Gå til innhold

Hvordan fungerer egentlig fotobokser?


|_BMW_|
 Share

Anbefalte innlegg

Hei!

Lurer egentlig bare på om noen vet hvordan fotobokser måler farten og hvor langt før boksene en blir målt.

Regner med (rettere sag har jeg erfart) at det er for sent og bremse når de ser boksene slik mange gjør....

Er det sensorer i asfalten som måler en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Det er to sensorer lagt ned i asfalten foran boksen. Dette ses som to streker i asfalten. Disse registrerer et trykk når du kjører over med hjulene og regner ut tiden det tar fra sensor en utløses til sensor to utløses. Da er det en smal sak å finne farten når man vet avstanden;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert kjekt å også vite at den hvite stripen rett før kameraet ikke skal være mer enn en viss avstand fra hjulet (tror det var 40 cm) og at sjåføren må være synlig på bildet for at de skal kunne gi bot.

Så derfor: Husk å alltid kreve å få se bildet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Technology

Vehicle-detection systems used in conjunction with road-rule enforcement cameras include the following:

Piezo-electric strips - pressure-sensitive strips embedded in the roadway (a set distance apart if speed is to be measured - typically 1-3 metres).

Doppler radar - a continuous radio signal is directed at a stretch of road, the vehicles and the change in frequency of the returned signal indicates the presence of a moving vehicle and the vehicle's speed.

Loops - inductive loops embedded in the roadway detect the presence of vehicles, and with two loops a set distance apart vehicle speed can be measured.

Laser - the time of flight of laser pulses is used to make a series of measurements of vehicle position, and from the series of measurements vehicle speed can be calculated.

Automatic number plate recognition (ANPR) systems that use a form of optical character recognition to read the vehicle's licence or registration plate.

Systems can be car- or van-mounted, hand held, or in a fixed site. In car-mounted systems, cameras and radars or lasers are fixed to a car. When deployed, the car is parked beside a road, and any speeding vehicles driving past are photographed. Most red-light cameras, and many speed cameras, are fixed-site systems, mounted in boxes on poles beside the road. They are also often attached to existing gantries that hold up signs over the road, or to overpasses or bridges.

Speed camera systems that measure the time taken by a vehicle to travel between two fairly distant sites (from several hundred metres to several hundred kilometres apart) are also being developed and introduced. From the elapsed time over the known distance, a speed infringement can be detected, or in the case of truck drivers driving long distances, avoidance of legally prescribed driver rest periods can be detected. Such systems take a picture of every vehicle passing the first site, and every vehicle passing the second, then find matches between the images from the two sites. Most commonly, this matching is done by using ANPR systems.

In the United Kingdom, automatic number plate recognition (ANPR) average-speed camera systems are known by the Home Office as SVDD (Speed Violation Detection Deterrent). More commonly, they are known by the public by their brand name - SPECS (Speed Enforcement Camera System [2]), a product of Speed Check Services Limited, or just as speed cameras/traps. They are frequently deployed at temporary roadworks sites on motorways, but also increasingly on known accident blackspots such as the A77 between Ayr and Girvan in Scotland. A SPECS system also enforces a speed limit of 20 miles per hour (30 km/h) over Tower Bridge in central London to reduce vehicle damage to the bridge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo bare for boksen å registere hvem av de hvite strekene på den andre siden av veien som blir registrert først.

Hvis det er den som er lengst vekk, så vet jo boksen at det er en bil i motsatt kjørefelt som prøver å være smartass.

Jeg sier ikke at det er slik det er, men jeg sier bare at det er ikke akkurat -så- mye som skal til for boksen å finne ut hvilken vei bilen kjører i hvert enkelt felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man kan altså kjøre over på den andre siden av veien ? :P

Fotoboksen tar ikke andre vei, så du kan jo prøve å finne ut hva som egentlig skjer hvis du kjører i andre fila.. ;)

Hvis jeg ikke husker helt feil så er det faktisk en strekke på Jæren hvor boksene registrerer begge veier. Jeg mener å huske dette ble omtalt som et prøveprosjekt, men har pr idag ikke hørt om noen derfra som er blitt bøtelagt etter et bilde av bakenden på bilen så det var vel isåfall et forsøk som endte med det. Det er noen år siden nå så jeg vet dessverre ikke om de fortsatt er der og om de fungerer på samme måte...

Har ikke opplevd at den har løst ut på motgående trafikk andre steder.

Angående det om fotoboksene fungerer på motorvei; Jepp, det gjør de, - iallefall både i Vålerengatunellen og i sammensnevringene imellom Gardermoen og Eidsvoll...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...