Gå til innhold

Hvordan fungerer egentlig fotobokser?


|_BMW_|
 Share

Anbefalte innlegg

Angående det om fotoboksene fungerer på motorvei; Jepp, det gjør de, - iallefall både i Vålerengatunellen og i sammensnevringene imellom Gardermoen og Eidsvoll...

Og denne i Vålerengatunellen hvor det er tofelt, den registerer i begge feltene også. *knips knips*

Dette er trossalt en av de mest givende fotoboksene for Staten hvert år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

De blinker ihvertfall no jævli.... spesielt om man er i tunnel..... :? merket det onsdag i påsken ihvertfall..... spørsmålet i mitt tilfelle er at veien ikke er merket med et eneste skilt angående fartsgrense, og hvor langt jeg kan gå videre med det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

litt unna der jeg bodde blei en tatt i fotoboks. stakk hjem og henta vinkelsliper/baufil og kappa ned hele driten :)

hehe, noe drastisk kanskje? :shock:

Sender ikke fotoboksene alt digitalt med en gang? Eller skjedde dette før de digitale boksene kom kanskje? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det kan man si. blir du tatt i fotoboks er det jo din egen skyld. men han blei vel RIMELIG forbanna tenker jeg. hehe.

om det var digitalt veit jeg ikke. er bare en historie jeg hørte, og boksen var borte den for jeg dro å sjekka :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De blinker ihvertfall no jævli.... spesielt om man er i tunnel..... :? merket det onsdag i påsken ihvertfall..... spørsmålet i mitt tilfelle er at veien ikke er merket med et eneste skilt angående fartsgrense, og hvor langt jeg kan gå videre med det...

Med mindre du har svingt ut på en veg og det ikke har umiddelbart kommet noe hastighetsskilt mellom utkjørselen og fotoboksen, så kan du nok ikke komme og si at det ikke har vært skiltet fartsgrensen.

Fartsgrensen har nok vært skiltet, men har nok da vært en stund siden på vegen. Tror nok fortsatt at det er ditt ansvar å huske slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra veien "begynner" i ett kryss, til den ender på ei ferge (altså type endevei) var det ikke et eneste skilt, noen av veiene.. og har vist vært flere som har blitt tatt der før som også har klaget videre på det, usikkert utfall...

Men får bare vente så lenge og se hva som skjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm...

Ingen som har sett bildet av en gråtass traktor somvisstnok skulle kjøre i godt over 100 Km/t tatt i fotoboks?

Det viste seg at det var en motorsykkel som hadde kjørt forbi traktoren som hadde blitt målt mens traktoren ble tatt bilde av...

MC førere er forløpig "fredet" fortsatt, siden de kun haskilt bak...

Noen som vet om en fotoboksvarsler som fungerer da?

Eller er det beste og laste ned "waypoints" til GPS`en?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så man kan altså kjøre over på den andre siden av veien ? :P

Om du gjør det blir du nok overraska... Tidligere var det kun sensorer i ene veibana og mange brukte det trikset. Nå er det sensorer i begge felt.

Sensorene på fotoboksene er nå justert slik at de ikke registrerer så lette kjøretøy som motorsykler (i hvertfall de som ikke er digitale) da det ble en sport at de tømte filmen i boksen ved å kjøre forbi med motorsykler.

Digitale bokser sender bilder direkte til sentral, så du driter deg ut om du sager ned en etterpå. Digitale bokser ser man har to "hull" oppe og ett nede, mens analoge har ett ope og ett nede.

Har ikke hørt om prøveprosjekt der man tar bilde fra bak, men kan se for meg at det vil by på problemer da man ikke får bilde av fører. Det er jo mange saker som blir henlagt fordi man ser for dårlig fører. I tillegg så er det mange steder hvor det står en fotoboks i hver retning på samme sted. Da står som regel den i motgående kjørefelt først, så jeg vil tro at de kanskje bruker samme sensorene men separate bokser for hver kjøreretning.

Nå har det jo også blitt så fin skilting for fotobokser :D Stort kameraskilt like foran hver eneste en.

Angående bot når det ikke er skilt så vil jeg tro at du ikke kommer noen vei da det er generelle fartsgrenser på 50 km/t i tettbebygde strøk og 80 km/t utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive

×
×
  • Opprett ny...