skilt først (siden den var i andre kjøre retning) slik forskiften krever. Det er vel da sannsynlig at jeg kan slappe av med en øl i pinse helgen uten alt for store bekymringer ? Men siden det alltid er de snille guttene som fåren smekk, bekymrer dette meg litt likevell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, kom til å trykke enter, derfor ufullstendig post i forrige innlegg. Altså : episoden utspant seg ved en forbikjøring. Min bil i venstre felt og den andre i høgre felt. Fotoboksen var på venstre side akkurat på det punktet jeg hadde størst hastighet. Den var da egentlig beregnet på trafikk i motgående kjørefelt. Dvs at jeg kjørte i feil felt fra fotoboksen i det øyeblikket jeg passerte denne samtidig som jeg var i ferd med å passerer bilen på høgre side. (Huff, dette ble vanskelig :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det riktig at det var en 2 felts vei (motgående og ditt felt) og du tok forbikjøring i venstrefilen i det det kommer en fotoboks? Du passerte da fotoboksen for motsatt kjørefelt? Stemmer dette kan du ta fram pilsen og fyre igang grillen.. (se evt. vedlagt tegning under)

37883754pi2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, det er helt riktig. Da er helgen reddet :D Liker ikke å gå og lure på når lovens lange arm vil ha lappen min og halve årslønna. På tirdag blir det innkjøp av fotoboks varsler. Ikke fordi at jeg driver og råkjører, men det er typisk at en kjører lovlig 99% av tiden og så blir tatt for den siste ene prosenten. Takk for god hjelp, håper du får en fin pinse helg. For min del skal jeg polere litt ekstra på bilen i morgen i pur gledesrus 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan bekrefte eller avbekrefte en ting for meg. har hørt noen rykter om at fra og med i år engang, så er det eieren av bilen som er ansvarlig uansett når fotoboksek knipser. altså, det spiller ingen rolle hvem som kjører lenger, så lenge de har skiltene på bildet så går bota til eieren.... Politiet så seg vist lei på å måtte krangle med folk som påsto å ha lånt bort bilen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...